Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Rouge skrev 2015-09-16 22:11:45 följande:

Hej alla glada mammor.

Jag  har några funderingar och hoppas på att ni kan hjälpa mig,
    Vilken försäkring har ni oh varför valde ni just den?

Är det gravidförsäkring du menar? Jag har isåfall trygg hansa, har dem andra barnen försäkrade där så det känns enkelt att samla det liksom.
  • WiMe06
    Rouge skrev 2015-09-16 22:12:37 följande:

När har ni tänkt gå på mammaledighet och vad jobbar ni med?

Jag jobbar som undersköterska inom demensvården, fick min grav.penning beviljad från försäkringskassan igår så jag jobbar fram till den 17 nov.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-09-17 08:51:16 följande:
    Jag funderar fram och tillbaks. Förväntar mig inte att må prima, tror säkert att det kommer komma fler krämpor...

Men har inget särskilt stressigt jobb under vinter och vet hur jag mår mentalt av att gå hemma längre perioder då jag är en arbetsråtta annars. Ställer jag må dåligt mentalt mot att jobba med lite krämpor så vet jag vad jag väljer. Men du kanske har rätt, man kanske ska söka. Kan man ändra sig isf, om man inte vill ha det?

Tänker på ekonomin med, den tjänar ju på att jag orkar jobba.

Sen har jag ju fått min omplacering, så frågan är om det går igenom.

Gruvar mig redan för att lämna allt det roliga vi gör nu, även om jag såklart gör uppoffringen för vårt barn, och förstår att det kommer bli en ny upplevelse och valde ju en man som vill dela 50-50 med mig.
    Jag hade nog valt att jobba så länge jag bara orkar och kan dels för ekonomin men också av andra orsaker. Nu har jag ett jobb där bebisens säkerhet går först, vill absolut inte riskera att få ett slag i magen eller liknande. Mina arbetskamrater försöker hjälpa mig så mkt dem kan i dem situationerna för att jag ska slippa men det är ju inte alltid att det går så för min del handlar grav.penningen om säkerhet i första hand. Skulle man må dåligt och inte orka så kan man ju hoppas bm kan sjukskriva en isåfall. Vet inte om man kan välja att avstå grav.penning om man skulle bli beviljad men känner att man vill fortsätta jobba.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-17 10:02:50 följande:
    Därför att jag har försökt läsa på lite på några olika amerikanska hemsidor om besök under graviditeten och där står tydligt att mellan vecka så och så är det besök så och så ofta. I andra trimestern brukar det vara varannan till var fjärde vecka och i tredje trimestern varannan till varje vecka. Jag går in i v 25 på lördag så jag kanske redan är i tredje trimestern innan jag kan få en besökstid och jag har inte varit hos BM sedan v 19, så det har ju redan gått fem veckor.

Jag mår bra så jag är alltså inte rädd så sett, men det står på flera hemsidor att om man inte följer normal besöksrutin förflyttas man från kategorin normal graviditet till högriskgraviditet och det vore ju inte så bra för då blir det ju ännu tätare kontroller samt att de kanske alltså tycker att jag är "vårdslös" som inte sett till att få vård inom rimliga intervaller. Jag har ju gjort vad jag kunnat men risken finns ju att bli otrevligt bemött om de tycker att man inte "skött sig".
    Men du har ju en förklaring till varför du inte kunnat söka tid för kontroll. Det är ju inte ditt fel att handläggningstiden är så lång för er sjukförsäkring. Hade dem varit snabbare så hade du kanske haft en tid nu.
  • WiMe06

Jag har väl inte ändrat direkt någonting egentligen med min frukost lunch och middag. Och så brukar jag äta nån frukt eller morötter mellan målen om jag blir hungrig eller sugen på ngt.

Men jag märker att jag håller måltiderna bättre när jag jobbar dagtid. Är jag ledig en dag mitt i veckan eller jobbar kväll så är det så sjukt tråkigt att stå och laga värsta fisken till sig själv, så då blir det lite värre med kosten. Har väl gått upp totalt 4 kg än så länge men själva magen är större ön tidigare grav.

Tyvärr slinker det ner en och annan Cola ibland (det har varit en last för mig i varenda grav.)

• WiMe06

Lilla bebisen har ändrat lite dygnsrytm tror jag minsann, idag har hon varit riktigt aktiv hela morgonen. Det är ju så otroligt mysigt att kunna ligga kvar i sängen på morgonen och känna hur hon stökar runt där inne. Det har varit rejäla buffar, ett par av buffarna syntes utanpå magen för första ggn.

• WiMe06

Är det någon mer som utbrott på sina stackars män ibland. Jag blir typ sårad av allt och ingenting. Jobbigt med alla hormoner och särskilt när det känns som ingen förstår att man har extremt mkt hormoner som påverkar kroppen i det här tillståndet. Har en rent ut sagt skitdag idag. Suck!!

• WiMe06

Hade min bm gett mig ett tillväxtultraljud som dem egentligen ska när inte SF-måttet växt ngt på två mätningar så hade dem upptäckt i tid att min lille son var tillväxthämmad, hade det inte varit pga havandeskapsförgiftningen jag fick akut som ledde till att jag kom in på förlossningen akut och därigenom fick ett ultraljud så kunde allting slutat mkt värre. Så jag är kluven över det där med SF-mått, kan bm verkligen läsa av det så är det väl bra men som i min sits kunde det lett till ngt mkt allvarligare. Jag hade hellre gått igenom fler ultraljud då.

• WiMe06

Oh idag är jag seg... Det är jobbigt att jobba kväll-dag nu har jag märkt. Kroppen orkar inte riktigt återhämta sig. Hade helst velat ligga kvar i sängen och bara soooova!!
    Får nog trappa upp lite på järntabletterna. Har tagit varannan dag nu men får nog börja med varje.

Denna kramp om nätterna är ju hemsk, fler som har det? Jag kan även känna av som domningar ibland på dagen, men det kan även vara i armarna. Precis som man liksom legat på armen länge eller suttit konstigt på benet.

• WiMe06
    himw skrev 2015-09-21 18:46:52 följande:

Idag har vi varit hos barnmorskan och fick lyssna på bebisens hjärta- så himla fint!

Sen bokade vi upp alla tider till BF- så overkligt när hon säger på de två sista tiderna i december; "ja, de här får vi se om vi ses på eller om bebisen kommit redan"

Jag har jättesvårt att greppa att vi snart kommer ha en liten hos oss- även om jag längtar som bara den :)

Åh vad mysigt att lyssna. Känns som en evighet till jag ska till bm. Ska dit den 5 oktober. Det blir första besöket efter rul.
    Var det ditt första besök efter rul?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)