• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Hur mår ni andra såhär nu? Jag vet inte riktigt hur jag mår egentligen. Har smärtor lite överallt i kroppen, när jag jobbar så får jag nästan alltid ont i magen och ryggen. Har börjat få ont i övre delen av magen typ och vid revbenen. Sen blir jag liksom helt matt ibland, känns som attacker som kommer så man liksom bara måste sätta sig ner och vila. Är orolig att jobbet påverkar bebis negativt, jobbar sex dagar nästa vecka varav en dag är delad tur och tror ärligt talat inte min kropp orkar det. Har ni ont i magen?

Blir så orolig för bebisen. Är rädd att värken i övre delen utav magen ska bero på havandeskapsförgiftning, har ju haft det en gång innan men då kom den först i v 37.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-18 10:24:26 följande:

Hur mår ni andra såhär nu? Jag vet inte riktigt hur jag mår egentligen. Har smärtor lite överallt i kroppen, när jag jobbar så får jag nästan alltid ont i magen och ryggen. Har börjat få ont i övre delen av magen typ och vid revbenen. Sen blir jag liksom helt matt ibland, känns som attacker som kommer så man liksom bara måste sätta sig ner och vila. Är orolig att jobbet påverkar bebis negativt, jobbar sex dagar nästa vecka varav en dag är delad tur och tror ärligt talat inte min kropp orkar det. Har ni ont i magen?

Blir så orolig för bebisen. Är rädd att värken i övre delen utav magen ska bero på havandeskapsförgiftning, har ju haft det en gång innan men då kom den först i v 37.

Åh, jag förstår att du blir orolig när du haft hf innan! Det var det första jag tänkte på med de symtomen. Du kke hade behövt jobba mindre iaf? Det är väl mindre risk att få hf när man har barn sen innan men det gäller väl kke inte om man fått hf förr.

Jag har inte ont i magen (förutom ligamenten när jag vrider mig på fel sätt), utan min värk sitter ju i fogarna framförallt. Sen är jag konstant sliten, skulle kunna sova middag varje dag, men tänker att det kke hänger ihop med att jag alltid har ont, man blir ju rätt trött av det. Får en del blodtrycksfall också. Men där får jag väl skylla mig själv som självmedicinerar med Trombyl. :-P
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-10-18 10:24:26 följande:

Åh ush det låter ju verkligen inte kul... Kolla upp de så du inte har fått de igen då! Är de ett tecken? Att man får ont i magen? :(
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-10-18 10:39:49 följande:
    Åh, jag förstår att du blir orolig när du haft hf innan! Det var det första jag tänkte på med de symtomen. Du kke hade behövt jobba mindre iaf? Det är väl mindre risk att få hf när man har barn sen innan men det gäller väl kke inte om man fått hf förr.

Jag har inte ont i magen (förutom ligamenten när jag vrider mig på fel sätt), utan min värk sitter ju i fogarna framförallt. Sen är jag konstant sliten, skulle kunna sova middag varje dag, men tänker att det kke hänger ihop med att jag alltid har ont, man blir ju rätt trött av det. Får en del blodtrycksfall också. Men där får jag väl skylla mig själv som självmedicinerar med Trombyl. :-P
    Ja, man blir ju rädd för det. När jag var hos bm sist så såg blodtryck och så bra ut men urinen vet jag inte för det tog vi inget.
    Men man kanske ska överväga att gå ner lite i tid, har ju bara en månad kvar innan jag går på grav.penning.
    Jag äter också trombyl, just mot havandeskapsförgiftning.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-18 11:29:55 följande:
    Ja, man blir ju rädd för det. När jag var hos bm sist så såg blodtryck och så bra ut men urinen vet jag inte för det tog vi inget.
    Men man kanske ska överväga att gå ner lite i tid, har ju bara en månad kvar innan jag går på grav.penning.
    Vad jobbigt för dig, vad jag har hört är arton man har haft havandeskapsförgiftning chanserna stora att man får det igen, men om man inte har fått det innan så ska det typ vara helt omöjligt att få det OM det inte är en annan pappa.
    Eftersom att du jobbar inom vården, kan du inte be nån snäll kollega eller sjuksyrran att kolla ditt blodtryck och urinsticka kanske går att låna någon så att du får ett snabbt svar...
    Hoppas att det är som det ska!
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-18 08:15:43 följande:
    Hade en sån där sjuklig flytning med Charlie, de var dock på slutet. De bara rann och rann precis som att vattnet gått. Åkte in till fl och där konstaterades de att de bara var en flytning... Men de var var ju som sagt på slutet... Har fruktansvärt mkt flytningar nu också, ushh... Har skydd varje dag... Hade inte alls så här med C. Fick väl de gamla vanliga svaret "de är fullt normalt"... Hoppas de löser sig och att de bara är en flytning
    Skönt att höra att nån mer har varit med om det. Var så äckligt när det rann genom kläderna! Men det kom inget mer sen och när jag ringde till förlossningen sa dom till mig att lägga i en binda för att se om det kom nått mer vilket jag redan hade gjort. Så det var väl någon extrem flytning! Ska till bm nu i veckan och tänkte att jag ber henne kolla en snabbis bara att det ser ut som det ska.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-10-18 11:27:25 följande:
    Åh ush det låter ju verkligen inte kul... Kolla upp de så du inte har fått de igen då! Är de ett tecken? Att man får ont i magen? :(
    Har man haft havandeskapsförgiftning innan så är risken lite högre som omföderska att man får det igen men oftast i en mildare form. Tecken på havandeskapsförgiftning är högt blodtryck, äggvita i urinen, man kan få huvudvärk, ont i övre delen utav magen, kring höger revben, allmän sjukdomskänsla.

Känner ju själv att jag har flera utav tecknena. Så man blir ju lite orolig, ska ringa bm imorgon och höra med dem. Vila är viktigt om man har fått havandeskapsförgiftning så att gå ner till havltid eller ngt sista månaden kanske inte vore så dumt heller.
    Vill ju helst inte behöva få en förtidig bebis igen, vilket kan vara ända utvägen om man får akut havandeskapsförgiftning.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-18 12:07:17 följande:
    Vad jobbigt för dig, vad jag har hört är arton man har haft havandeskapsförgiftning chanserna stora att man får det igen, men om man inte har fått det innan så ska det typ vara helt omöjligt att få det OM det inte är en annan pappa.
    Eftersom att du jobbar inom vården, kan du inte be nån snäll kollega eller sjuksyrran att kolla ditt blodtryck och urinsticka kanske går att låna någon så att du får ett snabbt svar...
    Hoppas att det är som det ska!
    Ja, har man haft det innan så är risken större att få det igen. Fick akut havandeskapsförgiftning med första därav att dem fick sätta igång förlossningen dagen efter dem upptäckte det. Så risken finns ju att jag får det igen. Vad smart av dig, kan ju faktiskt ta ett blodtryck på jobbet imorgon Urinsticka blir väl värre att få tag i.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-18 11:29:55 följande:

Ja bra att kolla upp! Skönt ändå att du inte har så långt kvar att jobba, du kke kan bli sjukskriven sista biten om det är för tufft. Om du har påfrestande jobb så är det ju särskilt viktigt tänker jag, mtp att du fött för tidigt också.

Visste inte att man fick Trombyl förebyggande i Sverige också, en kompis i Italien fick det vid andra graviditeten vet jag, men där får de det vid ivf också även om man inte har ökad risk för proppar, de verkar rätt frikostiga med det där nere.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-18 12:10:08 följande:
    Har man haft havandeskapsförgiftning innan så är risken lite högre som omföderska att man får det igen men oftast i en mildare form. Tecken på havandeskapsförgiftning är högt blodtryck, äggvita i urinen, man kan få huvudvärk, ont i övre delen utav magen, kring höger revben, allmän sjukdomskänsla.

Känner ju själv att jag har flera utav tecknena. Så man blir ju lite orolig, ska ringa bm imorgon och höra med dem. Vila är viktigt om man har fått havandeskapsförgiftning så att gå ner till havltid eller ngt sista månaden kanske inte vore så dumt heller.
    Vill ju helst inte behöva få en förtidig bebis igen, vilket kan vara ända utvägen om man får akut havandeskapsförgiftning.
    Om er ekonomi inte totalt havererar tycker jag att du åtminstone ska gå ner på halvtid. Låter inte som du har en hållbar situation, utan kommer slita ut dig totalt om du fortsätter. Ta hand om dig <3! 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)