• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-30 07:53:47 följande:

Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne

Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?

Det är SÅ JÄVLA SKÖNT att vara sjukskriven, haha! Särskilt såklart nu när maken är ledig i mellandagarna så jag måste inte göra så många knop alls. Men plötsligt är jag inte lika mycket gnällkärring längre, och igår orkade jag tillochmed både vara med och storhandla OCH klippa ut jerseyn till babywrapen, äntligen, så kanske orkar jag sy den idag! Känns som jag hinner ikapp lite, thank god.

Japp, Trombyl, eller ja 1/3 barnalbyl... eftersom jag självmedicinerat. Används det som profylax för hf i Sverige också? Jag vet att det används så i Italien och där får alla det som gör ivf dessutom.

Fy farao vad slitsamt det låter med pumpandet!! Men snart borde mjölken rinna till på riktigt va, 1,5 dygn nu, nedräkning... Vet att syrran kämpade och kämpade med pumpen, hon sa att hon kände sig som en mjölkkossa där hon satt med bägge trattarna på brösten och kämpade mellan amningarna, jag är så glad att jag bara behövt pumpa "för skojs skull". Kan inte vara lätt att få till mjölken heller när du aldrig får vila ordentligt? Iofs vet man ju att man inte får vila med bebis men det är ju bra mycket lättare när man bara har amningen att passa tänker jag. :-/
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-30 07:53:47 följande:

Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne

Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?

Det låter väldigt jobbigt med amningen. Måste du amma? Är det kravet på förlossningen eller kan man själv välja att flaskmata redan vid start? Man är ju så skör och känslig direkt efter förlossningen så det låter fruktansvärt jobbigt att kämpa om man själv inte känner att det är superviktigt.

Mår hon bra annars? Funkade andningen bra direkt? Har hon fått något namn? Så himla roligt att det verkligen blev en liten tjej. Förstår att storebröderna är stissiga. Det är en stor sak att få en ny familjemedlem.
  • minahjärtan0609

Apropå mjukisbyxor så bor jag i mina. Min man undrar om jag inte tycker det är pinsamt att åka till affären i mjukisar, he he.., detta är dock inte min normala klädsel utan det är det enda som passar just nu och jag orkar bara inte köpa nya kläder. Har packat ner harlembyxor och gravidtoppar i väskan. Räknar med att byxorna passar direkt då det är magen som är "problemet".

Å vad jag längtar nu! Är trött på att vara gravid och trött på att vila. Jag vill ut och promenera! Men nu känner jag att jag lika bra kan vänta två dagar till. Jag har jättemycket sammadragningar och det blir mycket värre när jag rör på mig.

Hur har det gått för dig som fick värkar igår? Blev det bebis tro? ( kommer inte ihåg ditt alias).

• Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-30 08:34:52 följande:
    Det låter väldigt jobbigt med amningen. Måste du amma? Är det kravet på förlossningen eller kan man själv välja att flaskmata redan vid start? Man är ju så skör och känslig direkt efter förlossningen så det låter fruktansvärt jobbigt att kämpa om man själv inte känner att det är superviktigt.

Mår hon bra annars? Funkade andningen bra direkt? Har hon fått något namn? Så himla roligt att det verkligen blev en liten tjej. Förstår att storebröderna är stissiga. Det är en stor sak att få en ny familjemedlem.
    Man kan såklart välja att flaskmata redan från start.

Jag pumpade också på bb men det kom aldrig något då, fast det kom när jag ammade. Tror jag blev så stressad och allt annat än avslappnad av pumpningen så mjölken släppte inte till då. 
  • Hame

Bf+1 idag och har inbokat besök hos bm. Gissar att vi bokar in ett nytt utifall att så får vi se om jag dyker upp då Tungan ute

Igår monterade vi spjälsängen och fick ta en dust med blivande strorebror om att det faktiskt var lillebrors säng. Han är väldigt noga med att ingen får röra hans grejer och det har blivit ännu värre nu på slutet av graviditeten... Suck, förstår att det är lite diffust eftersom lillebror inte finns ännu i hans huvud men hoppas att han vänjer sig snabbt när han väl är här. 

• WiMe06
    Hame skrev 2015-12-30 10:28:41 följande:
    Man kan såklart välja att flaskmata redan från start.

Jag pumpade också på bb men det kom aldrig något då, fast det kom när jag ammade. Tror jag blev så stressad och allt annat än avslappnad av pumpningen så mjölken släppte inte till då. 
    Precis så känns det för mig. Kommer pytte pytte när jag pumpar men det känns som det kommer desto mer när jag ammar.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-30 08:05:39 följande:
    Det är SÅ JÄVLA SKÖNT att vara sjukskriven, haha! Särskilt såklart nu när maken är ledig i mellandagarna så jag måste inte göra så många knop alls. Men plötsligt är jag inte lika mycket gnällkärring längre, och igår orkade jag tillochmed både vara med och storhandla OCH klippa ut jerseyn till babywrapen, äntligen, så kanske orkar jag sy den idag! Känns som jag hinner ikapp lite, thank god.

Japp, Trombyl, eller ja 1/3 barnalbyl... eftersom jag självmedicinerat. Används det som profylax för hf i Sverige också? Jag vet att det används så i Italien och där får alla det som gör ivf dessutom.

Fy farao vad slitsamt det låter med pumpandet!! Men snart borde mjölken rinna till på riktigt va, 1,5 dygn nu, nedräkning... Vet att syrran kämpade och kämpade med pumpen, hon sa att hon kände sig som en mjölkkossa där hon satt med bägge trattarna på brösten och kämpade mellan amningarna, jag är så glad att jag bara behövt pumpa "för skojs skull". Kan inte vara lätt att få till mjölken heller när du aldrig får vila ordentligt? Iofs vet man ju att man inte får vila med bebis men det är ju bra mycket lättare när man bara har amningen att passa tänker jag. :-/
    Haha, ja man känner sig verkligen som en jäkla mjölkkossa, och det värsta är att man är ju så jäkla blottad när man sitter där med dem där trattarna och flashar hela mjölkbutiken, och så kommer ngn in. Inte alls stressande eller psykiskt jobbigt.

Så skönt att ha lite ork, härligt att du känner så. Hoppas du hinner göra lite pyssel klart och framför allt att du får vila ut.

Ja, precis trombyl används som profylax här också mot hf. Men jag tror inte dem har gjort det så länge, det fanns inte för 6 år sedan iallafall.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-30 10:43:17 följande:

Haha, ja man känner sig verkligen som en jäkla mjölkkossa, och det värsta är att man är ju så jäkla blottad när man sitter där med dem där trattarna och flashar hela mjölkbutiken, och så kommer ngn in. Inte alls stressande eller psykiskt jobbigt.

Så skönt att ha lite ork, härligt att du känner så. Hoppas du hinner göra lite pyssel klart och framför allt att du får vila ut.

Ja, precis trombyl används som profylax här också mot hf. Men jag tror inte dem har gjort det så länge, det fanns inte för 6 år sedan iallafall.

Usch jag är inte avis! Tyckte det kändes tillräckligt märkligt att sitta och pumpa hemma i soffan liksom! Men det är väl ofta så att det kommer mer när man ammar än när man pumpar, kan du inte få oxytoxinspray för att hjälpa till just vid pumpningen? Jag fick när jag hade svårt med utdrivningen pga Raynauds fenomen men när det gått över använde jag sprayen med god effekt vid pumpning, hehe. Men det var ju några månader in i amningen så mjölk fanns det ju gott om.

Nä jag tror inte de använde det för fyra år sen heller för jag minns diskussionerna i den marstråden jag var med i då, de som haft hf i Sverige hade inget vad jag minns men en gravid i Italien fick. Bra att utvecklingen går framåt iaf, även om det inte hjälpte din moderkaka hela vägen den här gången, att slippa hf är ju inte mindre viktigt direkt...
  • qatteriin
    Hame skrev 2015-12-30 10:32:19 följande:

Bf+1 idag och har inbokat besök hos bm. Gissar att vi bokar in ett nytt utifall att så får vi se om jag dyker upp då 

Igår monterade vi spjälsängen och fick ta en dust med blivande strorebror om att det faktiskt var lillebrors säng. Han är väldigt noga med att ingen får röra hans grejer och det har blivit ännu värre nu på slutet av graviditeten... Suck, förstår att det är lite diffust eftersom lillebror inte finns ännu i hans huvud men hoppas att han vänjer sig snabbt när han väl är här. 

Inte lätt att förstå när man är liten! Det är klurigt tillochmed för fyraåringen här har jag märkt. Vi har inte ställt upp spjälsängen än (för då kommer jag inte ur sängen, hehe, den ska stå intill min), men den har stått inne hos sonen tills för några månader sen bara fast han inte sovit i den på typ ett år. Får se hur det går...
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-30 08:34:52 följande:

Dem försöker väl alltid övertala en att amma men det är absolut inget krav. Jag ville gärna försöka men jag har även skrivit i mina papper att jag inte tänker traggla med det till jag eller bebis mår dåligt om det inte fungerar. Men det verkar som tösen håller på att få igång det själv, pumpandet blir nästan bara stressigt. Man ser liksom att inget kommer och då blir det en press i sig.

I övrigt mår hon bra, hon börjar bli lite piggare och har röstresurser som heter duga
    Hon hade lite dålig färg vid födseln som sänkte dem där apgarpoängen en del men det gick över rätt snabbt. Läkaren ska undersöka henne senare idag. Viktmässigt har hon inte gått ner mer än 48gr så det är ju bra.

Vi har nog bestämt oss för att det blir en Wendela.
    Haha, ja, bröderna är helt hispiga hemma, den stora grabben har ringt 3 ggr redan idag, haha. Han vill ta med vagnen upp å allting, haha. Det är roligt att dem är glada iallafall. Minsta grabben petade på henne som en tok igår, tror mest han var ute efter att få henne att låta :-P

Vad säger dina hemma, pratar dem mkt om att dem ska få ett syskon eller sådär?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)