• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-11-18 19:54:38 följande:
    Sa barnmorskan något om vilka risker det är? Står inget om det på 1177.

Jag börjar luta åt att jag ska vaccinera mig även att jag är skeptisk då jag nästan varenda år haft nån form av influensa under vintern.

Förra året låg jag 1 vecka i januari med 40 graders feber som vägrade ge sig- att ha något liknande i år skulle ju vara riktigt dåligt för bebisens skull.
    Hon ville inte ta upp det, utan sa att jag får kolla på biverkningarna och bilda min egna uppfattning. Har inte hunnit göra det än. Tror att det handlar om att även som hon sa mellan raderna att hon rekommenderar den, så får hon å andra sidan inte göra det för att beslutets ansvar ska ligga på mig... Men jag vet inte säkert som sagt, fick den uppfattningen bara.
    De vaccinationer jag har tagit i mitt liv har jag blivit sjuk av, hög feber och influensaliknande symtom mellan 3-7dgr... Är inte riktigt sugen på det nu. Men å andra sidan har jag också fått influensan ett par ggr och blivit helt utslagen, vilket jag inte kan bli med en liten bebis. Och om jag kan minska chanserna för att bebisen kan få det så är det såklart bra. Frågade bm om hur det är med amningen, om jag blir sjuk bör ju antikroppar i bröstmjölken skydda bebis vilket hon också höll med om men visste ändå inte riktigt hur det är med influensan.
    Men som förra året fick vi alla vinterkräksjukan, men min minsta klarade sig. Likaså när det kom vattkoppor så klarade han sig första omgången från min dotters kompis, likaså andra omgången från min dotter, tredje smittotillfället när min stora pojk fick det -först då smittades han (väldigt milt). Och troligen enligt BVC sköterskan så klarade han sig så pass lång tid pga av mina antikroppar. (Jag hade dock föredragit om alla hade blivit sjuka samtidigt den gången, tre omgångar vattkoppor och isolering var ingen hit). Men som sagt, om man ändå kunde veta hur bra bröstmjölken skyddar...
    Lutar ganska mycket åt att jag tar vaccinet, men känner att jag får vänta till någon vecka när jag har tid till att bli sjuk i så fall.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-18 22:25:37 följande:

Tackar som frågar, ja det får jag ändå säga att jag gör. Som tur är! Lite stelare och tröttare i ryggen framförallt, vissa kvällar känns som man har magen nere vid knäna typ :) men inga krämpor utöver det.

Har börjat få lite sammandragningar men riktiga skolboksexempel: magen blir hård och spänner men gör inte alls ont och trycker inte nedåt, kommer heller aldrig vid vila.

Så de oroar mig inte alls.

Psykiskt är som du säger, från dag till dag... :)

Skönt att jag inte överreagerade :D

Vår tredje och sista träff är imorgon. Har väl varit ... Intressant. Andra gången bättre än första. Kvinnan som håller i det är bm-student från Zambia. Hon har jobbat i hemlandet som bm och förra veckan fick alla berätta vad de vet om att föda barn i sina hemländer ( vi är de enda infödda svenska jag och sambon) bm berättade att där får man bra vård om man kan betala för den och det är väldigt svårt för dem som arbetar med det, att inte kunna ge alla samma förutsättningar.

En annan tjej, vet inte vilket land hon var ifrån men hon hade fött ett barn där iaf, och aa att det varit en mardröm, folk hade skrikit och gapat, ingen uppsikt och dålig info. Det enda hon önskade sig denna gången var att få känna sig trygg.

Det hjälper en att få perspektiv det med

Haha magen nere vid knäna . Jag brukar gå och hålla om nere vid slutet av magen när jag går för jag tycker den börjar bli lite tung och "skvalpig" och får sammandragningar som gör ont om jag går snabbt - jag löser det med att vara ute i god tid, har gått hyfsat hittills. Känner inget behov av sådant där bälte. Får heller aldrig sammandragningar vid vila.

Nej jag måste säga att jag är lyckligt lottad peppar peppar, och ja vi har ju det bra jämfört med många andra länder. Jag läste om det här med att stanna upp och tänka till en gång varje dag om tre saker som gått/går bra just nu eller som man i allmänhet är tacksam över, och det har jag börjat med sedan jag bröt ihop senast. Tycker det hjälper mig att få lugn i den här situationen. Vissa skriver dagbok, jag tycker det räcker att reflektera en stund vid läggdags så somnar jag oftast gott sedan. Kan rekommendera det - det låter lite töntigt men det känns bra faktiskt.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 23:13:49 följande:

Haha magen nere vid knäna . Jag brukar gå och hålla om nere vid slutet av magen när jag går för jag tycker den börjar bli lite tung och "skvalpig" och får sammandragningar som gör ont om jag går snabbt - jag löser det med att vara ute i god tid, har gått hyfsat hittills. Känner inget behov av sådant där bälte. Får heller aldrig sammandragningar vid vila.

Nej jag måste säga att jag är lyckligt lottad peppar peppar, och ja vi har ju det bra jämfört med många andra länder. Jag läste om det här med att stanna upp och tänka till en gång varje dag om tre saker som gått/går bra just nu eller som man i allmänhet är tacksam över, och det har jag börjat med sedan jag bröt ihop senast. Tycker det hjälper mig att få lugn i den här situationen. Vissa skriver dagbok, jag tycker det räcker att reflektera en stund vid läggdags så somnar jag oftast gott sedan. Kan rekommendera det - det låter lite töntigt men det känns bra faktiskt.

Jag försöker att spänna fram bäckenet och inte svanka- det gör mycket och tror det hjälper att jag inte har nästan någon svank i mig själv, vet min väninna som har jättesvank har mycket ryggproblem både under graviditet och annars.

Klart magen börjar bli tung ibland men som du säger man får vara ute i tid. :)

Börjar känna ett misstänkt kliande i musen- försvinner det inte imorgon så är det nog mest troligt svamp :( kan man självbehandla som vanligt bara man ser till att medlet är ok? Någon som vet?
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-18 23:35:54 följande:

Jag försöker att spänna fram bäckenet och inte svanka- det gör mycket och tror det hjälper att jag inte har nästan någon svank i mig själv, vet min väninna som har jättesvank har mycket ryggproblem både under graviditet och annars.

Börjar känna ett misstänkt kliande i musen- försvinner det inte imorgon så är det nog mest troligt svamp :( kan man självbehandla som vanligt bara man ser till att medlet är ok? Någon som vet?

Ja jag är väldigt svankryggig så där har vi kanske det. Jag har skaffat nya bra sneakers i alla fall. Angående svampen så hade jag kollat vad det står om graviditet i bipacksedeln, eller om du ändå ska till Apoteket för att köpa så kan du ju fråga där. Det är ju utvärtes så det ska väl inte vara någon fara.
  • qatteriin
    Krocki1 skrev 2015-11-18 22:12:30 följande:

ok men då har vi några få veckor kvar.

Jag läste i en gravidbok jag har att om dom ligger på tvären så brukar de oftast inte vända på sig och så blir det kejsarsnitt. Hoppas det inte stämmer.

Det beror nog på hur sent de ligger på tvären skulle jag tro, och kanske om man är omföderska eller ej (eftersom utrymmet ökar när man är omföderska). Min bm var inte orolig iaf så jag försöker att inte tänka på det, men det går sådär. Jag är inte så sugen på vändningsförsök och kejsarsnitt vill jag verkligen verkligen undvika om det är möjligt.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-18 22:28:11 följande:

Jag satt på bordskanten och pratade med min chef medan hon åt lunch och rätt som det är ser jag i ögonvrån hur magen gör ett skutt ut åt sidan. Min chef kollar upp och säger oj! Sparkade det rätt ut där nu! :D

Haha häftigt!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 22:28:38 följande:

Ja men det är nya saker i varje år. Förra årets vaccin var inte speciellt bra eftersom folk blev sjuka ändå. Detta året ska de höjt visa diset för att det ej ska hända igen. Har aldrig haft influensan men är däremot säker på att jag fick svinis. Hade feber i två veckor å en jävla värk o heja kroppen. Eftersom jag aldrig blir sjuk å jag inte litar på sjukvårdens vaccin så är jag väldigt tveksam till att jag ska ta något vaccin. Biverkningar behöver inte träda fram på mig utan mitt nyfödda barn

Men kan du KÄLLHÄNVISA när du skriver om biverkningar på bebis? Alla ska göra det de känner är bäst för sig själv och sitt barn men ingenstans har jag läst om biverkningar för bebis - förutom då "biverkningen" att bebis får antikroppar de första månaderna men det får hen ju för allt som jag har antikroppar emot eftersom det är så antikroppar funkar. Jag förväntar mig inte att alla ska lita på vården (och verkligen inte på läkemedelsindustrin), men det är väldigt viktigt med pålitliga källor i ett sånt här ämne eftersom det annars riskerar att skrämma upp folk i onödan och det är bara så dumt när det faktiskt är ett vaccin som kan rädda liv!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-18 23:35:54 följande:

Det går bra att använda pevaryl/canesten vid graviditet, dock ska man inte behandla under lång tid (månader) men en normal användning är inte farligt. Enligt artikel på www.janusinfo.se. Fass och apotekspersonal har tyvärr inte alltid den mest uppdaterade informationen, har jag märkt då jag blivit avrådd från t.ex. omeprazol för att jag är gravid, så himla dumt. Men janusinfo har det senaste forskningsläger och just angående svampmedel har de en särskild artikel om det, om du googlar "svamp gravid janusinfo" så kommer du direkt till den sidan om jag minns rätt.
  • amalie79

[quote=76020682][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-19 06:28:39 följande:[/quote-nick]Det går bra att använda pevaryl/canesten vid graviditet, dock ska man inte behandla under lång tid (månader) men en normal användning är inte farligt. Enligt artikel på www.janusinfo.se. Fass och apotekspersonal har tyvärr inte alltid den mest uppdaterade informationen, har jag märkt då jag blivit avrådd från t.ex. omeprazol för att jag är gravid, så himla dumt. Men janusinfo har det senaste forskningsläger och just angående svampmedel har de en särskild artikel om det, om du googlar "svamp gravid janusinfo" så kommer du direkt till den sidan om jag minns rätt.[/

Det där är olika! Jag frågade om omeprazol när jag var hos bm, men då sa tom hon att hon inte kunde säga ja utan stt boka en läkartid åt mig först! Så jag sket i det.

På Apoteket så sa de bara rennie mot halsbränna, men jag visste ju att det inte stämde och de innehåller förresten socker och det vill jag inte tugga i mig i medicin, det sparar man ju till godis liksom :D

Ska kolla på janusinfo, men idsg kliar det mindre så hoppas jag slipper.

Tror isf det är de här jävla galonbyxorna jag måste gå i på jobbet som är en del av boven, blir alltid fuktig, men de vanliga byxorna klämmer för mycket uppåt under magen

• amalie79

[quote=76020357][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-11-18 23:13:49 följande:[/quote-nick]Haha magen nere vid knäna . Jag brukar gå och hålla om nere vid slutet av magen när jag går för jag tycker den börjar bli lite tung och "skvalpig" och får sammandragningar som gör ont om jag går snabbt - jag löser det med att vara ute i god tid, har gått hyfsat hittills. Känner inget behov av sådant där bälte. Får heller aldrig sammandragningar vid vila.

Nej jag måste säga att jag är lyckligt lottad peppar peppar, och ja vi har ju det bra jämfört med många andra länder. Jag läste om det här med att stanna upp och tänka till en gång varje dag om tre saker som gått/går bra just nu eller som man i allmänhet är tacksam över, och det har jag börjat med sedan jag bröt ihop senast. Tycker det hjälper mig att få lugn i den här situationen. Vissa skriver dagbok, jag tycker det räcker att reflektera en stund vid läggdags så somnar jag oftast gott sedan. Kan rekommendera det - det låter lite töntigt men det känns bra faktiskt.[/

Det låter inte töntigt, kanske lite lite Oprah ;) du har inte sprungit på henne där borta? :) :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)