• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Elma

WiMe06 - pumpningen är inte direkt det trevligaste minnet från de 11 dagarna vi var på neo. Från första gången då jag naivt trodde att det fanns mjölk i brösten och det enda som fanns i behållarna var 1-2 droppar och lite kondens efter 15 minuter med pumpen. Ville bara diska bort det men personalen stoppade mig då det var dyrbara droppar. Sakta ökade mängden och efter några dagar var det jag som ställde in de stora flaskorna med mjölk i kylen på avdelningen. Det gav något till slut iaf! (förutom slitna bröstsmärtor då jag hade för små trattar först)

Men nätterna då det först var amningsförsök där bebisen knappt orkade försöka ens, följt av sondmatning och sen pumpningen på det. Usch och fy, jobbigt och kämpigt. Tog nästan en timme och så skulle det ske var tredje timme... Då var det riktigt jobbigt och hade inte amningen gett något vid första nattpasset då sa jag till slut nej till den biten och pumpade bara. Personalen fick sondmata istället så jag fick sova något.

Men minns fortfarande känslan när jag satt på rummet med en tratt över varje bröst och inte kunde göra mycket mer än att stirra in i väggen en kvart när pumpen jobbade på. Till slut tyckte jag den sjöng "pumpa, pumpa, pumpa.. puuuuuumpa, puuuuuumpa, puuuuuumpa" beroende på vilket intervall den körde för tillfället. Var inte så jag hade tänkt mig första tiden som mamma precis.

Lycka till med pumpningen och hoppas amningen snart fungerar! Flaskmatning är ju inget dåligt alternativ heller numera om du väljer det istället.

• Elma

Haha slitna bröstvårtor inte smärtor ska det ju stå, men visst det var ju smärtsamt så lite rätt hade mobilen i det stavningsförslaget.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 06:06:36 följande:
    Jaha så man brukar svettas mycket efteråt? Jag brukar nästan aldrig svettas men det kan ju vara bra att veta. Jag får nog ringa förlossningen och fråga exakt vad man ska ha med sig för jag ska ju inte föda i Sverige så det kan ju vara helt annat.

Vi fick en packlista och där står att man ska ha med sig nattlinne, morgonrock och flera trosor som man ska vara beredd att slänga, men det står inget om motsvarande gynrock så det utgår jag ifrån att man får låna, men vet inte om man får flera uppsättningar alltså även efteråt eller om man bara får ha deras grejer på förlossningen. Men det verkar alltså inte som att man får några nättrosor eller liknande. Har köpt sex jättestora trosor men hittade inga billiga så jag hoppas att jag inte blöder ner dem så att jag slipper slänga dem.
    Vet ju inte hur det fungerar hos er men när jag kom till förlossningen så hade dem lagt fram en blöja size big (haha), en sjukhusrock och nätbyxor. Jag fick välja själv när jag ville byta om. Valde att ha mina vanliga kläder ända till dem skulle ta hål på hinnorna, då åkte hela paketet på med nätbyxor, blöja och skjorta. Skjortan är ju bra för man får upp bebis på magen direkt efter. Det är rätt skönt att ha en sån på sig när man är nyförlöst också jag fick upp tösen på bröstet direkt, avtorkad men hon hade rätt mkt fosterfett på sig som satt kvar men det drar huden åt sig om det inte är ett jättetjockt lager, då kan man få dra ut det eller torka bort. Hade dottern hos mig till läkaren på neo tog emot henne.
    Då fick jag gå och duscha och bm hade lagt fram handduk, en ren sjukhusrock, nya nätbyxor och en stor blöja och binda. Nu har jag mina egna kläder men jag sover faktiskt i en sjukhusrock, jätteskönt och smidigt att bara knäppa upp på natten när man ska amma. Det är bara att fråga här så får man en ren. På vissa rum ligger det rena i en garderob. Även handdukar och lakan å allt sånt.

Vilken utläggning du fick nu, sorry
  • WiMe06
    Elma skrev 2015-12-30 11:03:06 följande:

WiMe06 - pumpningen är inte direkt det trevligaste minnet från de 11 dagarna vi var på neo. Från första gången då jag naivt trodde att det fanns mjölk i brösten och det enda som fanns i behållarna var 1-2 droppar och lite kondens efter 15 minuter med pumpen. Ville bara diska bort det men personalen stoppade mig då det var dyrbara droppar. Sakta ökade mängden och efter några dagar var det jag som ställde in de stora flaskorna med mjölk i kylen på avdelningen. Det gav något till slut iaf! (förutom slitna bröstsmärtor då jag hade för små trattar först)

Men nätterna då det först var amningsförsök där bebisen knappt orkade försöka ens, följt av sondmatning och sen pumpningen på det. Usch och fy, jobbigt och kämpigt. Tog nästan en timme och så skulle det ske var tredje timme... Då var det riktigt jobbigt och hade inte amningen gett något vid första nattpasset då sa jag till slut nej till den biten och pumpade bara. Personalen fick sondmata istället så jag fick sova något.

Men minns fortfarande känslan när jag satt på rummet med en tratt över varje bröst och inte kunde göra mycket mer än att stirra in i väggen en kvart när pumpen jobbade på. Till slut tyckte jag den sjöng "pumpa, pumpa, pumpa.. puuuuuumpa, puuuuuumpa, puuuuuumpa" beroende på vilket intervall den körde för tillfället. Var inte så jag hade tänkt mig första tiden som mamma precis.

Lycka till med pumpningen och hoppas amningen snart fungerar! Flaskmatning är ju inget dåligt alternativ heller numera om du väljer det istället.

Tack för inlägget! Vartenda ord är så SANT!! Jag känner verkligen igen varenda detalj du skriver.
    Dem där dyrbara dropparna, det känns verkligen helt meningslöst när man ser dem. Och så ligger det några ynka droppar inne i tratten och typ hånskrattar åt en för dem rinner ju aldrig ner.

Slitna bröstsmärtor, precis vad jag har, det gör hemskt ont att pumpa, kanske borde prova större trattar nästa gång! Tack
  • mitthemligajag
    Mallis87 skrev 2015-12-30 05:53:20 följande:

Dottern som föddes 4 veckor tidigt var ganska vit av fosterfett. Sägs ju att om barnet är tidigt är det mycket fett kvar, kommer de som beräknat är de hyfsat "torra" och går man över kan barnet istället vara lite torra och fnasiga i huden. Vet inte om det stämmer. Men blodig var hon inte alls. De la upp henne på bröstet direkt efteråt, sen tror jag att de torkade henne och lite så när de tog henne för att vägas, men fosterfettet fick vi "smörja" in i henne flera dagar efteråt. Det är typ som hudlotion för barnet och skulle inte/kunde inte torkas bort med en handduk. Men det kan väll du/sambon säga till om, att ni gärna vill ha bebisen i en filt innan du får upp den på bröstet?

Sen tror jag att man ganska fort inte bryr sig om saker som man gjort innan, jag ville verkligen inte ligga "naken", ta av mig bh etc, men när man väl är där... Så spelar lixom inget sånt någon rolllängre, Jaguar så fokuserad på smärtan så kunde inte bry mig mindre att jag låg halvnaken ;)

Men de är just de där som är så olika ;) alla sa att jag inte skulle bry mig men jag brydde mig precis lika mycket haha. Vill inte ligga helt naken och ha en kletig bebis på bröstet hehe. Så de är väldigt olika, jag känner mig så töntig och dålig förälder som inte klarade av det, men i efterhand har jag fått hört att mååånga är likadana! Dessutom duschade vi av fettet dagen efter hon föddes just pga av att jag tyckte de var fullkomligt vidrigt hehe
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-12-30 07:53:47 följande:
    Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne
    Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?
    Måste du pumpa med maskin? Såå jädrans drygt och speciellt på både brösten ush... Du kan ju inte göra annat än att försöka få igång det, stackare! Blir hon mätt eller får hon sond eller ersättning också? Har ni hittat på något namn än? :)
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-30 07:45:00 följande:

Vi låter lika! Sätter inte heller på mig mjukisar och alla sa åt mig att jag "inte skulle bry mig" men jäklar vad obekväm jag var i mina mjukisar jag slängde på mig under natten på väg in till fl! Här blir de också harems och så har jag köpt några amningsvänliga tunikor!

Jag är en av dom;) skrev i mitt förlossningsbrev och har jag det denna gång med! Under övrigt står det med stora bokstäver " torka av bebisen noga innan han läggs upp på mitt bröst, extremt känslig!" Och förra gången skrek jag rakt ut när dom skulle lägga upp dottern, (deras avtorkning dög inte) så dom fick torka och tvätta mer haha. Alla är olika men jag är extremt renlig och hatar sådana kroppsliga vätskor ushhhh

Så Skönt att det inte bara är jag. Har två par haremsbyxor med resår som kommer bli kanon, hade dem under hela sommaren

Under graviditeten har jag gått sen v 30 i ett par mammajeans från hm så det lär väl vara de som sitter på på vägen in, det är liksom de jag anvönder jämt.

Köpte tre par andra byxor men har ännu inte vuxit i dem i rumpa och ben så dem ska jag sälja.
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-30 12:13:09 följande:

Men de är just de där som är så olika ;) alla sa att jag inte skulle bry mig men jag brydde mig precis lika mycket haha. Vill inte ligga helt naken och ha en kletig bebis på bröstet hehe. Så de är väldigt olika, jag känner mig så töntig och dålig förälder som inte klarade av det, men i efterhand har jag fått hört att mååånga är likadana! Dessutom duschade vi av fettet dagen efter hon föddes just pga av att jag tyckte de var fullkomligt vidrigt hehe

Nej men precis! Känner mig bättre ang det där efter ditt inlägg. När sambon tyckte jag var fånig så sa jag att ok, då kan du få ta den i famnen när den kommer ut kladdig och kanske blodig. Det ville han ju inte heller, men jag ska förväntas vilja det för jag är mamma. Ja visst kan det hända jag ändrar mig- eller inte.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-30 07:07:27 följande:

Inte på en medveten nivå, jag tror man behöver ett språk för att minnas på det sättet vi tänker oss när vi pratar minnen. Däremot kan säkert kroppen minnas saker, och anknytningen är ju en form av minnen, som påverkar oss även om vi inte kan sätta ord på det. Hjärnan är för "ospecificerad" när man är alldeles ny, har jag sett som förklaring. Var ett intressant avsnitt av vetenskapens värld om just bebisara minnesförmåga nu under hösten!

Ok:) ja spännande är det iaf.
  • qatteriin

Varit hos bm nu, hela familjen. Sonen fascinerades av att höra bebisens hjärta, lilla plutt. Fasen vilken jämn graviditet jag har, allt växer som det ska och värdena håller sig stabila, möjligtvis att magen ökar lite mindre i stl nu med en cm per två veckor men bm konstaterade att huvudet låg lååångt ner så antagligen beror det på det. Så skönt att höra! Jag har nästan känt på mig det för bäckenet känns lite mer stabilt och jag har haft en del ilande där nere. Bokade en ny tid om två veckor, "men om bebisen har kommit ut innan dess så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på" sa hon, hehe, vi får väl se hur det blir med det.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)