Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-10-14 13:13:34 följande:
    Tänk om du istället skulle gå två veckor över tiden denna gången, vilken konstig upplevelse det skulle bli. Har en vän som råkade ut för det efter att hennes första två barn hade kommit för tidigt, blev något långsamt när hon hade förväntat sig att även den skulle bli tidig :)

Men statistiskt sett så kommer det ju att bli någon/några som får för tidigt, hoppas att alla håller sig kvar där inne ett par veckor till iaf.

Mina förlossningar har också gått rätt så snabbt, själva värkarbetet tog senast 1h men sen har inget av mina barn varit Fixerade och de har inte kommit ner ordentligt så den biten med att få ut dom har tagit längre tid (förutom med min äldsta där de klippte upp och drog ut han på nått sätt). Så även om det har gått snabbt för mig så känner inte jag någon oro över barnet skulle kunna komma ut av sig själv
    Den tanken har slagit mig också. Det skulle kännas som att jag är gravid jättelänge bara att gå tiden ut
    Men självklart hoppas man ju dem stannar kvar där inne tills det är dags eller så ju. (Även att man smått längtar ihjäl sig ibland )

Fy att bli uppklippt, var inte det väldigt jobbigt? Jag sprack lite med första så dem fick sy några stygn och jag tyckte det var fruktansvärt efteråt. Man kände det ju inte under själva förloppet liksom men efteråt sen, nä fy. Det vill man ju gärna slippa igen.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-15 12:11:59 följande:
    Jo, det var jobbigt efteråt! Inte bara för att dom klippte utan att det blev väldigt mycket bristningar och. Grät varje gång jag var tvungen att gå på toa och kämpade på när jag behövde gå, gjorde fruktansvärt ont. Vågade inte ens se efter hur jag såg ut, men kände typ stygn överallt när jag kände med handen försiktigt. Men det länge bra och med tanke på att jag har fått två barn efter det så var det nog inte så farligt :) sista barnet så behövde jag inte sy ett enda stygn :)
    Usch, vad jobbigt. Hemskt att vara så påverkad efter en förlossning när man bara vill njuta av sin lilla bebis. Skönt att du inte märkt av det med dina andra förlossningar.
    Nej, usch hoppas man slipper sånt den här ggn.
  • WiMe06

Vi har inte planerat så himla mkt än hur vi ska lägga upp det. Jag blir nog hemma minst ett år iallafall, och sambon kan nog tänka sig att fortsätta jobba så jag kan va hemma 1 1/5. Vill verkligen inte tillbaka till mitt nuvarande jobb efter ledigheten så hoppas jag hittar ngt annat under tiden.

Har inte funderat så mkt hur många dagar i veckan jag kommer ta ut. Men 5 dagar i veckan troligtvis.

• WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.
    Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Oj, jag hade ringt förlossningen och kollat. Har aldrig varit med om att det runnit så kraftiga flytningar utan bara när vattnet gick.
    Det är alltid bättre att ringa en gång för mkt
  • WiMe06

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

• WiMe06
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Vi har gemensam ekonomi så mannen får stå för lite större delar under föräldraledigheten, har ganska lika inkomst annars, men det är ju hans barn också jag tar hand om och han har absolut ingenting emot att jag är hemma större delen utav föräldraledigheten, just nu har jag ett jobb som varken jag eller familjen trivs med så för min man gör det inget om jag tar hela ledigheten om det ger mig möjlighet att hitta ett bättre jobb.
    Tråkigt att din man resonerar så, det är ju ert gemensamma barn som du kommer att vara hemma med och ta hand om.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-17 19:25:40 följande:
    Jag frågade min BM om just spa och bubbelpool, hon sa att man ska inte badbubbelpool pga det höga ljudet i vattnet, samt att det är mkt bakterier i det vattnet. Om du har ett eget utespa, med nytt vatten så är ju inte bakterierna något problem. Hon sa även att det var helt okej att basta (kanske inte i timmar dock,) men att jag troligtvis inte kommer tycka om att göra det. 
    Okej, vad bra kom faktiskt upp ur badet nyss och det var så skönt att bara få sjunka ner där en stund, vattnet var nytt och fräscht också. Kan ju förstå att man kanske inte ska bada i flera månader gammalt vatten. Men så länge det är rent och fräscht så känns det ju som det borde vara okej.
  • WiMe06

Hur mår ni andra såhär nu? Jag vet inte riktigt hur jag mår egentligen. Har smärtor lite överallt i kroppen, när jag jobbar så får jag nästan alltid ont i magen och ryggen. Har börjat få ont i övre delen av magen typ och vid revbenen. Sen blir jag liksom helt matt ibland, känns som attacker som kommer så man liksom bara måste sätta sig ner och vila. Är orolig att jobbet påverkar bebis negativt, jobbar sex dagar nästa vecka varav en dag är delad tur och tror ärligt talat inte min kropp orkar det. Har ni ont i magen?

Blir så orolig för bebisen. Är rädd att värken i övre delen utav magen ska bero på havandeskapsförgiftning, har ju haft det en gång innan men då kom den först i v 37.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-10-18 10:39:49 följande:
    Åh, jag förstår att du blir orolig när du haft hf innan! Det var det första jag tänkte på med de symtomen. Du kke hade behövt jobba mindre iaf? Det är väl mindre risk att få hf när man har barn sen innan men det gäller väl kke inte om man fått hf förr.

Jag har inte ont i magen (förutom ligamenten när jag vrider mig på fel sätt), utan min värk sitter ju i fogarna framförallt. Sen är jag konstant sliten, skulle kunna sova middag varje dag, men tänker att det kke hänger ihop med att jag alltid har ont, man blir ju rätt trött av det. Får en del blodtrycksfall också. Men där får jag väl skylla mig själv som självmedicinerar med Trombyl. :-P
    Ja, man blir ju rädd för det. När jag var hos bm sist så såg blodtryck och så bra ut men urinen vet jag inte för det tog vi inget.
    Men man kanske ska överväga att gå ner lite i tid, har ju bara en månad kvar innan jag går på grav.penning.
    Jag äter också trombyl, just mot havandeskapsförgiftning.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-10-18 11:27:25 följande:
    Åh ush det låter ju verkligen inte kul... Kolla upp de så du inte har fått de igen då! Är de ett tecken? Att man får ont i magen? :(
    Har man haft havandeskapsförgiftning innan så är risken lite högre som omföderska att man får det igen men oftast i en mildare form. Tecken på havandeskapsförgiftning är högt blodtryck, äggvita i urinen, man kan få huvudvärk, ont i övre delen utav magen, kring höger revben, allmän sjukdomskänsla.

Känner ju själv att jag har flera utav tecknena. Så man blir ju lite orolig, ska ringa bm imorgon och höra med dem. Vila är viktigt om man har fått havandeskapsförgiftning så att gå ner till havltid eller ngt sista månaden kanske inte vore så dumt heller.
    Vill ju helst inte behöva få en förtidig bebis igen, vilket kan vara ända utvägen om man får akut havandeskapsförgiftning.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)