• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-30 14:59:44 följande:

Varit hos bm nu, hela familjen. Sonen fascinerades av att höra bebisens hjärta, lilla plutt. Fasen vilken jämn graviditet jag har, allt växer som det ska och värdena håller sig stabila, möjligtvis att magen ökar lite mindre i stl nu med en cm per två veckor men bm konstaterade att huvudet låg lååångt ner så antagligen beror det på det. Så skönt att höra! Jag har nästan känt på mig det för bäckenet känns lite mer stabilt och jag har haft en del ilande där nere. Bokade en ny tid om två veckor, "men om bebisen har kommit ut innan dess så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på" sa hon, hehe, vi får väl se hur det blir med det.

Så skönt att allt är bra. Jag var hos psykologen idag och vi konstaterade att det är både plus och minus att må bra- plus för att jag har krafter inför förlossningen och musklerna är inte förtvinade osv. Minus för att man inte har den där längtan efter förlossningen för att den betyder slutet på något jobbigt som jag kan tänka att man känner om man haft det besvärligt med smärta osv. Nu verkar ju du ha förmågan att det positiva i de flesta situationer trots att du har det besvärligt men du förstår nog vad jag menar :)
  • Hame

Sådär, nu har jag varit på mitt antagligen sista besök hos bm :)

Det mesta var bra, men precis som förra gången jag var gravid har inte sf-måttet växt de sista veckorna och jag har gått ner i vikt. Storebror föddes ju normalviktig så hon var inte så orolig, vikten tror jag beror på att jag varit sjuk så mycket. Vikten +6 kilo och sf 34, exakt som förra gången :) Bokade i vilket fall en ny tid 5/1 så jag är bf+7, får se om den blir av haha!

Ser att många skriver om att de vill ha sina egna kläder och att de vill undvika kladd, jag är precis likadan. Jag hade i min journal både denna och förra gången att jag vill att alla som kommer och går på både förlossning och BB ska knacka osv och inte bara braka in. Det är så många som antar så mycket, "när du väl är där bryr du dig inte" men det är faktiskt långt ifrån alla som känner så.

• fruthomas
    amalie79 skrev 2015-12-30 14:06:21 följande:

Nej men precis! Känner mig bättre ang det där efter ditt inlägg. När sambon tyckte jag var fånig så sa jag att ok, då kan du få ta den i famnen när den kommer ut kladdig och kanske blodig. Det ville han ju inte heller, men jag ska förväntas vilja det för jag är mamma. Ja visst kan det hända jag ändrar mig- eller inte.

Mina barn har varit avtorkade det värsta när de har kommit upp på bröstet. Sen är man redan svettig och äcklig så man bryr sig inte så mycket. Duscha har jag också fått göra så fort jag har velat och kunnat. Då har de nog tvättat av barnen lite.

Mina har inte heller varit så jättekladdiga av fettet. Men då har de ju gått över tiden lite också.
  • fruthomas

Kanske borde tillägga att jag inte är så kinkig med lite kladd heller. Det enda jag har stora problem med är spyor.

• Lisasmor

Ang kladdig bebis eller inte så är jag precis tvärt om: hade skrivit i mitt förlossningsbrev inför KS att jag ville ha dottern på brösten direkt, absolut inte avtorkad! Haha, så olika det kan vara, stackars BM som måste hålla ordning på alla olika mammor och våra önskemål! Mitt "skräckscenario" var att de skulle torka av och klä på dottern innan jag fick hålla i henne, jag grät på inskrivningen när jag beskrev det. Var inte alls orolig för själva operationen...

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-30 15:50:25 följande:

Så skönt att allt är bra. Jag var hos psykologen idag och vi konstaterade att det är både plus och minus att må bra- plus för att jag har krafter inför förlossningen och musklerna är inte förtvinade osv. Minus för att man inte har den där längtan efter förlossningen för att den betyder slutet på något jobbigt som jag kan tänka att man känner om man haft det besvärligt med smärta osv. Nu verkar ju du ha förmågan att det positiva i de flesta situationer trots att du har det besvärligt men du förstår nog vad jag menar :)

Jag förstår precis, och ärligt talat så är det en del av mig som är tacksam för mina krämpor just av den anledningen. Även om det skrämmer mig nåt enormt hur det ska bli efter förlossningen (eftersom just den inte skrämmer mig iaf), så har jag iaf att se fram emot att kroppen kommer fungera så mycket bättre, och det väger liksom upp.
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-12-30 16:03:28 följande:

Sådär, nu har jag varit på mitt antagligen sista besök hos bm :)

Det mesta var bra, men precis som förra gången jag var gravid har inte sf-måttet växt de sista veckorna och jag har gått ner i vikt. Storebror föddes ju normalviktig så hon var inte så orolig, vikten tror jag beror på att jag varit sjuk så mycket. Vikten +6 kilo och sf 34, exakt som förra gången :) Bokade i vilket fall en ny tid 5/1 så jag är bf+7, får se om den blir av haha!

Ser att många skriver om att de vill ha sina egna kläder och att de vill undvika kladd, jag är precis likadan. Jag hade i min journal både denna och förra gången att jag vill att alla som kommer och går på både förlossning och BB ska knacka osv och inte bara braka in. Det är så många som antar så mycket, "när du väl är där bryr du dig inte" men det är faktiskt långt ifrån alla som känner så.

Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.
  • qatteriin

Funderade lite mer över det där med kladd och var tvungen att kika. Här är första bilden på sonen och han lär ju vara rätt avtorkad där, haha. Hade inte så mkt fosterfett heller det minns jag, lite i vecken bara. Men alltså jag dör lite när jag kikar på bilderna. Kan inte fatta att jag ska få uppleva det där IGEN!!

• Blgebo

Nu har jag legat på soffan sedan julafton. Sover på soffan, äter på soffan...försöker sova bort tiden fram till tolvslaget. Fått ångest för att föda före nyår, bröt ihop inför maken och tyckte att jag var en dålig mamma och kvinna om jag inte fixar att hålla igen till januari. Min man tycker att jag är knäpp...med all rätt. Efter nyår får det bara slut med det här tjafset tycker han...jupp. Absolut. Jag ligger inte för att det är roligt utan för att jag är sjukt stressad. Hög puls och minsta lilla tecken på sammandragning ger nästan panik helt sjukt. Jag har ju aldrig fött såhär tidigt förut, så logiskt sett borde jag inte göra det nu heller. Mycket är för alla kommentarer från omgivningen, ffa kollegor... Mina gravida kollegor födde prematurt kring Lucia.

• qatteriin

Den blev färdig! Men HERREGUD vad ont jag har i ryggen nu! Min gamla Monchicchi Stora apan verkar nöjd med babywrap, hoppas bebis blir det också!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)