• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-20 07:27:20 följande:

Det där med öppna förskolan handlar nog mycket om att folk måste lära sig att respektera reglerna och inte komma dit med sjuka barn! Precis som i vanliga förskolan:)

Vet att min kompis som hade en flicka som var lite extra känslig var väldigt irriterad, folk dök upp med både ungar som kräkts och hade ögoninflammation så hon gick aldrig dit igen.

Ja det är ju det stora problemet, och om man ska döma utifrån i vilket skick ungarna i området kommer till förskolan så har många av föräldrarna inget vett i skallen... Suck.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-20 07:48:01 följande:

Längtar tills tråden består av frågor som "det känns så här.... E det på gång?" :)) igår å inatt har töser borrat ner sug i bäckenet. Känner liksom igen känslan. Många tror å vet fortfarande inte att jag är gravid. Magen e inte så stor dom sagt å ännu mindre nu när hon sjunkit ner.... Klara nog julskyltningen utan att skylta med det ;)

V 32 imorgon. Inte lång tid kvar nu :))

Oj :D mig frågar ju folk om det är dags snart!

Trots att jag inte gått upp jättemycket i vikt, eller kanske är det just därför. Min chef påpekade häromdagen att men herregud bakifrån ser man inte att du är gravid ju.

Ja tack det låter ju bra sa jag:) jag tycker ju magen sticker ut massor åt sidorna för det är ju åt de hållen bebis sparkas med.

Usch säg inte så, jag har så mycket kvar att göra och så lite tid. Har i princip ett möte per dag fram tills jag går hem till jul, utom några enstaka dagar. Plus någon kväll per vecka och minst en lördag. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska gå 18 eller 23.

En tråkig sak är att sambon hade räknat med att kunna jobba lite kvällar sen när jag börjar jobba igen, långt fram men ändå. Det går tydligen inte i en kommunal förvaltning utan är han ersatt så är han typ. Hans chef kan inte lösa det hur gärna han än vill.

Så nu tänker vi kanske om ang ledigheten. Eller iaf jag. Han respekterar ju att jag vill jobba efter sommaren trots att både han o jag får stå ut med att vi blir idiotförklarade för att vi vill dela ledigheten. Nu funderar jag på en lösning där vi skulle kunna minska heltidsledigheterna och sedan båda jobba deltid i vinter. Men måste räkna på det ekonomiska med. Jag som har jour på vintern tjänar ju mer- många saker att väga in!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-20 07:14:53 följande:
    Just rs har jag ingen statistik på men jag vet att det är många av mina marsmammakompisars småttingar som blivit rätt dåliga av det, tror dock ingen krävde inläggning på sjukhus men många som fick åka och inhalera och en del som fått förkylningsastma efter det. Förra året höll rs-säsongen tydligen på till juni (!!!) eftersom det var såpass kallt så länge, helt vansinnigt ju. Axel var mycket förkyld första året men aldrig så vi behövde söka sjukhus för det, han har ju helt säkert haft det men han, eller vi, lär ju dra hem det igen... Jag tänker att jag lär undvika stora folksamlingar första månaden typ, mina kompisar råder mig att undvika öppna förskolan tills rs-säsongen är slut men tusan om jag pallar det med en vild fyraåring att underhålla liksom... Men vi får se när bebis är ute. Jag tycker den biten är jättesvår, och det går ju inte att hålla sig undan folk på samma sätt nu som när första var liten.
    Usch, vad jobbigt när dem små ska bli förkylda. Båda mina grabbar var ju små vid födseln och fick va på neo och var ju lite extra känsliga när vi kom hem. Äldsta är ju född i oktober men klarade första vintern bra. Man får väl bara försöka använda sunt förnuft för stänga in sig helt å hållet går ju inte heller i en månads tid minst.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-20 07:23:19 följande:
    Jag tänker mig att vi ska vara lagom försiktiga men inte nojiga. Barnen går ju som du säger i skolan och deras liv måste ju fortsätta. Det blir ju oftast att tredje barnet får hänga med liksom.

Vi har bara en bil så jag måste liksom ut och åka kollektivt ganska tidigt.

Man kan ju välja tider när man vill gå någonstans när man ändå har möjlighet, går du på maxi när det öppnar är man ju typ ensam där. Och låta bebisen ligga i vagnen så långt det går.
    Man får väl bara använda sunt förnuft, inte välja dem mest folktäta platserna vid dem tiderna när det är som mest folk. Men det är ju alltid jag som handlar här hemma då mannens arb.tider kan va lite sena ibland. Men som du säger på morgonen är det ju oftast inte så mkt folk.
    Och livet måste ju kunna fortsätta för dem stora barnen med.
  • WiMe06

Längtar tills tråden består av frågor som "det känns så här.... E det på gång?" :)) igår å inatt har töser borrat ner sug i bäckenet. Känner liksom igen känslan. Många tror å vet fortfarande inte att jag är gravid. Magen e inte så stor dom sagt å ännu mindre nu när hon sjunkit ner.... Klara nog julskyltningen utan att skylta med det ;)

Jag har börjat fundera på om liten har vänt sig neråt, ibland kan jag känna ett tryck neråt och så känns det som rörelserna flyttat sig från sidorna av magen till mitten av magen och så har det varit nu i en vecka ungefär att rörelserna hållt sig i mitten liksom.

Får också höra att jag är liten. Bakifrån syns det nog inte alls att jag är gravid men det börjar bli trångt under en ytterjacka känner jag, hoppas jag ska slippa köpa ny jacka utan att jag kan fortsätta ha dem jag har tiden ut.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-20 09:14:47 följande:

Man får väl bara använda sunt förnuft, inte välja dem mest folktäta platserna vid dem tiderna när det är som mest folk. Men det är ju alltid jag som handlar här hemma då mannens arb.tider kan va lite sena ibland. Men som du säger på morgonen är det ju oftast inte så mkt folk.

Och livet måste ju kunna fortsätta för dem stora barnen med.

Ja precis. Det är så jag tänker också.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-20 09:20:09 följande:

Jag har börjat fundera på om liten har vänt sig neråt, ibland kan jag känna ett tryck neråt och så känns det som rörelserna flyttat sig från sidorna av magen till mitten av magen och så har det varit nu i en vecka ungefär att rörelserna hållt sig i mitten liksom.

Får också höra att jag är liten. Bakifrån syns det nog inte alls att jag är gravid men det börjar bli trångt under en ytterjacka känner jag, hoppas jag ska slippa köpa ny jacka utan att jag kan fortsätta ha dem jag har tiden ut.

Jackorna använder jag och tänker fortsätta med men knäppa min didrikson har jag inte kunnat göra sedan i september:)

Är så varm så det behövs inte, de passar ku i armar rygg osv så jag tar en extra tröja.
  • qatteriin

Jag med, men jag tycker det känns så märkligt att vi snart är där!! När jag väntade sonen var det flera stycken i den tråden som fick i vecka 30-34 och där är vi ju redan, herregud! Skönt med liten mage, min är också rätt behändig, men den är allt i vägen när man ska hjälpa sonen med ytterkläderna...
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-20 09:40:53 följande:
    Jackorna använder jag och tänker fortsätta med men knäppa min didrikson har jag inte kunnat göra sedan i september:)

Är så varm så det behövs inte, de passar ku i armar rygg osv så jag tar en extra tröja.
    Ja, men precis, har en lättviktjacka som börjar bli lite svårknäppt, men en tjock tröja under och sen sjal så funkar det min didriksons kan jag knäppa än så länge men det är alldeles för varm just nu känner jag.

På tal om varm jag svettas rätt mkt ibland. Har aldrig gjort innan och jag kan liksom känna svettdoft från mig själv vilket jag aldrig haft problem med innan. Skitjobbigt. Nån mer som har det så?
  • qatteriin

Jag var hos bm idag och allt såg perfekt ut, magen växer som den ska, alla värden är jättefina, hade det inte varit för foglossningen så hade det här varit en mönstergraviditet! Och - wohoo!! - bebis ligger med huvudet nedåt - just nu i alla fall - även om hon även ligger lite på sniskan med ryggen på vänster sida buken och rumpan under höger revben - precis där jag får så ont ibland - och benen utåt höger så det sparkar helt i sidan emellanåt. Som en liten falukorv, haha! Men hon ligger iaf inte helt på tvären, och även om hon fortfarande kan snurra runt precis som hon känner för i några veckor till enligt bm, så känns det iaf bra att veta hur hon ligger nu. Vi bokade in tider för resten av året och nu är det kontroll varannan vecka, jag KAN inte förstå att det redan gått så långt i graviditeten!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)