• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:44:19 följande:
    Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.
    Snacka om att du ogillat situationen jag hamnade i sist då! Fick ny barnmorska sista timmen precis när jag började känna trycket neråt, jäkla kärring också (LENA) innan hade jag världens härligaste barnmorskor så kom den där kärringen in och gjorde sluttampen ushhhhhh, ville så gärna ha "majdi?" Eller Frida som avslutade sina pass
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-30 20:37:35 följande:

Ja som sagt, det hände min syster iaf, första gången. Vaknade med etablerade värkar 23:30, ringde förlossningen, nää du är förstföderska, stanna hemma...ringde igen och meddelade att nu kommer jag in helt enkelt, trots att de försökte övertala henne att bli kvar hemma... Öppen 7 cm vid ankomst och sen kom bebis 4:30 typ.

Och hon hade inte haft några sammandragningar alls dagen före? Ingen slempropp som gått eller så heller? Bra att hon litade på sitt eget omdöme istället då! Lät ju dock bra att det ändå tog fem timmar från första känning tills att bebisen kom ut.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-30 20:37:35 följande:
    Ja som sagt, det hände min syster iaf, första gången. Vaknade med etablerade värkar 23:30, ringde förlossningen, nää du är förstföderska, stanna hemma...ringde igen och meddelade att nu kommer jag in helt enkelt, trots att de försökte övertala henne att bli kvar hemma... Öppen 7 cm vid ankomst och sen kom bebis 4:30 typ.
    Min första kom ca 3,5h från första värk, 2:an ca 3h och 3:an 2,5h. Man får lyssna på sina instinkter och ta det beslutet själv! Nr 3 ville de att jag skulle åka till ett annat sjukhus för att det var fullt här, men min sambo vägrade och de gick med på att vi kom in för en undersökning innan vi åkte vidare. Var helt öppen när de tittade och fick gå raka vägen till förlossningen, hann inget mer än att byta om. Så stå på er allihopa!
  • Nettiis
    MeEmmA skrev 2015-12-30 20:49:19 följande:
    Min första kom ca 3,5h från första värk, 2:an ca 3h och 3:an 2,5h. Man får lyssna på sina instinkter och ta det beslutet själv! Nr 3 ville de att jag skulle åka till ett annat sjukhus för att det var fullt här, men min sambo vägrade och de gick med på att vi kom in för en undersökning innan vi åkte vidare. Var helt öppen när de tittade och fick gå raka vägen till förlossningen, hann inget mer än att byta om. Så stå på er allihopa!
    Just detta att stå på sig är svårt tycker jag, iaf som förstföderska.. Vad vet jag om att föda barn liksom?! Men hoppas jag tänker annorlunda när det väl är dags..

Idag har jag extremt ont i ländryggen.. Vill inget annat än att ligga ner och att sambon får trycka lite försiktigt
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-12-30 20:49:19 följande:

Oj Gud så snabba förlossningar! Får jag fråga hur du upplevde det, kände du att du hann hänga med mentalt på vad som hände eller kändes det för snabbt? Jag hoppas på en lagom långsam process nu första gången så att jag hinner ställa in mig på det så att säga.
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-12-30 20:44:37 följande:
    Snacka om att du ogillat situationen jag hamnade i sist då! Fick ny barnmorska sista timmen precis när jag började känna trycket neråt, jäkla kärring också (LENA) innan hade jag världens härligaste barnmorskor så kom den där kärringen in och gjorde sluttampen ushhhhhh, ville så gärna ha "majdi?" Eller Frida som avslutade sina pass
    Jag är ju i den positionen att jag får välja bm de berättar vilka som jobbar när jag ringer in, och så bokar jag den jag vill ha. Föder rätt snabbt, och vet när skiftbytet ligger dessutom, så åker isf in efter skiftbytet, eller i god tid inför nästa. Eller stannar hemma, vilket det verkar luta mest åt
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:58:07 följande:
    Oj Gud så snabba förlossningar! Får jag fråga hur du upplevde det, kände du att du hann hänga med mentalt på vad som hände eller kändes det för snabbt? Jag hoppas på en lagom långsam process nu första gången så att jag hinner ställa in mig på det så att säga.
    Första barnet fick jag lite panik faktiskt, blev så väldigt intensivt på en gång. Hade målat upp en bild där jag skulle gå hemma med mensvärk som ökade successivt och att jag skulle hinna vila mellan värkarna. Hade varit med på en väns förlossning och hon hade uppehåll mellan sina värkar där hon kunde återhämta sig och när det blev värre hann hon diskutera bedövning. Men mina värkar kom på varandra hela tiden, han bara att andas snabbt så kom nästa på en gång. Var en hems upplevelse. Vid andra förlossningen blev det typ samma sak, men då var jag förberedd på det och det gjorde stor skillnad när jag hade mer kontroll över situationen.
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:18:22 följande:
    Varför fick man inte låsa? Låter ju helt knäppt! Fan va arg jag hade blivit, usch. Jag hoppas att vi får ett eget rum men de har inte enkelrum här till alla efter förlossningen tyvärr.
    För man kan svimma å må dåligt efter en förlossning å då behöver personalen kunna komma in
  • FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:18:22 följande:
    Varför fick man inte låsa? Låter ju helt knäppt! Fan va arg jag hade blivit, usch. Jag hoppas att vi får ett eget rum men de har inte enkelrum här till alla efter förlossningen tyvärr.
    Gissar att de inte ville att man ska stå där och tuppa av eller nått och att de då inte kan komma in snabbt och hjälpa..
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-30 18:27:02 följande:

Lustigt jag tänker inte ett dugg på vilka som kommer vara i rummet. Oroar mig för allt utom omhändertagande och bemötande på förlossningen. Kanske för att jag aldrig fått vård o därmed inte har något att relatera till, varken bra eller dåligt. Den som kan hjälpa mig att komma igenom detta utan att få panik och med så lite smärta som möjligt är välkommen in typ.

Problemet är väll att de som inte träffat mig tidigare oftast ger mig mer panik än att hjälpa mig, det krävs en del invändning innan de är till hjälp. Därför vill jag slippa "börja om" med nya människor om och om igen, längre in i förloppet.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)