• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-29 19:52:32 följande:
    Skönt att höra att ni är i trygga händer, men jag förstår att du längtar hem! Hoppas amningen kommer igång, vet du vad det hänger på när ni får komma hem? Eller vad det kommer sig att hon inte ökat som hon skulle? Grattis glömde jag nog säga mitt i alltihop, hehe, GRATTIS! Tänk att det faktiskt var en liten tjej där inne! Hur gick det med maken och febern förresten? Vad säger grabbarna?
    Att hon inte ökat i magen beror troligtvis på att min moderkaka slutat fungera som den ska. Tror att vi får komma hem när hon klarar sig på min mat och dem ser att hon går upp i vikt.

Makens feber försvann med födseln, haha. Han var inte så pigg när vi kom upp till förlossningen på dagen men han pallade trycket och nu är febern borta grabbarna har varit väldigt i taket sedan dem blev hämtade av farmor och farfar igår. Tjatiga och trotsiga, haha. Men dem har varit och hälsat på en sväng idag och dem bara väääntar och lääängtar till hon får komma hem.

Haha, ja, tänk att det var en liten tjeja därinne trots allt känns så overkligt att man är 3 barns mamma, och snart blir hon redan 1 dygn den lille tösen.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-29 22:57:35 följande:

Att hon inte ökat i magen beror troligtvis på att min moderkaka slutat fungera som den ska. Tror att vi får komma hem när hon klarar sig på min mat och dem ser att hon går upp i vikt.

Makens feber försvann med födseln, haha. Han var inte så pigg när vi kom upp till förlossningen på dagen men han pallade trycket och nu är febern borta grabbarna har varit väldigt i taket sedan dem blev hämtade av farmor och farfar igår. Tjatiga och trotsiga, haha. Men dem har varit och hälsat på en sväng idag och dem bara väääntar och lääängtar till hon får komma hem.

Haha, ja, tänk att det var en liten tjeja därinne trots allt känns så overkligt att man är 3 barns mamma, och snart blir hon redan 1 dygn den lille tösen.

Åh, en av mina stora skräcker faktiskt, att moderkakan ska sluta fungera som den ska. Inte lika rädd för det nu som med Axel, men det är en rätt vanlig grej vid upprepade mf att man kan ha lättare att få så, det är därför jag ätit blodförtunnande fram tills för ett par veckor sen. På eget bevåg... inget jag rekommenderar egentligen men men.

Hoppas det går fort att få igång maten och att vikten går upp som den ska! Förlåt om det var för närgångna frågor men jag har tänkt så mycket på dig, bara säg till isf.

Ahaaaaa så förlossning är det som gäller för att bli frisk alltså? Låter bra, jag kanske inte behöver oroa mig så mycket då för att maken ska få min förkylning, haha! Kan tänka mig att killarna blev speedade av alltihopa också och att de längtar tills ni kommer hem! De vill nog ta hand om sina tjejer, både den stora och den lilla.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-29 22:53:30 följande:

HERREGUD vad skönt det är att inte ha en tvååring känner jag när jag läser det ni skriver! Vi har förvisso en nästan-fyraåring här hemma som är tvärtemot precis allting, utan att riktigt veta varför eller vad han vill tror jag, men det går ju att resonera med honom iaf, förutom när han har sina värsta utbrott. Men the terrible twos är ju inte the terrible twos utan en anledning... Puh!

Vi förberedde rätt mycket mat innan sonen föddes som vi kunde ha i frysen och tusan vad skönt det var. Men nu har vi så liten frys så nu får vi klara oss ändå på nåt vis, vi brukar köra matkasse när vi jobbar båda två och det ska vi nog fortsätta med när bebis kommer för att slippa lägga så mycket tid på planering. Sen får väl min mamma komma hit och roa stora emellanåt så kanske man får lite mer tid över, haha. Hade vi haft helfrys så hade jag nog förberett rätter ändå för det är så skönt att ha.

I morgon är det sista inplanerade besöket hos bm! Skulle väl tro att vi bokar en ny tid eftersom bf inte är förrän 17/1. Den här gången ska vi åka hela familjen, sonen är så himla taggad att få höra på bebisen och se vad barnmorskan gör. Kloka lilla unge som frågar och funderar så mycket. Och förklarar hur HAN kände det när han låg i min mage. (Han ville ut för han blev för stor för att vara kvar där inne, tydligen, hihi. De säger ju att det är bebisen som ger signal om att förlossningen ska starta, så vem vet, det kanske stämmer!)

Jag hade en gång en kollega som hävdade att han hade minnen från när han själv föddes. Saker som inte kunde vara något annat sa han, obehaget att komma ut, osv. Tror du att det är möjligt?
  • WiMe06

Vi har inte hunnit handla eller nånting hemma för det skulle jag gjort igår var tanken, men chi fick jag. Det får helt enkelt ordna sig ändå när vi kommer hem

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-29 22:57:35 följande:

Världens största GRATTIS till er!! Vad underbart att allt verkar ha gått bra trots chocken du fick. Skönt att läkarna agerade och att ni blir väl omhändertagna på neo! Tänk att det var en liten sessa där inne trots allt :) 

hoppas att lilltjejen tjockar på sig snabbt nu och att ni slipper vidare komplikationer, så att ni snart är hemma hos storebrorsorna!
  • CarolinaH

Har sedan besöket hos BM i morse börjat misstänka att om jag klarar mig över nyår så är det precis. Har fått parera mig mellan sammandragningarna hela dagen i dag. Brukar bli sån att jag boar rejält sista dagarna. Men har verkligen ingen ork alls denna gång.
    Men!!! Självklart har maken dragit igång värsta karusellen med att försöka förbättra här hemma i vår trånga tillvaro med att de tjejerna nu ska få loftsängar. Och då är det inte typ åka till Ikea och köpa. Nä det ska byggas själv.
    Det är väl jättebra... Förutom att han flyttat runt varenda möbel i hela lägenheten!!!!! Blir galen. De byter dessutom rum med varandra. Så hela min garderob ligger juni soffan, hela klädkammaren med allt vad vandringsryggsäckar, resväskor, klätterutrustning, sovsäckar, cykeltillbehör, arbetsrummet m.m är nu på alla andra ställen än där de ska vara. Jag tar mig knappt genom lägenheten ????. Och detta han de gemensamt besluta och påbörja mesans jag tog en lugn promenad med hunden.
    Vill ju bara krypa upp i sängen, kolla på en film och vänta in bebisen.
    Men hans svar är bara att "men du har ju själv sagt att bebisen inte komma innan nyår. Och 1/1 fyller ju din syster år. Så till 2/1 är vi klara"

Nästan så jag önskar att jag och bebisen kunde stanna kvar på BB tills maken fixat klart här hemma. Fast vem vet. Det detta kanske "stannar upp" igen.

• MeEmmA
    CarolinaH skrev 2015-12-30 00:21:01 följande:

Har sedan besöket hos BM i morse börjat misstänka att om jag klarar mig över nyår så är det precis. Har fått parera mig mellan sammandragningarna hela dagen i dag. Brukar bli sån att jag boar rejält sista dagarna. Men har verkligen ingen ork alls denna gång.
    Men!!! Självklart har maken dragit igång värsta karusellen med att försöka förbättra här hemma i vår trånga tillvaro med att de tjejerna nu ska få loftsängar. Och då är det inte typ åka till Ikea och köpa. Nä det ska byggas själv.
    Det är väl jättebra... Förutom att han flyttat runt varenda möbel i hela lägenheten!!!!! Blir galen. De byter dessutom rum med varandra. Så hela min garderob ligger juni soffan, hela klädkammaren med allt vad vandringsryggsäckar, resväskor, klätterutrustning, sovsäckar, cykeltillbehör, arbetsrummet m.m är nu på alla andra ställen än där de ska vara. Jag tar mig knappt genom lägenheten ????. Och detta han de gemensamt besluta och påbörja mesans jag tog en lugn promenad med hunden.
    Vill ju bara krypa upp i sängen, kolla på en film och vänta in bebisen.
    Men hans svar är bara att "men du har ju själv sagt att bebisen inte komma innan nyår. Och 1/1 fyller ju din syster år. Så till 2/1 är vi klara"

Nästan så jag önskar att jag och bebisen kunde stanna kvar på BB tills maken fixat klart här hemma. Fast vem vet. Det detta kanske "stannar upp" igen.

Säg till han att du inte åker hem från BB förrän det är ordning och reda hemma och DU känner dig "utvilad" till att komma hem.

Min sambo skrattade idag när jag visade väskorna, han undrade varför jag och bebis ska ha en varsin väska och varför jag har packat så mycket kläder... Jo, för att det är så att denna gången tänker inte jag stressa hem, utan jag ska vila ut på BB tillsammans med bebis och få igång amningen o sånt i lugn o ro... (Framförallt slippa svärmor). Jag kommer hem när jag är redo :)
    Jag tror att barnen hemma klarar sig utan mig en eller två nätter iaf, ska tänka på mig själv denna gången... Sen får jag se hur det blir med det, hur snabbt jag blir rastlös o vill hem.
  • Seven Costanza

Hur mycket kläder packar ni till er och bebisen? Jag har packat tre ombyten till bebisen och har hört att de mest ligger hud mot hud under en filt ändå så att de inte använder så mycket kläder. Till mig hade jag bara tänkt ett par byxor, en skjorta och en kofta. Ev ett amningslinne. Är det för lite?

Tänker ju mig att man sätter på sig de egna kläderna efter man orkat duscha. På mitt sjukhus stannar man två nätter som standard. Jag brukar normalt ha samma kläder två dagar i rad om jag inte blir svettig, byter förstås underkläder och strumpor. Hade gärna klarat mig med att bara packa en väska till oss alla tre.

• Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 02:05:05 följande:

Hur mycket kläder packar ni till er och bebisen? Jag har packat tre ombyten till bebisen och har hört att de mest ligger hud mot hud under en filt ändå så att de inte använder så mycket kläder. Till mig hade jag bara tänkt ett par byxor, en skjorta och en kofta. Ev ett amningslinne. Är det för lite?

Tänker ju mig att man sätter på sig de egna kläderna efter man orkat duscha. På mitt sjukhus stannar man två nätter som standard. Jag brukar normalt ha samma kläder två dagar i rad om jag inte blir svettig, byter förstås underkläder och strumpor. Hade gärna klarat mig med att bara packa en väska till oss alla tre.

Jag har packat två pyjamasar & två ombyte kläder till bebisen och en tunn mössa. Sen en jacka, tjockare mössa & filt till hemfärden. Sist hade dottern inte kläder på sig förrän vi skulle åka hem. De bajsar ju konstant i början, och som du säger är det mycket hud mot hud, så filten från bb fick räcka + mössa, så man slapp greja med av-o-på hela tiden.

Jag duschade första gången direkt efter hon var ute, men kan säga att jag svettades som en gris de första dagarna, så att ta på sig egna kläder kändes inte lönt. Körde sjukhusskjortorna, bara att ta en ny o slänga gamla i tvätten när man kände sig ofräsch. Och en amningsbh under det, samt ett par tunna mjukisbyxor. Körde även på engångs-nättrosorna man kan ta på bb, man blöder ju rejält efteråt så de var bara att ta nya o slänga efterhand. så jag har packat tunna mjukisbyxor att ha på bb, ett par vanliga byxor samt ett par vanliga mjukis. Två Amningsbhar, två vanliga linnen, ett amningslinne och en tröja att åka hem i. Några par strumpor & trosor, samt ett par raggsockor att ha på bb om det är kalla golv.

Har alltid varit lite motståndare till att behöva ha sjukhuskläderna, varför vet jag inte, men det var faktiskt väldigt skönt att ha en luftig sjukhusskjorta på sig efteråt, som man kunde svettas i och som inte satt åt någonstans.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 02:05:05 följande:

Jag hörde detta med skjorta men det är verkligen ett plagg jag inte känner mig bekväm i och tänker inte packa med mig någon, eller, vi äger inte ens någon som skulle funka. Äger inga mysbyxor heller direkt så väl bli linne och haremsbyxor typ. Och sockor och en kofta.

Detta med hud mot hud verkar ju vara grejen nu men lägger de den där med en gång, på en? Jag kanske är fånig men jag har svårt för det där blodiga och kletiga. Sambon tycker jag är urfånig men jag har hört att en del skriver i förlossningsbrevet att de vill stt de torkar av bebisen lite innan man får den om man fortfarande tycker det är lite äckligt när man väl ligger där.

Men när torkar de av den egentligen?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)