• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
    Behöver absolut inte gå på det. Jag gick för att jag ville lära mig bebis massage sen gick jag inte dit mer
  • amalie79
    Hame skrev 2015-09-28 15:42:08 följande:

Man måste inte gå på någon av kurserna, varken på mvc eller bvc, det är frivilligt. Däremot vill de att om man väljer att inte vara kopplad till BVC och gå där på mätning/vägning/ vaccination ( det är inte samma som föräldrargruppen) skall man anmäla det och inte bara låta bli att dyka upp. 

Det är för att de vill vara säkra på att man vet vad det är man tackar nej till, så man/barnet inte går miste av något pga missförstånd. Så det är för barnets skull, inte särskilt ansträngande att ringa och tacka nej. 

Vi har allt tänkt att gå dit för vägning osv, men kommer nog inte delta i grupper osv förutom öppen förskola. Barnet är ju så litet i början och jag känner sällan behov av att umgås med andra kvinnor, känner mig tvärtom ofta lite obekväm, hittar aldrig någon jag känner mig ha något gemensamt med.
  • amalie79

Det var det att jag läste om någon här på forumet som hade blivit ifrågasatt varför hon inte ville delta i grupper via BVC. Varför hon ville "isolera sig" hemma. Men hon var ute på allt möjligt annat som hon tyckte var mer givande för henne och bebisen var ju ändå så liten. De var tydligen rädda att hon skulle utveckla depression

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-28 16:42:37 följande:
    Oj, jag som skäms lite inför bekanta för att vi inte vill lägga mer än 5-6000. Ingen av våra vänner har lagt mindre än 7000 förutom någon enstaka. Vissa över 10, helt vansinnigt!

Jag kan tänka mig en begagnad vagn absolut. Samtidigt så är detta mitt enda barn, så skulle vilja ha möjlighet att välja lite i färgväg och så.
    Absolut inget att skämmas över. Tycker det är skit löjlig status pryl som folk håller på med. Jag vill ha komfort å smidighet. Det behöver man inte betala som en gammal bil för. Vår vagn kostade 2000 begagnad. Den har vi nu skänkt till asylboende. Den var 11 år gammal nu så den hade gjort sitt. Vagnen till detta barnet har vi fått. Tänker aldrig ge efter för fåfänga när man kan lägga pengarna på viktigare saker. Jag köper dock alltid det nästa ytterkläderna å skorna på marknaden. De får kosta om de vill det bryr jag mig inte om. Jag vill ha funktion värme å slithållughet så då får man betala dyra pengar för det men vagn kan man komma undan m billig då begagnade har exakt det man vill ha också. Alltid nån vagnsamlare som man kan köpa billigt av!!
  • amalie79

[quote=75811219][quote-nick]Eleonor01 skrev 2015-09-28 16:51:10 följande:[/quote-nick]Absolut inget att skämmas över. Tycker det är skit löjlig status pryl som folk håller på med. Jag vill ha komfort å smidighet. Det behöver man inte betala som en gammal bil för. Vår vagn kostade 2000 begagnad. Den har vi nu skänkt till asylboende. Den var 11 år gammal nu så den hade gjort sitt. Vagnen till detta barnet har vi fått. Tänker aldrig ge efter för fåfänga när man kan lägga pengarna på viktigare saker. Jag köper dock alltid det nästa ytterkläderna å skorna på marknaden. De får kosta om de vill det bryr jag mig inte om. Jag vill ha funktion värme å slithållughet så då får man betala dyra pengar för det men vagn kan man komma undan m billig då begagnade har exakt det man vill ha också. Alltid nån vagnsamlare som man kan köpa billigt av!![/quote

Ja jag tycker också att hela vagncirkusen är vansinnig. Därför tänkte jag "bara" ge runt 5000:- :)

• mitthemligajag
    Hame skrev 2015-09-28 15:43:26 följande:
    Man får föräldraledigt för allt kopplat till mvc och bvc, så man måste absolut inte ta semester Glad
    Inte inom kommunen jag jobbar tyvärr... Vi måste ta ut semester eller övertidstimmar för alla Mvc tider och allt som går utöver jobb. Värdelöst! Tur jag är mamma ledig denna gång så jag slipper allt jäkla krångel denna gång
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-09-28 14:21:48 följande:
    Härligt att allt var bra, fick ni lyssna på hjärtat också? Jag hade jätteproblem med luften med båda pojkarna, med första var det extremt, hade jättesvårt att få luft för han tryckte så otroligt och då var han ändå liten men jag bar honom högt och långt bak.

Jag ska till mvc nästa vecka. Ska bli spännande faktiskt. Idag gick jag in i v 25, känns helt overkligt att man kommit så långt
    Ja vi mätte magen och lyssnade på hjärtat som låg på 152 :) hade gått upp 6 kg men de var samma vid denna tiden i förra grav och sen lugnade de ner sig med vikten!

Otroligt jobbigt de där med andningen! Ush, låter andfådd efter en dialog haha
  • mitthemligajag
    himw skrev 2015-09-28 13:20:15 följande:

Idag har jag gjort sockerbelastning på MVC- någon mer som gjort det än?

Tyckte det var hemskt att inte få dricka vatten på morgonen annars gick det bra- hade 5,1 innan sockergrejen och 6,3 efter 2 timmar- någon som kan sätta de värderna i perspektiv? Sköterskan sa att det var bra värden och att det är vid 8,9 som de går vidare med dietist. Men min svärmor har en sån där apparat som man kan mäta sockret själv i och då har jag för mig att hon sagt att gränsen för högt går vid 7?

Kanske är olika för ålders och graviditetsdiabetes?

På mitt besök imorse sa hon att gränsen låg vid 7! Men jag har två i min närhet som fått gjort socker belastning och den ena hade strax under 7 vid varje besök och så gick hon upp extremt mkt i vikt men de visade sig inte vara någon fara (ung tjej). Den andra hade också strax under men ingen fara med vikten, hon var 36 när hon fick sin son och jag har för mig att de hade lite med hennes ålder att göra? Och att hon hade högt/lågt blodtryck. De var iaf ingen fara med ngn av dem :)
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 17:04:39 följande:
    Ja vi mätte magen och lyssnade på hjärtat som låg på 152 :) hade gått upp 6 kg men de var samma vid denna tiden i förra grav och sen lugnade de ner sig med vikten!

Otroligt jobbigt de där med andningen! Ush, låter andfådd efter en dialog haha
    När jag var i v 13 gjorde jag en lungröntgen. De misstänkte en propp för jag var så extremt andfådd. Är det än idag så jag vet precis hur du känner dig. Kan knappt gå in på dagis utan att låta som om Jah sprungit maraton. Har kroniska nässelutslag å de sitter tyvärr även i luftvägarna verkar det som. :(
  • Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-28 16:21:39 följande:

Mer än 333700.

Okej, då får du föräldrapenning baserad på din årsinkomst, så där gynnar det ju dig att du tjänar mer än taket för SGI, men när du tar ut sjukpenning eller vab så får du inte det baserat på vad du tjänar utan 80% av 333700.

Jag tror att för att få fram vad varje dag är värd dividerar man sin årsinkomst med 365, eftersom man får lov att ta ut FP alla dagar i veckan även om ens arbetstid normalt bara är fem dagar i veckan. Någon som har barn redan som vet ifall dagsersättningen är årsinkomsten (upp till taket) /365?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)