• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Hame skrev 2015-09-28 08:55:53 följande:

Angående föräldrautbildning vet jag inte heller om vi lärde oss särskilt mycket, men tre år senare umgås fortfarande fyra av familjerna  Så jag kan absolut rekommendera det! Info angående förkylningar, sjukdomar mm får man mer på föräldragrupperna på bvc.

Vecka 28 idag, tredje trimetern... känns helt overkligt! 

Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
  • amalie79
    amalie79 skrev 2015-09-28 09:11:40 följande:

Jag kan absolut. Men de verkar alla så stora? Finns det någon som är liten och smidig?

Sen jobbar jag med bostäder och vet vilka enorma mängder vägglöss det finns, i alla typer av boende , tåg, biografer, mm. Så då får det vara av någon man verkligen vet är fri från ohyra i hemmet

mitthemligajag skrev 2015-09-28 13:00:35 följande:

Kan ni tänka er begagnat?

Som sagt, om det är garanterat fritt från kryp...
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-28 13:20:15 följande:

Idag har jag gjort sockerbelastning på MVC- någon mer som gjort det än?

Tyckte det var hemskt att inte få dricka vatten på morgonen annars gick det bra- hade 5,1 innan sockergrejen och 6,3 efter 2 timmar- någon som kan sätta de värderna i perspektiv? Sköterskan sa att det var bra värden och att det är vid 8,9 som de går vidare med dietist. Men min svärmor har en sån där apparat som man kan mäta sockret själv i och då har jag för mig att hon sagt att gränsen för högt går vid 7?

Kanske är olika för ålders och graviditetsdiabetes?

Bra blodsockernivå ligger mellan 4 och 6 ungefär så det var bra värden du hade tycker jag. Sen vet jag ju inte om dem tänker lite annorlunda vid graviditet. Men du behöver absolut inte vara orolig tycker inte jag.

Hur kommer det sig att du gjorde sockerbelastning? Trodde dem att du kunde ligga i riskzonen? Jag har själv aldrig gjort det och det har aldrig kommit på tal heller varken denna eller tidigare grav.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 13:03:39 följande:

Nyss hemkommen från Mvc! Allt bra med lillebror, 6 kg upp men allt var i sin ordning! Bär tydligen väldigt högt den här gången, och de förklarar kanske varför jag redan kan känna paniken av att inte få luft ibland. Ngn som känner lika? :)

Härligt att allt var bra, fick ni lyssna på hjärtat också? Jag hade jätteproblem med luften med båda pojkarna, med första var det extremt, hade jättesvårt att få luft för han tryckte så otroligt och då var han ändå liten men jag bar honom högt och långt bak.

Jag ska till mvc nästa vecka. Ska bli spännande faktiskt. Idag gick jag in i v 25, känns helt overkligt att man kommit så långt
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
    Vi blev konstant utfrågade varför vi valde att inte gå på förändra kurs, till och med på förlossningen och av vår sköterska på bvc sen efter hon var född. Anledningen till de var att jag kände mig så förberedd man bara kunde, jag hade väntat på mitt första barn sen jag själv var barn. Tillslut tjatade dom
    På oss att gå en snabbkurs på 1 h så i sista stund så gjorde vi det. Hehe, de gav inte mig ett skit! Jag kunde redan allt som sades där och egentligen så var de ingenting som var till nytta. Allt som har med tiden efter och amnings osv, de ger sig självt oavsett hur mkt man kan eller inte. Vi fick ett barn med extrem kolik... Det hade ingen berättat för mig om men vi klarade de på bästa sätt ändå!

Vi valde av avstå den långa kursen pga av att alla jag känner som gått den tycker den varit onödig. Att ta ut så mkt semester (som vi behövt gjort) hade inte varit värt de :) gör som du känner för! Men en kurs vi köpte över nätet var profylax och den var otroligt värd de! Så mkt bra tips på hur man ska tänka under förlossningen, mkt andning och mentalt! Var ett super stöd för min sambo också som visste hur jag skulle tänka och andas när jag själv glömde bort mig i smärtan :)
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Man måste inte gå på någon av kurserna, varken på mvc eller bvc, det är frivilligt. Däremot vill de att om man väljer att inte vara kopplad till BVC och gå där på mätning/vägning/ vaccination ( det är inte samma som föräldrargruppen) skall man anmäla det och inte bara låta bli att dyka upp. 

Det är för att de vill vara säkra på att man vet vad det är man tackar nej till, så man/barnet inte går miste av något pga missförstånd. Så det är för barnets skull, inte särskilt ansträngande att ringa och tacka nej. 
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 14:27:35 följande:
    Vi valde av avstå den långa kursen pga av att alla jag känner som gått den tycker den varit onödig. Att ta ut så mkt semester (som vi behövt gjort) hade inte varit värt de :) gör som du känner för! Men en kurs vi köpte över nätet var profylax och den var otroligt värd de! Så mkt bra tips på hur man ska tänka under förlossningen, mkt andning och mentalt! Var ett super stöd för min sambo också som visste hur jag skulle tänka och andas när jag själv glömde bort mig i smärtan :)
    Man får föräldraledigt för allt kopplat till mvc och bvc, så man måste absolut inte ta semester Glad
  • Krocki1
    aurorasmamma skrev 2015-09-28 09:13:08 följande:
    Ja men kan man inte få andra sysslor brukar de inte neka i regel. Jag är undersköterska och jobbar ensam nattetid enbart så tror de bedömde mycket enbart efter det samt att ja varken har möjlighet till rast eller vila de 10h jag jobbar.

Håller tummarna för dig när blir du ledig om de blir beviljat?
    SKönt att det inte var några problem =) 
    Om jag får beviljat så är från och med 13 november. 
  • Krocki1
    Seven Costanza skrev 2015-09-27 17:48:29 följande:
    Tjänar du 50000 mer än 333700 eller 50000 mer än 445000?
    Mer än 333700.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-09-28 09:41:46 följande:

Såg nu att du kunde det. Åk runt å kolla på utbudet. Vi löpte ligg/sittvagnen begagnad. Den användes som liggvagn i Max tre månader sen sittdelen. Han sov i sittdelen. Den var fullt fällbar å vi hade åkpåse i den. Senare användes vagnen till sovvagn på dagis som man inte behövde vara så rädd om. Teutonia har super bra vagnar! City jogger likaså för vi köpte däremot en helt ny city jogger. Mest för att den har hög Max vikt å den kan vi ha länge. 2000kr ny kände vi var en bra affär. Den har man oftast mycket längre än första vagnen

Oj, jag som skäms lite inför bekanta för att vi inte vill lägga mer än 5-6000. Ingen av våra vänner har lagt mindre än 7000 förutom någon enstaka. Vissa över 10, helt vansinnigt!

Jag kan tänka mig en begagnad vagn absolut. Samtidigt så är detta mitt enda barn, så skulle vilja ha möjlighet att välja lite i färgväg och så.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)