• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-14 13:28:37 följande:

Ringde mitt fackförbund idag och de sa följande. De 10% som facket förhandlat fram åt oss föräldralediga sker per automatik om man är kommunanställd. Jag kommer med andra ord få "lön" i 6 månader (10%) av min lön. Sedan får jag som lärare ut semesterersättningen i juli och min inarbetade övertid i augusti ( i princip full lön då de 6 första månaderna är sem grundade). Så först i sep. får jag 0kr av arbetsgivaren. Mycket positivt besked känner jag.

Vet inte om detta gäller alla anställda i kommun men det gäller för både LR och LRF, ifall det finns fler lärare/ förskollärare bland oss här.

Får man de tio procenten även om man inte tar ut föräldrapenning? För jag är tillsvidaranställd lärare men kommer inte ta ut föräldrapenning (är troligen inte berättigad så länge jag är utomlands) men det vore ju trevligt om det kom in lite pengar som lön på mitt konto. Jag har anmält till min arbetsgivare mellan vilka datum jag ska vara föräldraledig, går det automatiskt då? Behöver vi inte anmäla till någon att barnet faktiskt fötts?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-14 15:13:48 följande:
    Får man de tio procenten även om man inte tar ut föräldrapenning? För jag är tillsvidaranställd lärare men kommer inte ta ut föräldrapenning (är troligen inte berättigad så länge jag är utomlands) men det vore ju trevligt om det kom in lite pengar som lön på mitt konto. Jag har anmält till min arbetsgivare mellan vilka datum jag ska vara föräldraledig, går det automatiskt då? Behöver vi inte anmäla till någon att barnet faktiskt fötts?
    Vet inte hur det är om man inte tar ut f-penning. Men man måste anmäla när barnet föds för det är från den dagen dem betalar ut det. Iallafall sa min löneassistent det.
  • himw

Kom på en grej idag- min man ska vara hemma halva tiden men han har inte skickat några inkomstuppgifter till FK och är inte registrerad som pappa när jag går in på FK hemsida.

Har vi missat något? Eller registreras inte pappan?

• minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-14 15:13:48 följande:
    Arbetsgivaren anmäler att jag går på föräldraledighet sen får man pengarna. Har inget med föräldrapenning att göra. Så fattade jag det. Och ja man måste vara tillsvidareanställd och ansöka om föräldraledighet.
  • mitthemligajag
    himw skrev 2015-10-14 18:04:02 följande:

Kom på en grej idag- min man ska vara hemma halva tiden men han har inte skickat några inkomstuppgifter till FK och är inte registrerad som pappa när jag går in på FK hemsida.

Är de inte så att han gör de själv om han loggar in med sitt BankID? Kanske... :D
  • MeEmmA

Det beror på om ni är gifta, annars registreras inga dagar på honom förrän ni har skrivit på faderskapspapper samt gemensam vårdnad. Men skicka in inkomstuppgifter kan han göra ändå.
  • himw

Vi är gifta men vi har inte fått några papper från FK för honom. När jag loggar in står alla dagar på mig?

• MeEmmA
    himw skrev 2015-10-14 18:55:25 följande:

Vi är gifta men vi har inte fått några papper från FK för honom. När jag loggar in står alla dagar på mig?

Men då kommer det över automatiskt dagar för honom sen, tror inte att det syns förrän bebis är född. Men som sagt så kan han registrera inkomst så att det går fortare att få betalningen för de 10 pappadagarna vid födseln sen (om han ska ha dem). Min det inte går när han loggar in med BankID så är det bara att ringa FK pch be dem skicka hem papper.
  • Eleonor01

Det registreras när barnet fötts. De tio dagarna kan han ta ut iaf. Inkomsten e bra att han lämnar in tidigare så får ni ut de tio dagarna fortare
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-10-14 19:34:41 följande:
    Det registreras när barnet fötts. De tio dagarna kan han ta ut iaf. Inkomsten e bra att han lämnar in tidigare så får ni ut de tio dagarna fortare
    Hans lönekontor ska fylla i uppgifterna å de båda parterna skriver under å skickas till inläsningscentralen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)