• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-11 06:12:39 följande:

Ja, det är inte lätt alls. Vi flyttade runt en del med minsta pojken, till slut hamnande vi på mina svärföräldrars gård i gamla "dränghuset" eller vad ska kalla det som hans föräldrar hyr ut. Vi trivdes aldrig där och letade boende hela tiden, men som sagt att få en hyresrätt där man ville ha en var stört omöjligt, och bostadsrätterna var lika dyra som att köpa hus och vi ville ju ändå ha hus en dag. Så vi letade runt och gick på många visningar men hittade aldrig riktigt nåt, men till slut hittade vi en tomt och då började vi kika på att bygga istället. Det slutade med att vi fick ett helt nytt hus för billigare peng än ett begagnat. Så äldsta pojken var 2 när vi flyttade in i huset och den yngste som inte ens var född när vi beställde huset hade hunnit bli 8 månader. Så visst våra var ju rätt små.

Känner igen det där med hetsen många verkar ha med hus innan barn o.s.v. Ett par som bodde mitt emot oss här var 24 typ när dem byggde sitt hus här i området, hade inga barn och var inte hemma så mkt. Dem fick sitt första barn nu förra året och har redan sålt sitt hus och byggt ett nytt på annat ställe några kilometer härifrån.

Va roligt med en till som byggt hus. Vi byggde vårt 2010 och vi älskar att bo i hus. Dock har behoven förädrats under dessa år, särskilt nu när ett barn till ska få eget rum, så vi ska göra lite förädringar. Vi föll i första hand för våran tomt, anskilt och lantligt men ändå promenadavstång till samhället. Vi inser att det kommer att bli trångt i huset i några år, då det är byggt för två barn och vi vill ha fyra Men vi tänker som så att när yngsta är tonåring har äldsta flyttat hemifrån. Skulle aldrig fixa att bygga igen. Det har tagit oss 5 år att få ordning på tomten och det skulle jag aldrig vilja göra om. Skulle vara om vi vinner på lotto och kan leja bort rubbet, drömma kan man ju alltid.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-11 06:09:16 följande:

För barnet vet jag inte om det är så viktigt så tidigt, men för oss hade det varit oerhört värdefullt redan för 1-2 år sen. Det är så förbenat besvärligt att släpa med sig allting ut när man ska ut och så måste man byta blöja direkt och så tillåter inte vädret att man gör det ute - eller än värre när man slutat med blöja och ungen plötsligt måste kissa!! Vi har en superbra gård så vi kan iaf leka precis utanför huset men det blir ändå så fruktansvärt osmidigt när man bor på tredje våningen att släpa med ungen upp och ner hela tiden. Och att inte kunna få med barnvagnen upp... Nej fy farao. Märer hur oerhört mycket enklare livet är när vi är hos mina föräldrar eller svärföräldrarna, även om de varken har gungställningar eller sandlådor så är det så värdefullt att bara kunna gå UT och sen gå in igen och allt är så mycket enklare på det viset! Men det kommer ju andra grejer som är besvärliga med hus förstås som man slipper med en liten lägenhet, som underhåll och sånt. Men jag är desperat efter hus nu och skulle kunna ta nästan vad som helst nu. Förutom att jag inte kan tänka mig att flytta ut på landet då för det skulle jag inte fixa.

Kan tänka mig att det är jättejobbigt med tredje våningen utan hiss. Vår lägenhet i Sverige är på första våningen, bara några trappsteg upp i trapphuset. Det var ett medvetet val att byta till första våningen för vi hade ändå planerat att bo där ett tag med barnet för hyran är låg så det är bra med tanke på föräldraledighet/deltid osv. Så vi är nog inte så nödbedda i den svenska lägenheten egentligen. Här i USA gick det inte att hitta en lägenhet på första våningen så det är en trappa utomhus (loftgång). Nu köpte vi ju en ny vagn ändå så jag får se om man orkar släpa upp vagnen varje dag för att vara rädd om den eller om vi ställer chassit i cykelförrådet och bara bär upp liggdelen.

Nej jag vill absolut inte flytta ut på landet, kanske lite utanför stan men inte landet-landet.
  • amalie79

Vi är nog inga husmänniskor, vill inte ha ännu mer saker att göra. Det finns alldeles för många böcker att läsa, sjalar att sticka, korsord att lösa, filmer att se för mig och sambon ska engagera sig i sonens idrott, döma handboll, spela golf och tennis och fiska...:)

Plus hinna vara med barnen och varandra. Ingen av oss har vuxit upp i hus heller, så vi känner lnte behovet även om jag bott på landet..

Däremot ett radhus kanske eller en bostadsrätt i ett "bättre" område, skolan här är inte aktuell sen , barnen åker till en annan skola redan idag.

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-11 06:12:39 följande:

Ja, det är inte lätt alls. Vi flyttade runt en del med minsta pojken, till slut hamnande vi på mina svärföräldrars gård i gamla "dränghuset" eller vad ska kalla det som hans föräldrar hyr ut. Vi trivdes aldrig där och letade boende hela tiden, men som sagt att få en hyresrätt där man ville ha en var stört omöjligt, och bostadsrätterna var lika dyra som att köpa hus och vi ville ju ändå ha hus en dag. Så vi letade runt och gick på många visningar men hittade aldrig riktigt nåt, men till slut hittade vi en tomt och då började vi kika på att bygga istället. Det slutade med att vi fick ett helt nytt hus för billigare peng än ett begagnat. Så äldsta pojken var 2 när vi flyttade in i huset och den yngste som inte ens var född när vi beställde huset hade hunnit bli 8 månader. Så visst våra var ju rätt små.

Känner igen det där med hetsen många verkar ha med hus innan barn o.s.v. Ett par som bodde mitt emot oss här var 24 typ när dem byggde sitt hus här i området, hade inga barn och var inte hemma så mkt. Dem fick sitt första barn nu förra året och har redan sålt sitt hus och byggt ett nytt på annat ställe några kilometer härifrån.

Åååh ett nybyggt hus! Det är nog helt otänkbart för oss för här finns aldrig några tomter på bra platser och om de finns kan man få betala flera miljoner bara för tomten. Blä. Hade det paret väldigt goda inkomster eller är det väldigt billigt där ni bor - alltså hur kan de bygga två hus redan i 25-årsåldern? Grymt avundsjuk.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-11 06:23:13 följande:

Bra det ska jag göra. Känns som en bra idé att fixa detta imorgon förmiddag, egentligen borde jag gjort det redan idag för jag ska jobba imorgon och stå och gå i sex timmar, vi har juljippo för hyresgästerna på det lokala torget, men nu är jag ju redan uppe och på benen idag.

Ang det kollade på en apotekshemsida och de verkar heta s-XL, men hur är det med storleken i foten då? Jag har ju liksom minst storlek 40, totalt oproportionerliga fötter till resten av mig. Men jag står stadigt på jorden iaf.

Ja det är jätteklurigt, jag har motsatt problem med breda vader och fötter i stl 38... Men ta med dig måtten och gå till apoteket och fråga dem, så ska det nog bli rätt.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-11 07:00:45 följande:

Kan tänka mig att det är jättejobbigt med tredje våningen utan hiss. Vår lägenhet i Sverige är på första våningen, bara några trappsteg upp i trapphuset. Det var ett medvetet val att byta till första våningen för vi hade ändå planerat att bo där ett tag med barnet för hyran är låg så det är bra med tanke på föräldraledighet/deltid osv. Så vi är nog inte så nödbedda i den svenska lägenheten egentligen. Här i USA gick det inte att hitta en lägenhet på första våningen så det är en trappa utomhus (loftgång). Nu köpte vi ju en ny vagn ändå så jag får se om man orkar släpa upp vagnen varje dag för att vara rädd om den eller om vi ställer chassit i cykelförrådet och bara bär upp liggdelen.

Nej jag vill absolut inte flytta ut på landet, kanske lite utanför stan men inte landet-landet.

Ja då är det ju ingen stress det förstår jag, det är verkligen markkontakten jag saknar mest, haha! Hade vår lägenhet legat på bottenvåningen så hade jag inte alls stressat för den är bra planerad och stor. Vi har två balkonger nu och det är min räddning, men att kunna sätta fötterna i gräset är drömmen. Men barnvagnen är problematisk faktiskt, vi har en halvtrappa upp till porten tillochmed, där barnvagnsrummet är. Finns inget cykelförråd. Och i barnvagnsrummet luktar det mögel så där får enbart chassit stå, men då är problemet att vi har en rätt stor liggdel som jag knappt kan bära själv när bebis ligger i. Så jag tror det blir mer sjalpromenader än barnvagnspromenader för mig...

Nej gud, landet... Jag är uppväxt mitt i skogen och det var himmelriket ungefär till mitten av mellanstadiet, sen blev det helvetet. Kunde aldrig ta mig nånstans utan skjuts och hade inga kompisar i närheten. Nej det utsätter jag inte mina barn för, hur idylliskt det än ser ut!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-11 07:21:57 följande:

Ja då är det ju ingen stress det förstår jag, det är verkligen markkontakten jag saknar mest, haha! Hade vår lägenhet legat på bottenvåningen så hade jag inte alls stressat för den är bra planerad och stor. Vi har två balkonger nu och det är min räddning, men att kunna sätta fötterna i gräset är drömmen. Men barnvagnen är problematisk faktiskt, vi har en halvtrappa upp till porten tillochmed, där barnvagnsrummet är. Finns inget cykelförråd. Och i barnvagnsrummet luktar det mögel så där får enbart chassit stå, men då är problemet att vi har en rätt stor liggdel som jag knappt kan bära själv när bebis ligger i. Så jag tror det blir mer sjalpromenader än barnvagnspromenader för mig...

Nej gud, landet... Jag är uppväxt mitt i skogen och det var himmelriket ungefär till mitten av mellanstadiet, sen blev det helvetet. Kunde aldrig ta mig nånstans utan skjuts och hade inga kompisar i närheten. Nej det utsätter jag inte mina barn för, hur idylliskt det än ser ut!

Alltså markkontakt har vi inte i Sverige heller, vi har tyvärr inte uteplats eller så utan balkong fast lite upphöjd från marken. Men jag hoppas att det inte blir så jobbigt med vagnen varken här eller i Sverige. Vi ska hämta den i helgen så då får vi se i verkligheten hur den känns att bära. Vi har inte ens provat det ännu för vi hade ändå inga alternativa vagnar - utbudet av liggvagnar var ju synnerligen begränsat här i USA så vi får bara hoppas att den här blir bra. Den är lite av en modevagn här, så som jag förstått att Bugaboo var i Sverige för några år sedan, men det fick bli den oavsett.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-11 06:49:57 följande:
    Va roligt med en till som byggt hus. Vi byggde vårt 2010 och vi älskar att bo i hus. Dock har behoven förädrats under dessa år, särskilt nu när ett barn till ska få eget rum, så vi ska göra lite förädringar. Vi föll i första hand för våran tomt, anskilt och lantligt men ändå promenadavstång till samhället. Vi inser att det kommer att bli trångt i huset i några år, då det är byggt för två barn och vi vill ha fyra Men vi tänker som så att när yngsta är tonåring har äldsta flyttat hemifrån. Skulle aldrig fixa att bygga igen. Det har tagit oss 5 år att få ordning på tomten och det skulle jag aldrig vilja göra om. Skulle vara om vi vinner på lotto och kan leja bort rubbet, drömma kan man ju alltid.
    Vi byggde också 2010 men vi växer ur det nu när bebis kommer. Vi har inget extra rum över så vi har lite funderingar på hur vi kan ändra om men sen orkar vi inte riktigt dra igång ngt jätteprojekt heller så bebis får klara sig utan eget rum iallafall närmsta året/åren. Känner precis igen det där med tomten, vi är nog inte färdiga ännu, man hittar nya projekt varje år, haha det har lockat oss att bygga nytt men sen inser man varje gång att näe. Som du säger, kanske om man vinner på lotto
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-11 07:04:54 följande:
    Åååh ett nybyggt hus! Det är nog helt otänkbart för oss för här finns aldrig några tomter på bra platser och om de finns kan man få betala flera miljoner bara för tomten. Blä. Hade det paret väldigt goda inkomster eller är det väldigt billigt där ni bor - alltså hur kan de bygga två hus redan i 25-årsåldern? Grymt avundsjuk.
    Nja, goda inkomster vet jag inte om dem har, båda jobbar i dagligvaru handeln och där dem jobbar betalar dem inget bra. Så tyvärr är det nog mer skulder än flärd, vet att dem inte gjorde ngn vinst på huset heller nu när dem sålde. Dem sålde för 3,5 milj. Så visst några miljoner för en tomt där dem byggde är det ju inte.

Det är rätt otänkbart för oss med idag då både priser på nybyggnation har stigit jättemkt samt tomtpriser här också. Så vi lyckades nog bara pricka in rätt tid att bygga.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-11 07:58:39 följande:

Nja, goda inkomster vet jag inte om dem har, båda jobbar i dagligvaru handeln och där dem jobbar betalar dem inget bra. Så tyvärr är det nog mer skulder än flärd, vet att dem inte gjorde ngn vinst på huset heller nu när dem sålde. Dem sålde för 3,5 milj. Så visst några miljoner för en tomt där dem byggde är det ju inte.

Det är rätt otänkbart för oss med idag då både priser på nybyggnation har stigit jättemkt samt tomtpriser här också. Så vi lyckades nog bara pricka in rätt tid att bygga.

Ja man skulle ju helt klart varit redo för hus för flera år sedan om man ser till hur bostadsmarknaden skenat de senaste tio åren. Men men det blir nog något hus någon gång .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)