• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:55:58 följande:

Nu har jag legat på soffan sedan julafton. Sover på soffan, äter på soffan...försöker sova bort tiden fram till tolvslaget. Fått ångest för att föda före nyår, bröt ihop inför maken och tyckte att jag var en dålig mamma och kvinna om jag inte fixar att hålla igen till januari. Min man tycker att jag är knäpp...med all rätt. Efter nyår får det bara slut med det här tjafset tycker han...jupp. Absolut. Jag ligger inte för att det är roligt utan för att jag är sjukt stressad. Hög puls och minsta lilla tecken på sammandragning ger nästan panik helt sjukt. Jag har ju aldrig fött såhär tidigt förut, så logiskt sett borde jag inte göra det nu heller. Mycket är för alla kommentarer från omgivningen, ffa kollegor... Mina gravida kollegor födde prematurt kring Lucia.

Hm, jag känner likadant men är ganska aktiv fortfarande eftersom jag har min kompis här från 23/12-1/1, men det är lite jobbigt nu för jag blev förkyld i söndags. Drömde inatt att jag födde barn och frågade vilket datum det blev och jag blev så förvirrad och sur när de sa 29/12.

Nu är det ju bara två dagar kvar och för mig känns det inte som att något är på gång, men jag är ju nio timmar efter er så den 30/12 har nyss börjat här. Har du några tecken på att förlossningen närmar sig? Får du mindre hög puls och mindre stress av att bara ligga stilla då? Det kan ju bli att du tänker på det för mycket när du inte gör något annat och så blir du mer stressad istället för mindre. Jag tyckte någon skrev att man inte kan förhindra att förlossningen startar genom vila - klart att man inte behöver ta ut sig fullständigt men ändå.
  • Hame
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:44:19 följande:

Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.

Är det rutin överallt att ta in extra personal på slutet? Så var det inte för mig i varje fall, tur det för det hade inte jag heller gillat... Kanske det inte hanns med för sonen kom som en raket. Hoppas verkligen inte de gör det denna gången såvida det inte verkligen behövs!
  • Seven Costanza

qatteriin: åh va fina bilder! Jag ser fram emot den stunden när allt är klart och man förhoppningsvis har en lugn bebis på bröstet.

Jag har inga direkta krämpor så jag skulle kunna vara gravid ett tag till men hoppas i alla fall klara mig över nyår. Hur lång tid tog det innan han tittade upp på dig sådär? Jag har hört att det tar ett tag för bebisar att vänja sig vid ljuset.

• amalie79
    Hame skrev 2015-12-30 18:18:23 följande:

Är det rutin överallt att ta in extra personal på slutet? Så var det inte för mig i varje fall, tur det för det hade inte jag heller gillat... Kanske det inte hanns med för sonen kom som en raket. Hoppas verkligen inte de gör det denna gången såvida det inte verkligen behövs!

Lustigt jag tänker inte ett dugg på vilka som kommer vara i rummet. Oroar mig för allt utom omhändertagande och bemötande på förlossningen. Kanske för att jag aldrig fått vård o därmed inte har något att relatera till, varken bra eller dåligt. Den som kan hjälpa mig att komma igenom detta utan att få panik och med så lite smärta som möjligt är välkommen in typ.
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-12-30 18:18:23 följande:
    På många ställen är det det. En extra bm som kan assistera, ta ut ett oväntat dåligt barn till barnbordet, ge läkemedel till mamman vid blödning osv. Det är bra med extra händer, behövs hon inte så går hon på en gång igen... Men jag ville absolut inte ha in mer personal, räckte med en barnmorska tyckte jag... jag är lite "småpryd"...
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 18:13:07 följande:
    Hm, jag känner likadant men är ganska aktiv fortfarande eftersom jag har min kompis här från 23/12-1/1, men det är lite jobbigt nu för jag blev förkyld i söndags. Drömde inatt att jag födde barn och frågade vilket datum det blev och jag blev så förvirrad och sur när de sa 29/12.

Nu är det ju bara två dagar kvar och för mig känns det inte som att något är på gång, men jag är ju nio timmar efter er så den 30/12 har nyss börjat här. Har du några tecken på att förlossningen närmar sig? Får du mindre hög puls och mindre stress av att bara ligga stilla då? Det kan ju bli att du tänker på det för mycket när du inte gör något annat och så blir du mer stressad istället för mindre. Jag tyckte någon skrev att man inte kan förhindra att förlossningen startar genom vila - klart att man inte behöver ta ut sig fullständigt men ändå.
    Jag hade två små sammandragningar i morse. Det är allt. Och det blev helt lugnt efter att jag gjort nr 2, så det var nog det som retade... Stress kan påverka åt båda hållen.... Vila kan ev. påverka liiiiiiiite, vi säger ju åt de som har hotande förtidsbörd att vila mkt, och de får ofta order om att halvligga istället för att sitta upp tom för att minska trycket neråt.
    Har inga slemmiga flytningar, inga smärtsamma sammandragningar (nästan inga sammandragningar alls faktiskt), inga andra tecken heller. Börjar få ont i ryggen, men det är för att jag ligger för mycket...
    Tja...lyckas sova rätt mkt...fördriver en del tid med nya datorn...går ju att spela på den. Kollat en massa avsnitt på alla play-kanaler.... då glömmer jag stressen lite. Men i morgon kväll...då jäklar....då ska jag upp och hoppa!! Hälften av barnen är på annat håll, så jag och maken tänkte fira nyår i horisontellt läge
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 18:26:40 följande:

qatteriin: åh va fina bilder! Jag ser fram emot den stunden när allt är klart och man förhoppningsvis har en lugn bebis på bröstet.

Jag har inga direkta krämpor så jag skulle kunna vara gravid ett tag till men hoppas i alla fall klara mig över nyår. Hur lång tid tog det innan han tittade upp på dig sådär? Jag har hört att det tar ett tag för bebisar att vänja sig vid ljuset.

Ja det är helt obeskrivligt, verkligen! Han tittade från början med stora blå ögon, men på bilden kisar han ju så jag kan tänka mig att det blev lite väl ljust för honom. Men kontakten blev omedelbar minns jag. Det är ju långtfrån självklart att man ska känna "ögonblicklig kärlek" till den där lilla varelsen, men en kontakt kände jag direkt när vi såg på varandra, det var så sjukt häftigt.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-30 18:34:49 följande:

Jag hade två små sammandragningar i morse. Det är allt. Och det blev helt lugnt efter att jag gjort nr 2, så det var nog det som retade... Stress kan påverka åt båda hållen.... Vila kan ev. påverka liiiiiiiite, vi säger ju åt de som har hotande förtidsbörd att vila mkt, och de får ofta order om att halvligga istället för att sitta upp tom för att minska trycket neråt.

Har inga slemmiga flytningar, inga smärtsamma sammandragningar (nästan inga sammandragningar alls faktiskt), inga andra tecken heller. Börjar få ont i ryggen, men det är för att jag ligger för mycket...

Tja...lyckas sova rätt mkt...fördriver en del tid med nya datorn...går ju att spela på den. Kollat en massa avsnitt på alla play-kanaler.... då glömmer jag stressen lite. Men i morgon kväll...då jäklar....då ska jag upp och hoppa!! Hälften av barnen är på annat håll, så jag och maken tänkte fira nyår i horisontellt läge

Samma här - när jag haft ont har det blivit bättre efter att ha gjort nr 1 eller nr 2. Inga sammandragningar på flera dagar nu förutom när jag hade bråttom till tåget men det försvann sedan. Inga slemmiga flytningar, ingen värk i ryggen mer än på övre halvan men den smärtan tror jag beror på min förkylning.

Så jag tror inte att det är på gång här heller. Vi firar nyår två hus bort så det ska nog gå bra. Man vågar kanske inte riktigt ropa hej förrän efter tolvslaget, men har inget hänt vid 19-tiden borde det väl vara låg sannolikhet att hinna bli bebis före midnatt för mig som förstföderska?
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 19:28:10 följande:
    Samma här - när jag haft ont har det blivit bättre efter att ha gjort nr 1 eller nr 2. Inga sammandragningar på flera dagar nu förutom när jag hade bråttom till tåget men det försvann sedan. Inga slemmiga flytningar, ingen värk i ryggen mer än på övre halvan men den smärtan tror jag beror på min förkylning.

Så jag tror inte att det är på gång här heller. Vi firar nyår två hus bort så det ska nog gå bra. Man vågar kanske inte riktigt ropa hej förrän efter tolvslaget, men har inget hänt vid 19-tiden borde det väl vara låg sannolikhet att hinna bli bebis före midnatt för mig som förstföderska?
    Låg sannolikhet, ja... Jag vågar nog inte ropa hej förrän efter 22....
     Oftast tar det några timmar iaf så du borde kunna känna dig lugn om du inte känt ngt vid 19.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)