• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-26 16:37:07 följande:

Ang föräldrautbildning , tror inte man lär sig så särskilt mycket, det tyckte inte sambon som gått innan heller... Är mest intresserad av infon som rör förlossningen och hur det funkar praktiskt i just vår stad.

Det är bara tre tillfällen, förutom förlossning skulle det handla om första tiden hemma, sen minns jag inte.

Vi gick för fem år sedan å nej det var inget att ha. Jag ville inte veta något om förlossningen utan låta kroppen sköta allt själv å de pratade ändå inget om förlossningen nästan. Det jag saknade dock va lite sjukvårdsutbildning. Typ hur man gör m feber förkylningar å dylikt. Men inget alls om det.

Vill råda ALLA som inte e gifta att boka tid på kommunen för faderskapserkännandet redan nu innan förlossningen. Om något händer oss mammor så finns faderskapet på papper vilket underlättar. Hemskt att behövs tänka så men det är sååååå gammalmodigt hela systemet
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-09-26 18:13:41 följande:

Vi gick för fem år sedan å nej det var inget att ha. Jag ville inte veta något om förlossningen utan låta kroppen sköta allt själv å de pratade ändå inget om förlossningen nästan. Det jag saknade dock va lite sjukvårdsutbildning. Typ hur man gör m feber förkylningar å dylikt. Men inget alls om det.

Vill råda ALLA som inte e gifta att boka tid på kommunen för faderskapserkännandet redan nu innan förlossningen. Om något händer oss mammor så finns faderskapet på papper vilket underlättar. Hemskt att behövs tänka så men det är sååååå gammalmodigt hela systemet

Ja hopplöst gammalmodigt... Inte alla gifter sig liksom! Vi hade tänkt göra det i år men på mitt bröllop vill jag tokdansa och bli lite full och glad, vill inte gifta mig gravid. Så nu blir det nog vintern 2016 eller våren 2017!

Ja det hade varit nyttigt. Min sambo är iof vårdutbildad men jag kan noll....
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-26 18:16:22 följande:
    Ja hopplöst gammalmodigt... Inte alla gifter sig liksom! Vi hade tänkt göra det i år men på mitt bröllop vill jag tokdansa och bli lite full och glad, vill inte gifta mig gravid. Så nu blir det nog vintern 2016 eller våren 2017!

Ja det hade varit nyttigt. Min sambo är iof vårdutbildad men jag kan noll....
    Vi var inte gifta när vi fick sonen men denna gången e vi så det e skönt att slippa tänka på det. Tror lagen var från 1929 ha ha ha ha
  • Krocki1
    Seven Costanza skrev 2015-09-24 22:15:40 följande:
    Vad är det du känner dig osäker på? Jag har ganska bra koll på SGI så jag kanske kan förklara grunderna. Deras telefonkö brukar vara rätt dryg .
    Vad snäll du är

Jag gick in med mitt bankid och körde ett test för att se hur mkt pengar jag skulle få ut. Nu får jag ju reda på exakt iaf. Det är skönt. 

Men I pappret jag fick hem från f-kassan stod det OM din sjukpenninggrundande inkomst är lägre än din årsinkomst beror det på att det bara är inkomster upp till 7,5 prisbasbelopp som räknas in.

Det var det jag inte förstod. Får inte alla lägre än sin årsinkomst, om inte varför bara vissa?
    Och vad är ett prisbasbelopp? Det står att det hösta är 10... ? Varför räknas då bara 7,5.
  • Krocki1
    WiMe06 skrev 2015-09-24 20:24:24 följande:

Börjar känna mig lite smått stressad över alla inköpen. Herregud liksom och det är drygt 3 1/5 månad kvar. Men det är så otroligt mkt annat nu med. Vi har 3 st som fyller år nu i oktober och sen alla julklappar. Ångrar nästan att jag inte började lite tidigare, haha!
    Kan inte fatta varför jag egentligen känner mig stressad men tror det har att göra med dem andra graviditeterna där jag inte hann blir färdig med "boandet" så jag känner en liten extra press att jag vill ha hunnit klart den här gången och att jag är förberedd även om bebis skulle komma tidigare.

Jag känner mig också stressad över alla inköp. Vi har inte köpt vagn och säng än. Ja det finns ännu mera vi inte har köpt, men de är de största sakerna. 

Vi vill helst kastrera våran tik också men det kostar ca 7000kr så känns som vi får hoppa det i höst och köra på i vår eller nästa höst istället. 

Kan man någon gång få vinna på triss? =)
  • Krocki1
    aurorasmamma skrev 2015-09-24 22:57:18 följande:
    Jag har sökt skickade in onsdags förra veckan och fick brev idag om att de är beviljat .

Ängående din SGI, när du fyllde in din årsinkomst vart fick du den summan från? Tänkte då ja gjorde tabben vid förra barnet att bara skriva min årsinkomst enligt deklarationen. Men de va ju fel så ja ringde vår lönesupport och fick rätt uppgift av dom. Gjorde så nu direkt och då funkade allt smidigt.
    Men oj vad snabbt du fick beviljat. Jag skickade in mina papper idag, hoppas det går lika fort för mig =)

Jag ringde lönekontoret på mitt jobb också. =)
  • aurorasmamma
    Krocki1 skrev 2015-09-26 19:20:05 följande:

Men oj vad snabbt du fick beviljat. Jag skickade in mina papper idag, hoppas det går lika fort för mig =)

Jag ringde lönekontoret på mitt jobb också. =)

De har gjort om systemet nyligen så att det ska gå fortare så ja hoppas att de går lika fort för dig
  • Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-26 19:14:45 följande:

Vad snäll du är

Jag gick in med mitt bankid och körde ett test för att se hur mkt pengar jag skulle få ut. Nu får jag ju reda på exakt iaf. Det är skönt. 

Men I pappret jag fick hem från f-kassan stod det OM din sjukpenninggrundande inkomst är lägre än din årsinkomst beror det på att det bara är inkomster upp till 7,5 prisbasbelopp som räknas in.

Det var det jag inte förstod. Får inte alla lägre än sin årsinkomst, om inte varför bara vissa?

Och vad är ett prisbasbelopp? Det står att det hösta är 10... ? Varför räknas då bara 7,5.

Ett prisbasbelopp är en summa som myndigheter har som bassumma för att beräkna olika ersättningar och denna justeras varje år. I år är ett prisbasbelopp 44500 kr. Läs ditt beslut igen. Det FK menar är att normalt är taket för SGI 7,5 prisbasbelopp (dvs 7,5x44500kr). SGI betyder ju sjukpenninggrundande inkomst så detta tak på 7,5x44500 (dvs 333700 kr) gäller sjukpenning och tillfällig föräldrapenning, dvs vab. För föräldrapenning är taket högre, 10 prisbasbelopp istället för 7,5, dvs om man tjänar mycket så får man mer i föräldrapenning än i sjukpenning eller vab eftersom man får räkna med högre inkomster i föräldrapenning än för sjukpenning/vab (445000 i årsinkomst istället för 333700).

Om din årsinkomst är lägre än 333700/445000 kronor blir alltså inte vare sig din sjukpenninggrundande inkomst eller din föräldrapenning beräknad på en lägre inkomst än din faktiska årsinkomst, men om du tjänar t ex 600000 i årsinkomst blir ju dels din SGI för sjukpenning och vab lägre eftersom taket för detta är 333700 kr och i föräldrapenning får du också lägre eftersom du tjänar mer än taket för föräldrapenning dvs mer än 445000 kr.

ALLA får alltså lägre _i ersättning_ när de är hemma och är sjuka/vabbar/föräldralediga än vad de har i lön eftersom man max kan få knappt 80% av sin inkomst, men om man tjänar mer än vad taken är får man ju _ännu mindre_ än 80% eftersom den högsta SGI/ FP man kan ha (dvs högsta ersättning per dag man tar ut) är mindre än vad man tjänar.

Blev det tydligare nu?
  • Krocki1
    Seven Costanza skrev 2015-09-27 03:43:12 följande:
    Ett prisbasbelopp är en summa som myndigheter har som bassumma för att beräkna olika ersättningar och denna justeras varje år. I år är ett prisbasbelopp 44500 kr. Läs ditt beslut igen. Det FK menar är att normalt är taket för SGI 7,5 prisbasbelopp (dvs 7,5x44500kr). SGI betyder ju sjukpenninggrundande inkomst så detta tak på 7,5x44500 (dvs 333700 kr) gäller sjukpenning och tillfällig föräldrapenning, dvs vab. För föräldrapenning är taket högre, 10 prisbasbelopp istället för 7,5, dvs om man tjänar mycket så får man mer i föräldrapenning än i sjukpenning eller vab eftersom man får räkna med högre inkomster i föräldrapenning än för sjukpenning/vab (445000 i årsinkomst istället för 333700).

Om din årsinkomst är lägre än 333700/445000 kronor blir alltså inte vare sig din sjukpenninggrundande inkomst eller din föräldrapenning beräknad på en lägre inkomst än din faktiska årsinkomst, men om du tjänar t ex 600000 i årsinkomst blir ju dels din SGI för sjukpenning och vab lägre eftersom taket för detta är 333700 kr och i föräldrapenning får du också lägre eftersom du tjänar mer än taket för föräldrapenning dvs mer än 445000 kr.

ALLA får alltså lägre _i ersättning_ när de är hemma och är sjuka/vabbar/föräldralediga än vad de har i lön eftersom man max kan få knappt 80% av sin inkomst, men om man tjänar mer än vad taken är får man ju _ännu mindre_ än 80% eftersom den högsta SGI/ FP man kan ha (dvs högsta ersättning per dag man tar ut) är mindre än vad man tjänar.

Blev det tydligare nu?
    Jo men det blev det =) Inte helt klart än om jag ska vara ärlig men när jag nötar in det blir det allt tydligare =) Jag tjänar ca 50 tusen mer än min sjukpenninggrundande inkomst., hur kan jag då räkna ut hur mkt jag får per dag? Eller det kanske är lättare att se om man loggar in på F-kassans hemsida.
    För om jag förstått det rätt så är mina föräldrardagar lite högre än SGI då jag tjänar lite mer än den summan? 
  • Krocki1
    aurorasmamma skrev 2015-09-26 22:37:39 följande:
    De har gjort om systemet nyligen så att det ska gå fortare så ja hoppas att de går lika fort för dig
    Men det vore ju toppen om det skulle gå lika snabbt för mig. Känns som en evighet att vänta i 30 dagar och eventuellt behöva överklaga. Men känns som det borde gå bra då mitt jobb är fysiskt påfrestande (jobbar i en förbutik men postombud för 12000 huhåll) och min chef skrev också att jag inte kunde få andra arbetsuppgifter. 
    Vad jobbar du med?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)