• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-10-16 19:26:27 följande:

Här hemma ska vi vara hemma både mamma och pappa med storasyster som blir 15 mån och lillebror första 4 månaderna. Sedan går pappan tillbaka till jobbet i ca 1,5 mån innan 4 veckors semester tills vi skolar in storasyster i aug vid 1 år och 10 mån. Då fortsätter jag vara hemma med lillebror fram tills augusti 2017 och har syster på dagis så få dagar och timmar i veckan som mjöligt!

Sen tar vi lång ledigt över jul/ nyår och åker 3 veckor till värmen! Vi försöker njuta ich ta vara på tiden så mycket som möjligt tillsammans! Bästa tiden i våra liv :)

Åh va lyxigt det låter! Något sådant hade jag också önskat om vi väntat med barn tills vi var tillbaka i Sverige och fått tillbaka SGI. Tyvärr går det inte för vi ville inte vänta med att försöka få barn tills vi kommer tillbaka eftersom jag är 33,5 då och vi måste ju även jobba ett tag innan vi får SGI igen och då hade jag varit 34 istället för 31 när vi började försöka. Andra kanske gärna väntar medvetet till runt 34-35 men vi ville inte riskera att kanske få svårare att få barn så då fick vi offra den jämställdhet vi skulle haft möjlighet till om vi väntat tills dess. Unnar dock andra som har möjlighet att nyttja den fantastiska svenska föräldraförsäkringen redan från början och kan vara hemma delvis tillsammans .
  • minahjärtan0609

Vi har redan planerat hur f-ledigheten ska se ut. Mera pga av det måste till en ersättare för mig på jobbet. Jag är hemma på heltid i ett år (tar ut 4 dagar) fast jag gör ett uppehåll och går i tjänst över sommarlovet. Sedan ska jag och min man dela det sista halvåret. En tar två dagar en tar tre. Denna varianten funkar bäst för oss.

• MeEmmA

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.
    Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

• lillejag

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

• MeEmmA
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Jag förstår inte din man i den ekonomifrågan, hela grejen med att få ihop föräldraledigheten handlar om hjälpas åt för barnets skull. Hos oss får min sambo ut ca fyra ggr mer än mig när jag plockar ut fyra dagar i veckan, vilket då blir självklart för honom att betala räkningarna eftersom att jag tar hand om hans barn också. Sen betalar jag såklart i den mån jag kan, men oftast blir det att jag står för mat och kläder till barnen. Fördelen han har är att han kan unna sig själv lite dyrare kläder, men rätt som det är överraskar han mig också med presenter.
    För att få ihop det på ett bra sätt så måste ni samarbeta på något sätt eller spara innan.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.

Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Oj, låter som det kan vara värt att kolla upp! Har inte själv varit med om något sådant (fastän jag har VÄLDIGT rikliga flytningar som gravid, har aldrig hänt att det verkligen runnit ut så man märkt det) och jag hade nog inte kunnat släppa det utan att kolla upp det. Jag hade nog ringt förlossningen och frågat, men jag är rätt nervig av mig.

Vi delar inte på mannens pengar för han har typ inga. :-P Jag får ut ungefär tre ggr så mycket som honom för det mesta. Vi har fullständigt gemensam ekonomi med ett gemensant servicekonto och ett gemensamt sparkonto, och för mig är det otänkbart att ha det på något annat vis när vi ska fungera som familj. Min man resonerade likadant när han jobbade och jag var student, men där är man ju olika som par.

Trots det kommer vi ha det tufft att ta färre än sju dagar i veckan eftersom han inte har fast jobb. Jag önskar vi hade haft en annan utgångspunkt ekonomiskt men vi har inte haft möjlighet att vänta med att "skaffa" barn eftersom vi är såpass gamla som vi är och det tog såpass många år att lyckas få ett barn. Vi har ju ändå så vi klarar oss tack och lov men man hade kke önskat lite mer stabilitet när man är 35.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Oj, jag hade ringt förlossningen och kollat. Har aldrig varit med om att det runnit så kraftiga flytningar utan bara när vattnet gick.
    Det är alltid bättre att ringa en gång för mkt
  • WiMe06

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-17 12:53:26 följande:

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

Jag har hört att så länge man ser till att intebli uttorkad så är det tillochmed ok att basta, så jag tror inte det är nån fara. Bada riktigt varmt i badkar går ju också bra. Jag vet inte hur varmt jag har när jag badar, men över kroppstemperatur brukar det vara iaf. :) Och det har jag tillochmed blivit rekommenderad, för foglossningen.
  • Seven Costanza

Ja självklart gör vi det, annars hade det aldrig funkat för oss. Vi bor för tillfället utomlands pga min mans jobb och jag drar inte i en enda spänn (studerar men har inga CSN-veckor kvar) men vi har varsitt kort nu till ett gemensamt visakonto. När vi bodde i Sverige hade vi varsitt lönekonto men ändå gemensam ekonomi. Han betalde sina och våra gemensamma räkningar, jag betalde mina räkningar samt lade undan mkt pengar från mitt konto till vårt gemensamma sparkonto som ska gå till hus. Jag är nog inte ens berättigad till föräldrapenning så länge vi är utomlands så jag hade aldrig gått med på att följa med samt bli gravid under den här tiden om han inte kunde tänka sig att försörja mig.

Det är ju bara en kort tid i livet man är föräldraledig så jag ser det som självklart att den andra föräldern får dela med sig av sina pengar - kvinnan har ju inte valt att det är hon som föder barnet. Enda gången jag möjligen skulle tycka att det var okej att mannen inte delade med sig är om man kommer vara hemma exakt lika lång period vardera, men jag tycker det är dumt att inte ha gemensam ekonomi om man har väldigt olika inkomst. Har ni inte diskuterat detta alls innan ni bestämde er för att försöka få barn? Jag tycker inte att du ska behöva ta ut sju dagar per vecka bara för att gå runt, om han har pengar över varje månad. Ta upp det med honom någon dag då han är på bra humör. Hoppas det löser sig!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)