• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Vi har gemensam ekonomi så mannen får stå för lite större delar under föräldraledigheten, har ganska lika inkomst annars, men det är ju hans barn också jag tar hand om och han har absolut ingenting emot att jag är hemma större delen utav föräldraledigheten, just nu har jag ett jobb som varken jag eller familjen trivs med så för min man gör det inget om jag tar hela ledigheten om det ger mig möjlighet att hitta ett bättre jobb.
    Tråkigt att din man resonerar så, det är ju ert gemensamma barn som du kommer att vara hemma med och ta hand om.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-17 12:53:26 följande:

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

Jag frågade min BM om just spa och bubbelpool, hon sa att man ska inte badbubbelpool pga det höga ljudet i vattnet, samt att det är mkt bakterier i det vattnet. Om du har ett eget utespa, med nytt vatten så är ju inte bakterierna något problem. Hon sa även att det var helt okej att basta (kanske inte i timmar dock,) men att jag troligtvis inte kommer tycka om att göra det. 
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-17 19:25:40 följande:
    Jag frågade min BM om just spa och bubbelpool, hon sa att man ska inte badbubbelpool pga det höga ljudet i vattnet, samt att det är mkt bakterier i det vattnet. Om du har ett eget utespa, med nytt vatten så är ju inte bakterierna något problem. Hon sa även att det var helt okej att basta (kanske inte i timmar dock,) men att jag troligtvis inte kommer tycka om att göra det. 
    Okej, vad bra kom faktiskt upp ur badet nyss och det var så skönt att bara få sjunka ner där en stund, vattnet var nytt och fräscht också. Kan ju förstå att man kanske inte ska bada i flera månader gammalt vatten. Men så länge det är rent och fräscht så känns det ju som det borde vara okej.
  • himw
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.

Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Hur går det för dig? Mår du bra?
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-10-17 12:53:26 följande:

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

De där med bubbelpool är bara gammalt, var på spa med mina gravida vänninor sist och alla barnmorskor sa att de absolut inte var någon fara. De är bara om de gått hål på hinnorna man inte får bada annars ligger bebisen så inpackad att det inte är någon fara :)
  • mitthemligajag
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Men det är ju ert gemensamma barn som ni vill ska få den utväxt ni vill att det ska ha... Då hade jag ställt som ultimatum att han i så fall får vara med på fl och amma ;) nä men har ni ens råd om du skulle vara arbetslös och han gå på föräldraledighet? Vi tog ut 2 dagar i veckan fram tills nu vid 1 år då vi måsta ta ut 5 pga sgi. Men vi ser ju de hela som vårt barns bästa och gör allt för att dom ska få vara hemma så länge som möjligt och få en trygg start i livet!
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.
    Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Hade en sån där sjuklig flytning med Charlie, de var dock på slutet. De bara rann och rann precis som att vattnet gått. Åkte in till fl och där konstaterades de att de bara var en flytning... Men de var var ju som sagt på slutet... Har fruktansvärt mkt flytningar nu också, ushh... Har skydd varje dag... Hade inte alls så här med C. Fick väl de gamla vanliga svaret "de är fullt normalt"... Hoppas de löser sig och att de bara är en flytning
  • Blgebo

Jag kommer inte ta ut några föräldraledighetdagar första året, sedan tar jag ut så stor del som möjligt. Har varit hemma 2,5 år med nr 3 o 4. Just nu betalar jag allt o maken sparar sin lön, sedan lever vi på hans lön + barnbidraget som är riktigt bra med fem barn. Vi är gifta, har gemensam ekonomi. Vi investerar i familjen, vem som betalar vad är inte viktigt. När vi var sambos utan gemensamma barn, betalade jag bara lite mat, han allt annat. Jämnar ut sig på en livstid

• amalie79

Vi delar allt, i det ingår ju även hans befintliga barn. Däremot så har jag sagt att nu när vårt gemensamma kommer så får vi minska sparandet till hans barn sedan innan och spara mer till det gemensamma, kanske strypa sparandet till dem under föräldrledighetsåret.

Vi kommer förmodligen ta ut ganska många dagar men spara lite dagar. Ingen av oss har någon jättehög lön och som sagt, hans barn är ju äldre och hobbies osv kostar en hel del för dem. Som sagt så känner ingen av oss att vi vill vara hemma flera år ändå och fler barn vill ingen av oss ha, särskilt inte jag, ett till är vad vi klarar av både ekonomiskt och känslomässigt. Därför kommer en av oss förmodligen att sterilisera sig till våren.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)