Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

FrökenBlå skrev 2015-12-14 11:44:31 följande:

Barnmorskan ringde, det venösa blodvärdet va oxå väldigt lågt så på torsdag ska jag in till sjukhuset och få en järntransfusion. Lite trist såhär innan jul då jag har 3 miljoner andra saker som ska fixas med, men samtidigt vill man ju vara vid medvetande efter förlossningen! ;) Man förlorar ju endel blod då med..

Men är du inte helt slut om järnet ligger så lågt? Jag hoppas på att tiden du lägger på sjukhuset gör att du får tbx en massa energi när du får upp järnvärdet. 

Det är så konstigt att det kan vara så olika, jag har tydligen ett blodvärde som är näst intill omöjligt att ha så högt som gravid säger läkaren. Och då har jag ändå spytt hela graviditeten och när jag gett blod har de alltid tyckt att jag legat på gränsen på för lågt blodvärde och blivit hemskickad med järntabletter. Nu äter jag bara en multivitamintablett för gravida samt omega3-kapslar, men är noga med att inte dricka kaffe direkt på maten (vilket tydligen hämar järnupptaget)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-14 10:12:33 följande:

Har hållt på att stöka runt i bilen som en galning för att försöka hitta bästa lösningen med alla stolar och kuddar. Det blir trångt men vad gör man, ny bil kommer vi inte köpa, haha.

kom du på något smart? Har båda äldre barnen bälteskuddar? Vi borde också gå ut i bilen och testa babyskyddet tillsammans med 2 bälteskuddar, finns ju en risk att det inte kommer funka... Äldsta är tyvärr inte tillräckligt lång för att sitta utan än, men vi har som sagt 2 säten till i bagageutrymmet som man kan använda om det verkligen inte går. Vart kommer ni sätta babyskyddet? Vi funderar att ha det på mittensätet. 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-14 08:08:31 följande:
    Det är min generella inställning till livet som räddar mig, "det kan alltid bli värre!". Jag är i grunden nån sorts optimistisk pessimist. Livet hittills har lärt mig att just när jag tror att det inte kan bli värre, eller när jag faktiskt tror att det skulle kunna börja gå åt rätt håll, så händer det nåt mer skit. Men överlever gör jag ju uppenbarligen ändå. Hehe.

Nu är jag iaf på jobbet, fullproppad med mediciner så det täcker allt jag INTE tagit hittills i graviditeten. Alvedom, Nasonex, Symbicort (jag hade hemma, wohoo!), Otrivin och Bafucin. Och ja just, Bisolvon. Jag är det vandrande apoteket. Ljuspunkten är att i eftermiddag ska maken till tandläkaren - ok det är ingen ljuspunkt, han har bitit sönder en gammal lagning så det blir dyrt - det innebär att han måste sluta jobbet tidigare så han får hämta sonen på förskolan, så jag kan vila HELA eftermiddagen! Och granen åkte upp igår, dock oklädd förutom ljusen än så länge, men då kanske vi kan klä den ikväll, till slut!
    Vilket jäkla kämpe du är! Skönt att du slipper hämta på dagis idag och bara kan VILA i eftermiddag. Jag är imponerad av ditt intag av mediciner!

Fick precis reda på att yngsta bonusen har halsfluss. jag var ju hemma med honom hela förra veckan, brukar vara han och jag som får det i den här familjen... Jag hoppas verkligen på att jag slipper det denna gång!
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-14 08:37:12 följande:
    Jag har nog inte accepterat än att det faktiskt kommer hända snart. Blir fortfarande förvånad när det ilar i ljumskarna eller magen rör sig, trots att jag nu vet att huvudet ligger väldigt långt ner och att jag har en hel del sammandragningar. Jag menar, jag har sett dem på en kurva liksom. Antagligen för att smärtan skrämmer mig. Vill inte ens acceptera den lilla smärtan jag har nu, varje gång någon sorts ont kommer blir jag livrädd att det ska stanna kvar, men så försvinner den "alltid".

Jag är inte redo, jag har så mycket kvar jag vill göra, men orken räcker inte alltid så försöker prioritera de saker jag tror jag kommer sakna mest. Denna veckan träffa en vän som jag vet det aldrig kommer bli detsamma med- hon är medvetet barnfri och inte vidare intresserad av lära känna andras barn, all respekt för hennes öppenhet med det tycker jag.

Och bio, jag som älskar bio, men sambon har lovat att jag ska få gå så snart jag känner för det och det funkar för bebis och oss.

Denna veckan slutar jag jobba också- det känns som en enda vecka full av avsked. Som tur är behöver jag inte tömma mitt skåp, det hade bara varit för mycket just nu ihop med min ångest inför förlossningen, hade känts som när min chef plockade bort alla sina saker inför sin cancerbehandling i vintras.

Som tur är är sambon ledig över julhelgerna så vi är lediga tillsammans, känns som något att se fram emot iaf. För jag vägrar tro att bebisen kommer då:)

Nu märker man att folk verkligen räknar bort mig, även min familj: vi firar jul hos er- om du inte ligger på BB. Vi ses på annandagen - om du orkar.

Till sambon- ska du verkligen gå på julbord till helgen? Vågar du det?

Jag hatar det. Verkligen avskyr det. Att bli behandlad som en mindre vetande, överkörd.

Fick en blomma i lördags av en jag jobbat tillsammans med i ett projekt. Och en kram " tack för ett gott samarbete"

Jag ska inte sluta, inte dö, ville jag skrika. Jag kommer tillbaks, vi ska jobba tillsammans i höst igen, med samma projekt, jag ska tom komma på möte under våren.

Jag vill inte ha kramar och blommor och avsked.

Förlåt, idag är verkligen ingen bra dag.
    Jag tänker att idag håller du för fullt på att bearbeta att du fick åka till förlossningen och att bebis kanske är felberäknad och kanske kommer tidigare än vad du har planerat. Tycker inte att det är konstigt att du tycker dagen är en riktig skitdag. Samtidigt så tycker jag kanske din omgivning är lite osmidiga, men försök att se deras goda vilja istället för att känna dig döende eller nergraderad till ett barn. Sambon säger ju så pga omtanke, sist du öste på hamnade ni ju på förlossningen... Och din kollega menar säkert bara att hen kommer sakna dig medan du är borta.
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:02:20 följande:
    När min minsta hade babyskyddet (med bas) så hade vi även en bältesstol och en bilkudde där bak. Trångt blev det, fick lära oss att trixa lite för att kunna knäppa deras bälten. Babyskyddet var skönt att bara kunna klicka fast. När vi bytte till den större stolen för ett tag sedan fick min äldsta sluta med kudde (han är 147cm). Problemet hade iofs lätt varit löst om någon av barnen satt fram, men jag gillar inte att ha dom där.
    Nu har vi nästa problem för att överhuvudtaget få plats allihopa. Behöver ha en sju-sitsig bil med ett bagage till syskonvagn. Har tittar på nästan alla bilar som finns nu och det är inte många alternativ kvar och ha en sambo som är biltokig o något kräsen så gör det allt ännu svårare. Försöker få honom till att tänka på vad som blir lättast och mest praktiskt, men utseende och märke är viktigt för honom. En buss är tack och lov det enda vi är överens om att vi inte ska ha! Ska börja titta på allvar efter nyår, i vilket fall som helst ska det bli underbart med en rymligare bil.
    Vi har har en nissan qashqai+2, det är en rätt liten sub. Vet inte om det är ett tillräckligt fint märke för din man, men i den så går vår Britax go next vagn in om ett av de extra sätena därbak är uppfällda. Har ingen aning om vad ni valt för syskonvagn, men om den inte är jättebred så kanske denna bil även skulle kunna passa er... Annars funkar alltid släpkärra där bak :D 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-14 12:55:44 följande:
    Oh no, halsfluss som är så hemskt! Jag fasar lite för att det ska vara sånt på g här men det verkar värst i bihålorna. Ja herregud. Nu kan vi lägga till Strepsils och Omeprazol till listan, haha!
    haha. Bra där! Är de några fler medicener du får äta som gravid som du inte redan tagit :P Är du säker på att du är psykolog och inte apotekare eller psykiatriker? 

kommer du ihåg att jag sa att jag typ aldrig får influensan men skulle kasta mig över vaccin för halsfluss?! Jag blir liksom dödssjuk och ligger och yrar i feberfrossor. När jag tänker efter så kanske jag borde ringa efter en läkartid och ta ett halsprov genast... hur är det med antibiotika och att vara gravid? 
  • mirakelspektakel

I morse så drömde jag och vaknade i ren skräck. I drömmen hade jag försökt väcka min sambo genom att skrika hans namn, men pga av rädslan jag upplevde i drömmen hade jag inte fått fram något mer än en svag viskning. Sen vaknade jag, lyckades somna om igen, drömmer samma sak. Vaknar och inser att det bara var en dröm. Lägger mig tätt in till min sambo för att söka trygghet och lyckas slappna av. Då får lillan värsta spelet, trodde typ att hon skulle ta sig ur sidoväggen av magen. Vilket leder mig undrande till hur mkt av mina känslor hon faktiskt känner av? Det nya tipset att få igång bebisarna kanske är att bli så rädd så att man håller på att kissa på sig? 

• mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:16:56 följande:
    Har tittat på den också, men bagaget blir för litet när vi måste använda ett säte där bak och man ska få in vagn och packning/matkassar. Vill inte bygga för mycket på höjden heller när någon av barnen ska sitta där bak.
    Har ni kollat på den nya x-trailen med? Den är ju lite större vad jag förstått. Sen hade faktiskt citroen en ny jätte fin 7-sitsig, som såg helt enorm ut, jag kan missminna mig men har för mig att det inte var en buss. 
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:19:52 följande:
    Jag har gått på två antibiotikakurer under denna graviditeten och det ska inte vara någon fara, finns ju alltid olika alternativ. Är nästan svårare när man ammar, många sorter går över i bröstmjölken men det finns andra alternativ till det också.
    qatteriin skrev 2015-12-14 13:19:53 följande:
    Haha ja det finns nog några till som jag kan hitta på om jag behöver. Vem behöver apotekare när man har janusinfo att tillfråga? Haha!

Antibiotika ska inte vara några problem, vanligt att få vid gbs ju och under förlossningen om det är långvarig vattenavgång. Inte så dumt kke att kolla upp det så snart du kan när du brukar bli så dålig!
    Tack för snabba svar. Om jag får mer ont i halsen under dagen ska jag absolut ringa och fixa en tid för provtagning imorgon, de brukar inte vara så sugna på att man ska komma in om man inte ha ordentliga symtom, men med tanke på att jag är gravid så kanske de är lite mer samarbetsvilliga.

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-14 13:33:20 följande:
    Nej, alltså, det är sambon som ska på julbord... Hans mamma tyckte väl inte riktigt han borde gå särskilt inte som det är sprit inblandat. Men jag känner sambon och är inte ett dugg orolig för att släppa iväg honom, han är väldigt måttsam med alkohol och jag mår ju inte dåligt på något sätt ! Vet att han sett fram emot detta ända sedan förra årets julbord.

Ja men det var ju inget fel på bebis, blev lite chockad över vilken apparat de drog igång för att den var stilla, jag sa ju att den levde. Men skönt att bli tagen på allvar och att de gjorde alla de där sakerna.

Imorgon ska jag till bm och då ska jag lyfta frågan igen med storlek på bebis tänkte jag. Tror som sagt arr det är datumet som inte stämmer, men varför ändrade läkaren sig om tillväxtultraljudet tro?

Tack för er omtanke <3
    Men då förstår jag :) Förstår att du känner dig som ett litet barn och att du är van att göra och klara allt själv, jag är precis likadan. Varför ska jag ringa en killkompis och bära sängen upp för 3 trappor när jag kan göra det själv?! En hel del saker som anses vara manssysslor göra dessutom mkt bättre än de flesta männen. Men med tiden har jag lärt mig att uppskatta kärlekshandlingen min sambo visar mig när han vill bära min väska/ica-kasse/shoppingpåsarna. Och nu när jag har ont av att röra mig och inte kan bära tungt så är jag bara tvungen att gilla läget.

Självklart så har inte din svärmor med att göra hur ni bestämmer om han ska gå på julbord eller inte. Även fast hon säkert har en poäng att du kanske inte skulle uppskatta din sambo full eller bakis om värkarna sätter igång. Men så långe det inte är ett problem och framför allt så länge du inte blir orolig över att han är i väg på fest så är det ju inget att diskutera.

Jag tycker som sagt fortfarande att du borde går till en annan BM som tar din rädsla på allvar.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)