• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-19 15:00:48 följande:

Ringde bm idag, fick komma in och ta blodtryck och lämna urinprov men allt såg bra ut. Så inga tecken på hf iallafall. Skönt det men ska nog ta det lite lugnare med jobbet nu. Har nästa bm-besök den 2 november. Känner jag att det blir värre innan dess så får jag helt enkelt ringa min bm igen.

Skönt att höra!! Ja det är nog bra att försöka ta det lugnt - sa hon som tar hem studier att göra på de där 25% hon är sjukskriven, jo men tjena. :-P
  • MeEmmA

Ringde bm idag, fick komma in och ta blodtryck och lämna urinprov men allt såg bra ut. Så inga tecken på hf iallafall. Skönt det men ska nog ta det lite lugnare med jobbet nu. Har nästa bm-besök den 2 november. Känner jag att det blir värre innan dess så får jag helt enkelt ringa min bm igen.

Vad skönt att det gick bra för dig! Och ta det lugnt som du säger :)
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-10-19 13:44:05 följande:

Vad läskigt! Hoppas att det gick bra för dig och bebis och att allt e normalt.

Tycker att min bebis har börjat röra på sig mindre också, men när den väl sätter igång är det full fart. Har läst att det är mycket mindre plats nu vilket gör att de inte sprattlar runt lika mycket längre. Helt otroligt hur man börjar oroa sig för sitt barn i samma stund man vet att den finns där.... En ständig oro som aldrig kommer att ta slut!

Min sambo ska vara hemma nu fram till december så att jag kan ta igen lite kurser på universitet. Känner redan att min kropp mår bra ut av det här även om jag saknar min lilla plutt där hemma. Men det känns ändå tryggt och avslappnat när jag vet att han är med pappa :) Känns som att min rygg inte riktigt pallar att bära runt på han hela dagarna längre och allt farande fram och tillbaka med de större barnen känns inte heller hållbart när man tillslut blir liggandes och inte orkar nånting. Känns som ett bra beslut det här, framförallt för kroppens skull! Även om jag vet att man kan försöka ta det lugnt när jag är hemma så är det så svårt när det alltid finns så mycket att göra och tyngre blir det när en ett-åring ständigt hänger på benen eller på armen. Men om jag är på skolan kopplar jag bort allt det där och kan inte göra något annat än att läsa och gå på föreläsningar.

Oj, min har just börjat bröta runt där inne så att det känns tydligt. Förra veckan kände jag och såg utanpå magen första gången. Känner nere ena dagen, uppe andra, osv. Så olika det kan vara, känns för mig som att det just börjat på riktigt typ
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-10-19 07:43:53 följande:

Har haft mindre fosterrörelser sen i lördags. Trott lite att Jag inbillar mig. Ringde förlossningen nyss å frågade. Bättre fråga en gång för mycket än för lite,... Min son ska bara få i sig lite frukost sen lämna på dagis å åka dit direkt. Håller tummarna... Svårt att jämföra m första för han va mega aktiv varje dag från v 15. Flickan i magen e super lugnt å nu när jag inte känner så mycket så börjar man fundera lite... Får se vad som händer idag

Jättebra att du och ditt sjukhus tog det på allvar, hoppas verkligen att allt var bra med bebisen!

Till övriga vill jag bara säga att det verkar florera många olika åsikter om detta med fosterrörelser - jag går på Stanford Children's Hospital som anses vara ett av världens bästa barnsjukhus och har blivit tydligt informerad om att det är en MYT att rörelserna går ned mot slutet av graviditeten. Man trodde det förr så många BM säger det fortfarande men det stämmer inte. Man ska känna bebisen efter regelbundna mönster varje dag från ca v 26-28 och fram till förlossningen och direkt begära att få komma in om rörelserna minskar.
  • Seven Costanza

Skönt att du fick komma in och att det ibte var något!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-19 17:23:32 följande:

Jättebra att du och ditt sjukhus tog det på allvar, hoppas verkligen att allt var bra med bebisen!

Till övriga vill jag bara säga att det verkar florera många olika åsikter om detta med fosterrörelser - jag går på Stanford Children's Hospital som anses vara ett av världens bästa barnsjukhus och har blivit tydligt informerad om att det är en MYT att rörelserna går ned mot slutet av graviditeten. Man trodde det förr så många BM säger det fortfarande men det stämmer inte. Man ska känna bebisen efter regelbundna mönster varje dag från ca v 26-28 och fram till förlossningen och direkt begära att få komma in om rörelserna minskar.

Bra att du poängterar det, det kan inte nog understrykas!! Jag har aldrig fått höra det från mina bm men vet många som fått, och det är ju fruktansvärt illa.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-10-19 17:52:15 följande:

Bra att du poängterar det, det kan inte nog understrykas!! Jag har aldrig fått höra det från mina bm men vet många som fått, och det är ju fruktansvärt illa.

Precis! Läste ni tråden här på FL om kvinnan som fick minskade fosterrörelser i v 38 men inte blev tagen på allvar på sitt sjukhus? Ringde flera ggr, fick inte komma in, åkte in ändå, de hittade först inte hjärtslag och visste inte varför men skickade ändå hem... Hon fick till slut åka till ett annat sjukhus 27 mil bort, dit hon också hade ringt men de hänvisade till hennes närmsta sjukhus. När hon sedan mådde så dåligt över att INGEN tog henne på allvar trots att hon nu gått ÖVER BF och fortfarande knappt kände något (hon märkte på sin egen BM att de hon pratat med när hon ringt förlossningen uppenbart avfärdat henne som hysterisk och skrivit antydningar om det i journalen) så åkte blivande föräldrarna till det andra sjukhuset och väl på plats tog läkare dem på allvar. Barnet förlöstes med urakut snitt och verkar friskt men vem vet hur det hade kunnat sluta.

Nej, man måste tydligen kunna stå på sig i den svenska förlossningsvården för en del vårdpersonal verkar inte vara uppdaterade och vissa verkar ha så mkt platsbrist att de absolut inte vill att man ska komma in förrän barnet i stort sett har halva huvudet ute. Skandal.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-19 18:28:34 följande:

Precis! Läste ni tråden här på FL om kvinnan som fick minskade fosterrörelser i v 38 men inte blev tagen på allvar på sitt sjukhus? Ringde flera ggr, fick inte komma in, åkte in ändå, de hittade först inte hjärtslag och visste inte varför men skickade ändå hem... Hon fick till slut åka till ett annat sjukhus 27 mil bort, dit hon också hade ringt men de hänvisade till hennes närmsta sjukhus. När hon sedan mådde så dåligt över att INGEN tog henne på allvar trots att hon nu gått ÖVER BF och fortfarande knappt kände något (hon märkte på sin egen BM att de hon pratat med när hon ringt förlossningen uppenbart avfärdat henne som hysterisk och skrivit antydningar om det i journalen) så åkte blivande föräldrarna till det andra sjukhuset och väl på plats tog läkare dem på allvar. Barnet förlöstes med urakut snitt och verkar friskt men vem vet hur det hade kunnat sluta.

Nej, man måste tydligen kunna stå på sig i den svenska förlossningsvården för en del vårdpersonal verkar inte vara uppdaterade och vissa verkar ha så mkt platsbrist att de absolut inte vill att man ska komma in förrän barnet i stort sett har halva huvudet ute. Skandal.

Har inte läst om det själv, men vilken innerlig tur att allt verkar ha gått bra!! Har bekanta som det inte gått lika bra för och jag följer Barnuppropet på Facebook, de kämpar för att ändra rutinerna så att gravida ska informeras om minskade fosterrörelser och vad man ska göra då. Skulle jag stöta på en bm som sa att det var normalt med minskade fosterrörelser mot slutet så skulle jag anmäla hen för tjänstefel!

Jag var väldigt nöjd med bemötandet vid förra förlossningen men vi har flyttat sen dess så jag nojar lite över hur det är här... Vi har två sjukhus med förlossningsavdelningar i regionen och jag har hört så mycket olika om dem. Men förra veckan var det en artikel i lokaltidningen om att närmsta förlossningen fått väldigt bra resultat i nån undersökning där man jämfört universitetssjukhusen i Sverige så det var lite betryggande iaf.
  • Eleonor01

Allt gick bra! Hon verkar ha vänt sig helt å eftersom det fortfarande finns mycket plats känns rörelserna mindre. De kopplade på monitor å sen mätte hjärt ljuden å jag skulle trucks varje gång Jah kände något på en knapp. Har svårt att skilja tarmrörelserna från foster rörelserna så vi skulle göra en ul också. Medans Jah väntade på läkaren så gjorde hon två kullerbyttor så då kändes det bra å mina tarmrörelser var Mao fosterrörelser å Jah gick hem;) de är super på vårt sjukhus!!!

• Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-10-19 18:53:50 följande:

Allt gick bra! Hon verkar ha vänt sig helt å eftersom det fortfarande finns mycket plats känns rörelserna mindre. De kopplade på monitor å sen mätte hjärt ljuden å jag skulle trucks varje gång Jah kände något på en knapp. Har svårt att skilja tarmrörelserna från foster rörelserna så vi skulle göra en ul också. Medans Jah väntade på läkaren så gjorde hon två kullerbyttor så då kändes det bra å mina tarmrörelser var Mao fosterrörelser å Jah gick hem;) de är super på vårt sjukhus!!!

Åh va skönt att höra! Det är jätteviktigt att ta det på allvar, hellre kolla en gång för mycket än för lite!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)