• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-11 08:57:42 följande:

Jag har packat en förlossningsväska och en bb-väska. Men det viktigaste jag packat, det vet jag inte. Jag kan inte ens minnas vad jag hade med mig med dem andra barnen eller om jag saknade ngt då. Men kommer ni ta med musik eller tidningar å sådär. Tycker det verkar överflöd, iofs musik hade jag med första men jag kunde ju lika gärna varit utan den.

Jag kommer nog ta med mig någonting. Vet flera som hade svårt att sova efter förlossningen och så sov bebisen massa och så blev det tråkigt. Är man båda där så har man ju varann men dessa blev kvar utan pappan. Fast iof då har man ju iPhone:)
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 06:49:57 följande:
    Va roligt med en till som byggt hus. Vi byggde vårt 2010 och vi älskar att bo i hus. Dock har behoven förädrats under dessa år, särskilt nu när ett barn till ska få eget rum, så vi ska göra lite förädringar. Vi föll i första hand för våran tomt, anskilt och lantligt men ändå promenadavstång till samhället. Vi inser att det kommer att bli trångt i huset i några år, då det är byggt för två barn och vi vill ha fyra Men vi tänker som så att när yngsta är tonåring har äldsta flyttat hemifrån. Skulle aldrig fixa att bygga igen. Det har tagit oss 5 år att få ordning på tomten och det skulle jag aldrig vilja göra om. Skulle vara om vi vinner på lotto och kan leja bort rubbet, drömma kan man ju alltid.
    spontant så tänker jag att ett attefallshus skulle vara perfekta lösningen för er när de äldsta barnen kommer upp i tonåren :)
  • Hame

Jag är sjukskriven på halvtid och tänker vara hemma i mellandagarna. Är det någon som vet om det är tillåtet att ta ut halva semesterdagar för att täcka upp när man är sjukskriven?

• fruthomas
    mitthemligajag skrev 2015-12-11 08:34:14 följande:

Har ni packat bb väskan? Vad är de bästa ni har tagit med er? :)

Jag har packat en skötväska med lite mer än nödvändigt till bebisen. Men det börjar väl bli dags att packa till oss andra också nu. Jag vill gärna ha allt klart och väskorna redo i bilen eftersom vi bor åt fel håll från sjukhuset och vi ofta åker iväg på annat när vi är lediga. Problemet är att min garderob är rätt begränsad för tillfället och jag vill nog packa några av de kläderna till mig.

Vi har i och för sig inte tänkt stanna mer än nödvändigt på fl eller BB så egentligen behöver vi inte så mycket. Men det kan ju bli komplikationer eller så kanske man måste stanna för att sola eller liknande så det är ju bäst att överpacka lite.

Nu ska jag försöka beställa lite julklappar och kanske något klädesplagg till mig som jag kan stoppa ner i väskan sen :)
  • mirakelspektakel

Fy vad jag är trött nu, har vart på äldsta bonusens luciatåg. Jättemysigt att få vara med och se luciatåget och träffa alla föräldrarna som är så gulliga och peppande. Hemskt att träffa bonusarnas mamma. Är verkligen extra känslig för henne efter att jag blev gravid, känner att björnmamman verkligen vaknat till liv och jag vet inte hur jag kommer reagera på om hon kommer i närheten av bebis när hon väl är ute. Spontant känns det som jag kommer slita henne i stycken om hon kommer i närheten av lillan.

Igår var jag hos BM, allt såg bra ut, har ett SFmått på 32 och är i v 32 +6. Hon ligger fortfarande med huvudet neråt men högt upp. När jag pratade om smärta i ljumskarna och ryggen så sa hon att det typ inte är något att göra åt... Inget snack om varken sjukgymnast, TENS eller bälte. Kanske för att det inte är så många veckor kvar? Eller för att jag fortfarande kan gå? Eller är det något man får söka själv för?

• minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-12-11 10:12:13 följande:
    spontant så tänker jag att ett attefallshus skulle vara perfekta lösningen för er när de äldsta barnen kommer upp i tonåren :)
    Attefallshus?? Är det friggebod? I så fall har vi tänkt den tanken faktiskt. Mycket mer ekonomiskt än att flytta.
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 10:43:34 följande:
    Attefallshus?? Är det friggebod? I så fall har vi tänkt den tanken faktiskt. Mycket mer ekonomiskt än att flytta.
    Det är ju  bygglovsfritt, men får vara upp till 25 kvadratmeter. Det är som en minilägenhet med toalett och ofta ett pentry med, de smartaste lösningarna kommer sovloft och ett rymligt allrum. SÅ slipper man skrika på tonåringarna att de ska sänka musiken, eller att de spenderar för mkt tid framför spegeln på toaletten. Och när de väl flyttat ut, beroende på vart man bor så kan man ju hyra ut huset :)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-11 10:37:05 följande:

Fy vad jag är trött nu, har vart på äldsta bonusens luciatåg. Jättemysigt att få vara med och se luciatåget och träffa alla föräldrarna som är så gulliga och peppande. Hemskt att träffa bonusarnas mamma. Är verkligen extra känslig för henne efter att jag blev gravid, känner att björnmamman verkligen vaknat till liv och jag vet inte hur jag kommer reagera på om hon kommer i närheten av bebis när hon väl är ute. Spontant känns det som jag kommer slita henne i stycken om hon kommer i närheten av lillan.

Igår var jag hos BM, allt såg bra ut, har ett SFmått på 32 och är i v 32 +6. Hon ligger fortfarande med huvudet neråt men högt upp. När jag pratade om smärta i ljumskarna och ryggen så sa hon att det typ inte är något att göra åt... Inget snack om varken sjukgymnast, TENS eller bälte. Kanske för att det inte är så många veckor kvar? Eller för att jag fortfarande kan gå? Eller är det något man får söka själv för?

Det är bara bullshit. Visst ska man ha rätt till hjälp. Sök och tjata om du orkar, man ska inte stå ut bara för att man är gravid. Man har rätt till sjukgymnast och hjälp ändå! Här kan man söka sjukgymnast själv, kollade på det men mitt onda försvann ju. Nästan två månader är väl ganska många veckor tycker jag!

Träffar inte mina bonusars mamma längre, kan inte se henne utan att känna mig arg. Utan att gå in på detaljer så känns det som om hon stal ett halvår av vårt liv, hela första halvan av min graviditet gick åt till att lägga energi på vårdnadstvisten. Som jag ändå inte kunde påverka, trots att det handlade lika mycket om min framtid. Det är bestämt i rätten att all kontakt sker via veckovisa mail, det funkar jättebra för dem båda och därmed finns allt i skrift inför ev framtida konflikter.

Men vi bor rätt nära och ibland springer man på dem, och då låtsas man att det är en främmande person typ.
  • amalie79

Vi går på varsin tillställning i skolan, och de tar vartannat utvecklingssamtal osv

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-11 10:50:19 följande:

Det är ju  bygglovsfritt, men får vara upp till 25 kvadratmeter. Det är som en minilägenhet med toalett och ofta ett pentry med, de smartaste lösningarna kommer sovloft och ett rymligt allrum. SÅ slipper man skrika på tonåringarna att de ska sänka musiken, eller att de spenderar för mkt tid framför spegeln på toaletten. Och när de väl flyttat ut, beroende på vart man bor så kan man ju hyra ut huset :)

Bara man ändå är en närvarande förälder. Jag hade en vän som bodde sådär i tonåren och det var mycket fest, sprit, hennes föräldrar missade hela att hon var både destruktiv och periodvis närmast självmordsbenägen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)