• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag

Är de någon som blir igen täppt i halsen och tappar rösten? Min bm sa under förra grav att de är slemhinnorna i halsen som
    Torkar ut men jag blir galen. Får inte luft och tappar rösten pga torrheten och trånga luftvägar... Får jag inte ta nässpray så täpper de igen i näsan också helt och jag får ren panik och ångest över andningen... Någon som har lika eller vet om De finns något att göra åt det?

• WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-14 13:13:34 följande:
    Tänk om du istället skulle gå två veckor över tiden denna gången, vilken konstig upplevelse det skulle bli. Har en vän som råkade ut för det efter att hennes första två barn hade kommit för tidigt, blev något långsamt när hon hade förväntat sig att även den skulle bli tidig :)

Men statistiskt sett så kommer det ju att bli någon/några som får för tidigt, hoppas att alla håller sig kvar där inne ett par veckor till iaf.

Mina förlossningar har också gått rätt så snabbt, själva värkarbetet tog senast 1h men sen har inget av mina barn varit Fixerade och de har inte kommit ner ordentligt så den biten med att få ut dom har tagit längre tid (förutom med min äldsta där de klippte upp och drog ut han på nått sätt). Så även om det har gått snabbt för mig så känner inte jag någon oro över barnet skulle kunna komma ut av sig själv
    Den tanken har slagit mig också. Det skulle kännas som att jag är gravid jättelänge bara att gå tiden ut
    Men självklart hoppas man ju dem stannar kvar där inne tills det är dags eller så ju. (Även att man smått längtar ihjäl sig ibland )

Fy att bli uppklippt, var inte det väldigt jobbigt? Jag sprack lite med första så dem fick sy några stygn och jag tyckte det var fruktansvärt efteråt. Man kände det ju inte under själva förloppet liksom men efteråt sen, nä fy. Det vill man ju gärna slippa igen.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-14 18:04:37 följande:

Arbetsgivaren anmäler att jag går på föräldraledighet sen får man pengarna. Har inget med föräldrapenning att göra. Så fattade jag det. Och ja man måste vara tillsvidareanställd och ansöka om föräldraledighet.

Okej tack så mycket, då kanske jag får de där tio procenten i alla fall, vore ju finfint :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-14 21:55:06 följande:
    Den tanken har slagit mig också. Det skulle kännas som att jag är gravid jättelänge bara att gå tiden ut
    Men självklart hoppas man ju dem stannar kvar där inne tills det är dags eller så ju. (Även att man smått längtar ihjäl sig ibland )

Fy att bli uppklippt, var inte det väldigt jobbigt? Jag sprack lite med första så dem fick sy några stygn och jag tyckte det var fruktansvärt efteråt. Man kände det ju inte under själva förloppet liksom men efteråt sen, nä fy. Det vill man ju gärna slippa igen.
    Jo, det var jobbigt efteråt! Inte bara för att dom klippte utan att det blev väldigt mycket bristningar och. Grät varje gång jag var tvungen att gå på toa och kämpade på när jag behövde gå, gjorde fruktansvärt ont. Vågade inte ens se efter hur jag såg ut, men kände typ stygn överallt när jag kände med handen försiktigt. Men det länge bra och med tanke på att jag har fått två barn efter det så var det nog inte så farligt :) sista barnet så behövde jag inte sy ett enda stygn :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-10-15 12:11:59 följande:
    Jo, det var jobbigt efteråt! Inte bara för att dom klippte utan att det blev väldigt mycket bristningar och. Grät varje gång jag var tvungen att gå på toa och kämpade på när jag behövde gå, gjorde fruktansvärt ont. Vågade inte ens se efter hur jag såg ut, men kände typ stygn överallt när jag kände med handen försiktigt. Men det länge bra och med tanke på att jag har fått två barn efter det så var det nog inte så farligt :) sista barnet så behövde jag inte sy ett enda stygn :)
    De lät ju inge vidare alls ush! Sydde bara två stygn sist på blygdläpparna, kände egentligen ingenting av de men tyckte ändå att de kvar obehagligt att de faktiskt var sår och var livrädd för att det skulle svida eller göra ont haha. Men de var ändå väldigt obehagligt att gå på toaletten, kändes som att min nedre region satt kvar på stolen när jag reste mig haha
  • himw

Tack för svaren om hur maken ska anmäla sin FL.

Har ni börjat planera hur ni ska dela upp det?

Vi funderar på att min man ska ta en FL dag i veckan, typ onsdagen medan jag tar ut 3 dagar i veckan det första halvåret så vi båda är lediga en dag i veckan.

Tycker det skulle vara skönt att dela lite på det från början- har ingen aning om hur det kommer vara att vara hemma och hur man kommer känna sig.

Annars ska jag vara hemma första året- till jan 2017- hur galet är det? :) Sen tar maken över till augusti 2017 då vi räknar med inskolning.

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-10-15 20:52:24 följande:

Vi funderar på att min man ska ta en FL dag i veckan, typ onsdagen medan jag tar ut 3 dagar i veckan det första halvåret så vi båda är lediga en dag i veckan.

Tycker det skulle vara skönt att dela lite på det från början- har ingen aning om hur det kommer vara att vara hemma och hur man kommer känna sig.

Annars ska jag vara hemma första året- till jan 2017- hur galet är det? :) Sen tar maken över till augusti 2017 då vi räknar med inskolning.

Det låter väl bra! Men vad menar du med att ni båda är lediga en dag i veckan, menar du att du är hemma alla dagar i veckan men att ni är lediga tillsammans en dag i veckan dvs att ni hjälps åt med barnet den dagen han är föräldraledig, eller menar du att du vill jobba/göra annat utanför hemmet den dagen han är föräldraledig?

Själv kommer jag ju sköta barnet helt själv på dagtid i 1,5 år eftersom min man inte har möjlighet att ta ut någon ledighet när vi är här i USA. Jag är ju helt ledig från jobbet oavsett men jag tror inte att jag får ta ut någon föräldrapenning, så vi kommer ju ha samtliga dagar kvar när vi kommer hem, men om SGI:n nollas för oss båda kommer vi inte ta ut några dagar förrän vi jobbat upp SGI igen. Onödigt att slösa på SGI-dagarna genom att ta ut dem om de bara är värda 225kr/dag. Vår tanke är att jag ska komma med barnet till min mans jobb två dagar per vecka för att jag ska kunna gå två kurser som är 1,5 timme per tillfälle, så då får han ju börja tidigare eller sluta 1,5 timme senare så gnäller nog ingen för det. På så sätt får han ju mer vakentid med bebisen också och jag kan få en stunds vuxentid utan bebisen. Hoppas det blir bra .
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-15 12:11:59 följande:
    Usch, vad jobbigt. Hemskt att vara så påverkad efter en förlossning när man bara vill njuta av sin lilla bebis. Skönt att du inte märkt av det med dina andra förlossningar.
    Nej, usch hoppas man slipper sånt den här ggn.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-10-15 20:52:24 följande:

Vi har inte riktigt börjat planera, mest för att maken är arbetslös (eller ja, just nu har han ett tillfälligt jobb men vi vet inte hur länge). Jag vill gärna helamma som med sonen, och med honom blev det bortåt åtta månader som var nästan helamning eftersom vi körde matintroduktion med baby led weaning istället för den där varianten där man matar, så han fick ju inte i sig så mkt först utan fick styra själv. Det funkar ju med ersättning också men jag gillade att amma när det väl funkade.

Men jag är den som tjänar mest av oss, så mer ekonomiskt vore att jag började jobba rätt tidigt. Kanske börjar jag hoppa in på deltid efter sommaren, det är chefen bara positiv till, det vet jag. Frågan är om jag är det. Med sonen var jag hemma i ett år men då spelade det förstås in att jag var arbetslös när han kom och fick mitt nuvarande jobb när han var ett. Min förhoppning den här gången är iaf att vi ska fixa att inte ta ut sju dagar i veckan, för jag vill gärna kunna dra ut på det mer den här gången. Får se om det är möjligt.
  • amalie79

Mitt mål är att börja jobba igen 1/9, heltid. Då ska sambon vara hemma lika länge, ca 8 månader. Ingen av oss kan tänka sig att stanna hemma länge som det känns nu därför vill vi dela.

Märker dock att folk har väldigt mycket åsikter om detta! De allra flesta inte till min fördel, har fått frågor som om sambon kan amma osv!

Osäker hur många dagar per vecka som behövs. Sambon har de där 10% extra som vissa av er här. Jag har det inte, men tjänar 1500:- mer än honom i dagsläget.

Jag är inblandad i ett projekt och nu börjar min chef hinta lite att jag kanske kan vara med på vissa saker med bebis om den blir snäll, alternativt kvällsmöten när sambon kommit hem. Allt beror ju på bebisen såklart men är det ens möjligt praktiskt? Hur gör man om man vill hoppa in och arbeta lite under föräldraledighetsperioden?

Och hur funkar detta med att man har rätt att vara uppdaterad pm jobbet under ledigheten? Hur har ni gjort?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)