• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Amalie: nä haha det var inte Oprah, det var något jag läste nu inför thanksgiving. Hon kunde dock gärna ha dykt upp någonstans och gett mig några av sina miljoner .

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-19 07:18:56 följande:

Amalie: nä haha det var inte Oprah, det var något jag läste nu inför thanksgiving. Hon kunde dock gärna ha dykt upp någonstans och gett mig några av sina miljoner .

Ja det hade ju inte varit så dumt :)
  • mitthemligajag

Jag är absolut inte påläst ett dugg om detta med vaccin men jag ser nu att ni diskuterar detta. Min bm frågade mig sist om jag var intresserad och sa att det jämtemot tidigare vaccin inte har några biverkningar alls, sjukt att hon sa de om det finns biverkningar!!!!!

Jag tar i vilket fall som helst inte vaccin, har aldrig haft influensan och är nästan aldrig sjuk, så de känns mest onödigt. Men jag förstår egentligen inte varför man bör ta de, att ha feber, ont i kroppen och förkylning en vecka... De är väl bara naturligt och ngt som folk fått i alla tider, visst om de var något dödligt.... Fast jag har inte ett enda vaccin i kroppen, så jag håller mig kvar på den vaccin fria fronten :)

• amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 08:07:59 följande:

Jag är absolut inte påläst ett dugg om detta med vaccin men jag ser nu att ni diskuterar detta. Min bm frågade mig sist om jag var intresserad och sa att det jämtemot tidigare vaccin inte har några biverkningar alls, sjukt att hon sa de om det finns biverkningar!!!!!

Jag tar i vilket fall som helst inte vaccin, har aldrig haft influensan och är nästan aldrig sjuk, så de känns mest onödigt. Men jag förstår egentligen inte varför man bör ta de, att ha feber, ont i kroppen och förkylning en vecka... De är väl bara naturligt och ngt som folk fått i alla tider, visst om de var något dödligt.... Fast jag har inte ett enda vaccin i kroppen, så jag håller mig kvar på den vaccin fria fronten :)

Som sagt, jag kan förstå tex min pappa som började ta det efter han fick influensa för tre år sedan. Han var 66 år då så inte vansinnigt gammal. Han låg platt i över en vecka, ensam hemma över julen, sen tog det flera veckor till innan han ens klarade att gå ut utan att han svettades och det snurrade i skallen.

Så jag funderade, särskilt på om sambon borde ta det. Allt han får sätter sig på luftrör o lungor, förra året var han förkyld i tre veckor, tänkte " det ger sig" men slutade med att han tillbringade en hel lördag på akutvårdcentralen och puffade kortison på mask...
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 08:07:59 följande:

Alla mediciner har potentiella biverkningar men det är ju inte alla som får biverkningar. Det handlar ju om att spruta in en liten, liten smitta i kroppen så givetvis kan man få biverkningen att man får en liten, liten influensareaktion (i det här fallet).

Influensa ÄR dödligt. Inte för majoriteten som får det, men i riskgrupper är det markant ökade risker för svåra komplikationer, som till exempel lunginflammation och att man måste vårdas i respirator. Om influensa bara innebar feber, ont i kroppen och förkylning för alla som fick det så tror jag inte man skulle vaccinera alls. Jag vaccinerar mig som sagt inte mot influensa i vanliga fall men när det innebär ett skydd för bebis under vabruari och därikring så gör jag gärna det, särskilt med tanke på att storebror kommer gå på förskolan.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-19 10:25:18 följande:
    Alla mediciner har potentiella biverkningar men det är ju inte alla som får biverkningar. Det handlar ju om att spruta in en liten, liten smitta i kroppen så givetvis kan man få biverkningen att man får en liten, liten influensareaktion (i det här fallet).

Influensa ÄR dödligt. Inte för majoriteten som får det, men i riskgrupper är det markant ökade risker för svåra komplikationer, som till exempel lunginflammation och att man måste vårdas i respirator. Om influensa bara innebar feber, ont i kroppen och förkylning för alla som fick det så tror jag inte man skulle vaccinera alls. Jag vaccinerar mig som sagt inte mot influensa i vanliga fall men när det innebär ett skydd för bebis under vabruari och därikring så gör jag gärna det, särskilt med tanke på att storebror kommer gå på förskolan.
    Bäst att fråga på när du uppenbarligen har läst på ordentligt :)
    En sak som jag funderar på när det kommer till vaccin är att det finns kvicksilver i vaccinet, som gravid är ju rekommendationerna att undvika en del fisksorter och en del vilt som har höga halter tungmetaller i sig... känns inte helt bra att ta en dos kvicksilver för att undvika influensa som jag normalt aldrig får...
    Vet du hur många år man har vaccinerat mot influensa och hur statistiken såg ut innan man började vaccinera gravida?
  • qatteriin

Myling hann före med kvicksilvret!

Man har väl vaccinerat gravida så länge det funnits gravida som velat ta vaccinet. Så vitt jag vet har man inte avrått gravida att ta det. Däremot har inte gravida räknats som riskgrupp förrän 2013 eller nåt sånt och det är således inte förrän dess som man aktivt rekommenderat gravida att ta sprutan (förutom kke vid svininfluensan men då bodde jag inte i Sverige så jag vet inte hur rekommendationerna såg ut här då). På länken jag postade häromdagen finns lite statistik över hur många gravida som vårdas på sjukhus och i respirator pga influenda.

Återigen, om man aldrig får influensa annars och inte är orolig för t.ex. folk som drar hem smitta när bebis är ute, så förstår jag fullständigt att man inte vaccinerar sig. Jag hade inte tänkt göra det heller förrän jag började tänka på vabruari och antikropparna bebis får från mig. (Önskar vi kunde vaccinera mot RS!!)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)