• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-18 21:14:02 följande:
    .
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 21:06:11 följande:

Biverkningar kan visa sig efter födsel så jag är jäääääätte skeptisk

Källa på det? Det jag läst på - och jag har läst - är att barn till influensavaccinerade har minskad sannolikhet för flera komplikationer och missbildningat än ickevaccinerades bebisar. (Antagligen för att det i den ickevaccinerade gruppen ingår sådana som haft influensan, så långt har jag inte läst, men det är oväsentligt för mig.) Jag är skeptisk till nya obeprövade vaccin, men inte beprövade.
    Jag tror inte det blir något influensavaccin för mig, jag har aldrig vaccinerat mig och brukar inte få influensan heller. Halsfluss däremot, kan man vaccinera sig för det? :)

Jag tycker det där med att läsa statistik är svårt, speciellt efter att jag pluggat vetenskaplig statistik så har jag insett hur lätt det är att vinkla den åt något håll eller dra slutsatser som är felaktiga. Te.x. så kan det ju vara så att gruppen som är ickevaccinerade även har sämre levde, brukar alkohol/droger under graviditeten och det är det som leder till missbildningar och inte alls den skyddande effekten som man vill hävda att vaccinet ger. Jag säger inte att det är så när det kommer till influensavaccinet, jag önskar bara att det vore lite lättare att veta vad som är korrekt utan att medicinföretagens vinstintressen styr....
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 21:46:42 följande:

Skillnaden är att det tillverkas nya vaccin mot influensan men mot andra sjukdomar är det samma. Min som hat fått alls vaccinationerna. Vaccinet mot svininfluensan var ingen hit

Okej det visste jag inte att det är nya vaccin mot influensan, men jag känner mig inte orolig för det. Vad skulle biverkningarna kunna bli menar du?
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-18 21:49:51 följande:

Jag tror inte det blir något influensavaccin för mig, jag har aldrig vaccinerat mig och brukar inte få influensan heller. Halsfluss däremot, kan man vaccinera sig för det? :)

Jag tycker det där med att läsa statistik är svårt, speciellt efter att jag pluggat vetenskaplig statistik så har jag insett hur lätt det är att vinkla den åt något håll eller dra slutsatser som är felaktiga. Te.x. så kan det ju vara så att gruppen som är ickevaccinerade även har sämre levde, brukar alkohol/droger under graviditeten och det är det som leder till missbildningar och inte alls den skyddande effekten som man vill hävda att vaccinet ger. Jag säger inte att det är så när det kommer till influensavaccinet, jag önskar bara att det vore lite lättare att veta vad som är korrekt utan att medicinföretagens vinstintressen styr....

I know, det är därför jag aldrig läser fass utan janusinfo och så oberoende forskningssammanställningar som ens är möjligt. I alla medicinska studier jag läst brukar de korrigera för sånt som du nämner, alternativt ha ett så stort urval att det blir oväsentligt (eller förutsätts finnas i samma mängder i alla grupper). Annars blir det ju inte en trovärdig studie. Jag har en del poäng statistik/vetenskapsteori bakom mig också så jag känner mig rätt trygg med det jag läser, men det handlar för all del oftast om psykobiologi det jag fördjupar mig i.

Men ja herregud, halsfluss hade jag gärna vaccinerat mig mot, haha! Det är ju fasansfullt!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-18 21:23:42 följande:

Så skö

Så skönt att allt är bra!

Ja jag blev väldigt lättad att GBS:en inte blivit värre och att blodtryck, urinprov, SF- mått och bebisens hjärtslag var normala. So far so good, jag mår lika bra som tidigare rent fysiskt (det psykiska är som sagt lite från dag till dag...). Och själv, mår du fortfarande bra fysiskt också? PS jag hade också blivit asförbannad för det med besöket hos din kompis, hatar när man inte kan planera. Hoppas de fick sig en tankeställare.

På söndag ska vi gå på vår första få barn-information, ska bli intressant!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 21:46:42 följande:

Skillnaden är att det tillverkas nya vaccin mot influensan men mot andra sjukdomar är det samma. Min som hat fått alls vaccinationerna. Vaccinet mot svininfluensan var ingen hit

Nja, det är ju olika virusstammar varje år som ingår i vaccinet men principen är ju densamma. Pandemrix innehöll ju ett förstärkande ämne som man inte längre använder (iaf i sverige) eftersom det orsakade narkolepsi.
  • Krocki1
    qatteriin skrev 2015-11-18 19:25:55 följande:
    Min bm sa att fram till v 35 är det inga problem om de inte ligger med huvudet neråt, jag hade också funderingar för jag är övertygad om att min ligger på tvären. Min beter sig likadant som din när jag ligger, tyvärr kan jag inte ligga på rygg pga trycket på vena cava så jag får stå ut helt enkelt, haha! Sonen fixerade sig tidigt men den här ungen verkar inte lika pigg på det, hon har ju bättre plats förståseftersom sonen berett plats åt henne, haha!
    ok men då har vi några få veckor kvar.

Jag läste i en gravidbok jag har att om dom ligger på tvären så brukar de oftast inte vända på sig och så blir det kejsarsnitt. Hoppas det inte stämmer.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 22:06:42 följande:

Ja jag blev väldigt lättad att GBS:en inte blivit värre och att blodtryck, urinprov, SF- mått och bebisens hjärtslag var normala. So far so good, jag mår lika bra som tidigare rent fysiskt (det psykiska är som sagt lite från dag till dag...). Och själv, mår du fortfarande bra fysiskt också? PS jag hade också blivit asförbannad för det med besöket hos din kompis, hatar när man inte kan planera. Hoppas de fick sig en tankeställare.

På söndag ska vi gå på vår första få barn-information, ska bli intressant!

Tackar som frågar, ja det får jag ändå säga att jag gör. Som tur är! Lite stelare och tröttare i ryggen framförallt, vissa kvällar känns som man har magen nere vid knäna typ :) men inga krämpor utöver det.

Har börjat få lite sammandragningar men riktiga skolboksexempel: magen blir hård och spänner men gör inte alls ont och trycker inte nedåt, kommer heller aldrig vid vila.

Så de oroar mig inte alls.

Psykiskt är som du säger, från dag till dag... :)

Skönt att jag inte överreagerade :D

Vår tredje och sista träff är imorgon. Har väl varit ... Intressant. Andra gången bättre än första. Kvinnan som håller i det är bm-student från Zambia. Hon har jobbat i hemlandet som bm och förra veckan fick alla berätta vad de vet om att föda barn i sina hemländer ( vi är de enda infödda svenska jag och sambon) bm berättade att där får man bra vård om man kan betala för den och det är väldigt svårt för dem som arbetar med det, att inte kunna ge alla samma förutsättningar.

En annan tjej, vet inte vilket land hon var ifrån men hon hade fött ett barn där iaf, och aa att det varit en mardröm, folk hade skrikit och gapat, ingen uppsikt och dålig info. Det enda hon önskade sig denna gången var att få känna sig trygg.

Det hjälper en att få perspektiv det med
  • amalie79

[quote=76019991][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-18 21:43:16 följande:[/quote-nick]Ja den biten har jag tänkt på, det där med risken att bli stämd, även om det är en lite märklig företeelse så måste det ju verkligen göra så vården blir mycket mer försiktig! Och då mer pålitlig vad gäller sånt här, tänker jag.Haha ja men vad coolt att det är så tydligt! Jag tror det händer nåt här inne med för idag när jag satt med patienter så hoppade mitt anteckningsblock runt som jag hade i famnen, så mycket sparkade och bökade ungen! [/

Jag satt på bordskanten och pratade med min chef medan hon åt lunch och rätt som det är ser jag i ögonvrån hur magen gör ett skutt ut åt sidan. Min chef kollar upp och säger oj! Sparkade det rätt ut där nu! :D

• Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-18 22:09:10 följande:
    Nja, det är ju olika virusstammar varje år som ingår i vaccinet men principen är ju densamma. Pandemrix innehöll ju ett förstärkande ämne som man inte längre använder (iaf i sverige) eftersom det orsakade narkolepsi.
    Ja men det är nya saker i varje år. Förra årets vaccin var inte speciellt bra eftersom folk blev sjuka ändå. Detta året ska de höjt visa diset för att det ej ska hända igen. Har aldrig haft influensan men är däremot säker på att jag fick svinis. Hade feber i två veckor å en jävla värk o heja kroppen. Eftersom jag aldrig blir sjuk å jag inte litar på sjukvårdens vaccin så är jag väldigt tveksam till att jag ska ta något vaccin. Biverkningar behöver inte träda fram på mig utan mitt nyfödda barn
  • amalie79

Jag är inte så orolig för biverkningar men har aldrig haft tillstymmelse till influensa så kommer inte ta sprutan. Däremot tar min svärfar pga sina hjärtmediciner, min pappa för att han är lite till åren och fick kraftig influensa över jul för några år sen, och min mamma för att hon har lite problem med luftrör, i övrigt är hon i bättre kondition än någon av oss andra och inte 60 år fyllda ens.

Min sambo räknas till riskgruppen iom sin astma men ska heller inte ta den säger han.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)