• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Flizz

Vi var helt insnöade på ett namn som dottern skulle heta och när hon kom ut så stämde de inte alls, hon var namnlös i några veckor men tillslut blev det en liten Lotta.

Av den anledningen kör vi inte så hårt på namn såhär innan, har då i alla fall inte tänkt ställa in mig på något som jag gjorde förra gången. Kan säga att de var totalt kaos i huvudet att försöka hitta på något annat namn när man ställt in sig.

• Hame
    Seven Costanza skrev 2015-08-06 09:42:35 följande:
    Men tittade de även på hjärta, hjärna, lungor etc på ditt KUB? Min BM sa bara att allt hon kunde se såg normalt ut, men som jag förstått det kan de inte se så tidigt om alla organ verkligen utvecklas som de ska eftersom det inte kommit så långt i utvecklingen när man gör KUB. Jag känner mig inte helt lugn bara för att jag gjort KUB men jag kanske har missförstått.
    Nja, hon tittade och sa att allt såg fint ut så långt. Precis som du säger är det ju för tidigt för att göra det lika noggrant som på RUL. "Helt lugn" kan man ju aldrig vara om man resonerar så, det kan finns saker som inte syns på något UL och det kan hända saker senare i graviditeten eller vid förlossningen.

Dock känner jag mig lugnare efter att ha gjort KUB jämfört med förra gången när vi inte gjorde det. Det är ju iaf en indikation, so far so good, som vi inte fick förra gången.  
  • Hame

Vi var ganska eniga om att vår första pojke skulle heta Vilgot, tror vi hade tre namn kvar och sedan bestämde vi oss någon vecka innan han kom. Dock sade vi inte det till någon om vi skulle känna annorlunda efter att vi fått träffa honom. men så blev det inte Glad 

Våra kriterier är att det inte skall vara för långt, inte för poppigt samt passa med vårt efternamn. Nu skall det ju dessutom passa med storebrors namn. Roligt att så många är inne på samma! Våra förslag nu är:
    Flicka: Alice, Elsa, Alva, Noomi
    Pojke: Alvar, Hjalmar, Vidar

• Mattenörd

Vi har RUL om en vecka. Hoppas på att de kan se kön då. Sist struntade vi i det men vid själva förlossningen var det helt ointressant och tillförde absolut ingenting när vi fick veta. Så det känns roligare att få veta nu när man vill ha små nya grejer att hänga upp det på. Komma ett steg närmare.

Vi diskuterade namn lite smått innan vi blev gravida och precis i början men nu har det pausat lite. Inväntar nog RUL lite. Jag har ju försökt sälja in Astrid lite. Min man är lite osäker. Men det brukar ta ett tag för honom att vänja sug vid de äldre namnen. Nu tror jag det är en pojke men skulle det visa sig vara en flicka ska jag nog börja lufta det lite igen.

I så fall kommer vi ha en liten Julius och en liten Astrid. Känns fint ihop!

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-07 07:45:05 följande:

Nja, hon tittade och sa att allt såg fint ut så långt. Precis som du säger är det ju för tidigt för att göra det lika noggrant som på RUL. "Helt lugn" kan man ju aldrig vara om man resonerar så, det kan finns saker som inte syns på något UL och det kan hända saker senare i graviditeten eller vid förlossningen.

Dock känner jag mig lugnare efter att ha gjort KUB jämfört med förra gången när vi inte gjorde det. Det är ju iaf en indikation, so far so good, som vi inte fick förra gången.  

Nej jag vet ju att det kan gå fel senare också så det finns ju tyvärr inga garantier - jag blir bara lite förvånad att alla verkar ta förgivet att det kommer gå bra och redan har beställt vagn osv. Själv känner jag mig orolig igen nu när RUL närmar sig (måndag) eftersom jag fortfarande inte känner bebisen i v 18+3... Ibland känner jag något men det är inte behagligt utan känns mer som ilningar eller magknip, så jag är ändå lite orolig att barnet har dött eller att något annat är fel. Känns som evigheter sedan vi fick se barnet på KUB. Om RUL går bra känns det i alla fall lite lugnare.
  • Mattenörd

Det kommer ju kunna hända saker hela graviditeten. Lever barnet efter vecka 12 är ju risken dock inte så stor längre. Och vagn får du ju hos de allra flesta lämna tillbaka om nåt händer. Om man inte vill spara den till framtida barn då...

Seven Costanza skrev 2015-08-07 08:36:00 följande:

Nej jag vet ju att det kan gå fel senare också så det finns ju tyvärr inga garantier - jag blir bara lite förvånad att alla verkar ta förgivet att det kommer gå bra och redan har beställt vagn osv. Själv känner jag mig orolig igen nu när RUL närmar sig (måndag) eftersom jag fortfarande inte känner bebisen i v 18+3... Ibland känner jag något men det är inte behagligt utan känns mer som ilningar eller magknip, så jag är ändå lite orolig att barnet har dött eller att något annat är fel. Känns som evigheter sedan vi fick se barnet på KUB. Om RUL går bra känns det i alla fall lite lugnare.

• Pyret 85
    Vi har inte köpt vagn än. Dels ville vi vänta tills efter RUL för att se så allt stod rätt till och sen känns det tidigt att göra det innan v.20. Nu har vi gjort RUL och vi vet ännu inte om allt står rätt till så vi har sagt att vi ska vänta iaf tills efter nästa torsdag med vagn.
    Jag kände bebis första gången för en vecka sen då jag trodde jag var i v. 18+0 men det visade ju sig att jag var i v. 19+2. Har moderkakan i framvägg. Kanske är det så för dig också? då känner man oftast bebis senare.
  • Kixpix
    Får bara inflika: OM det skulle hända något, tror jag inte det är hela världen om man har beställt/köpt grejer innan RUL.. Tror det är en piss i havet.

Jag har inte beställt vagn än, men vi har bestämt oss för vilken vi ska ha. Den ska beställas efter RUL och då är det banne mig i sista sekunden. Tyvärr..

Men, min sambo blir lite smått galen när jag sitter och tittar på olika saker till bebis. Han tycker det är lååååååångt tid kvar. Men jag resonerar som så, att då slipper allt kosta så himla mycket på en gång.

Jag är inte ett dugg orolig inför RUL. Även om vi gjort kub. Jag orkar inte oroa mig i onödan.
  • Seven Costanza

Tack alla som svarat! Naturligtvis vet jag ju att det inte gör någon skillnad om man köper t ex vagn nu eller väntar, jag är inte vidskeplig, utan det är mer att så länge jag känner mig orolig känner jag inte den förväntan som jag vill känna när jag ska börja titta på inköp. Jag är orolig av mig allmänt men det har blivit bättre med åren - dock har det kommit tillbaka nu med graviditeten just eftersom man inte kan veta eller påverka så mycket själv och det känns jobbigt att inte ha kontroll och inflytande över situationen när allt man vill är att det ska gå bra.

Enligt KUB har jag moderkakan högt i bakvägg så det är inte pga framvägg som jag inte känner något, men det är kanske för tidigt att känna så värst mycket i v 19? Det är min första graviditet så jag vet ju inte hur det ska kännas och vad som eventuellt är bebisen och vad som bara är vanligt kurrande i magen.

• MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2015-08-06 22:40:14 följande:

Längesen jag skrev något här, men har följt tråden ändå! :) Jag har tid för RUL den 18/8, då kommer jag vara i v. 20+5, tycker att det är sent men är väl inte så mkt man kan göra åt det nu, beror säkert på semestertider osv. Jag känner bäbisen då och då, så jag är inte orolig på så vis..
    Letar just nu efter en bra syskonvagn till rimligt pris (den kommer antagligen inte vara populär någon längre period för mitt första barn som redan nu inte har något större intresse av att åka vagn) och en bärsjal till bäbisen. Har hört att trikåsjalar ska va bra till nyfödda men finns ju många märken att välja på, nån som har nått tips om det?
    Ang namn så kommer det högst sannolikt bli något av de äldre, blivande storasyster heter Greta så det blir något i den stilen...

Jollyroom har ett vagnrace med syskonvagnar till väldigt bra pris :) har bestämt själv att jag ska ha en monkey, men om inte lillkillen behövde ha vagn så mycket så hade jag nog kört på nått så sånt. Fanns några att välja mellan.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)