• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • embi85

hejsan. plussade förra veckan och är v.5+6 idag. första barnet. är 29 och min sambo 27. jätte nervösa men glada :) BF är runt 12 januari..

• FrökenBlå
    debbie85 skrev 2015-05-17 14:02:29 följande:
    Tack! Var bor du? smile1.gif
    FrökenBlå skrev 2015-05-17 10:54:19 följande:

Grattis!!

Jag har oxå en dotter som är född i jan - 14, tycker att jag känner igen ditt nick från en tidigare tråd?

Tack! smile1.gif Jaha! Vad kul! Jag startade en tråd som hette typ "Första barnet BF januari 2014" eller liknande. Sen var jag med i en annan tråd som bara hette typ "BF januari 2014". Tjejen som startade den senare försvann mystiskt efter ett tag men tråden levde vidare och blev Facebookgruppen "Vinterbarn" (den är hemlig).
    Jaha det måste vara från den första gruppen jag känner igen dig från då! :) FB-gruppen var jag aldrig med i.

Nån mer än mig som är väldigt känslig just nu? Tårarna sprutade när jag tittade på bilder från BB med dottern, likaså när jag tittar på serier/filmer osv, de behöver inte ens va särskilt sorgliga ;)
  • Vattenglaset

Pratade precis med BM och första mötet är på måndag :)

Superspännande!

• Hame

Nu har jag bokat tid hos mcv :) Trodde man hoppade över hälsosamtalet och kom först på inskrivningen i v.12 men icke.. Så ska på hälsosamtal måndag 1/6, då är jag i v.9 Glad Känns roligt och lite stort, som att det blir lite mer verkligt. Hur gör ni andra omföderskor, går ni på hälsosamtal? 

En annan fråga, vilka tabletter för folsyra tar ni och hur mycket är rekommenderat? jag äter Apotekets kosttillskott för kvinnor, gjorde det innan jag blev gravid och tänkte väl göra slut på den burken innan jag köper något annat. Mängden folsyra per tablett/dygn är 400 mikrog och %RDI = 200. Någon som vet om det är tillräckligt eller om jag borde byta till en "gravidvitamin"?

• Bubblor
    Hame skrev 2015-05-18 14:26:28 följande:

Nu har jag bokat tid hos mcv :) Trodde man hoppade över hälsosamtalet och kom först på inskrivningen i v.12 men icke.. Så ska på hälsosamtal måndag 1/6, då är jag i v.9 Glad Känns roligt och lite stort, som att det blir lite mer verkligt. Hur gör ni andra omföderskor, går ni på hälsosamtal? 

En annan fråga, vilka tabletter för folsyra tar ni och hur mycket är rekommenderat? jag äter Apotekets kosttillskott för kvinnor, gjorde det innan jag blev gravid och tänkte väl göra slut på den burken innan jag köper något annat. Mängden folsyra per tablett/dygn är 400 mikrog och %RDI = 200. Någon som vet om det är tillräckligt eller om jag borde byta till en "gravidvitamin"?

Jag frågade min barnmorska vilka hon rekommenderade, hon sa att minsta intag är 400mikrogram men att på apoteket finns en som heter TillVal Folsyra som inenhåller 500 mikrogram/tablett så hon rekommenderade den :) Jag är bara i vecka 6, men ska till barnmorska på onsdag för mitt hälsosamtal, brukar det vara så tidigt?
  • Hame
    Bubblor skrev 2015-05-18 14:50:48 följande:
    Jag frågade min barnmorska vilka hon rekommenderade, hon sa att minsta intag är 400mikrogram men att på apoteket finns en som heter TillVal Folsyra som inenhåller 500 mikrogram/tablett så hon rekommenderade den :) Jag är bara i vecka 6, men ska till barnmorska på onsdag för mitt hälsosamtal, brukar det vara så tidigt?
    Ok, tack! Då borde jag kunna äta färdigt denna burken, har kanske 20 tabletter kvar. Med mitt första barn gick jag också i v.6 så det är nog vanligt :) Nu blev det nog senare bara för att jag dröjde med att boka tid. Trodde ju att man inte gick på det som omföderska Obestämd 

Förra gången tyckte jag mest att det var "drick inte alkohol, rök inte, ät folsyra". Först på inskrivningen blev det liksom på riktigt med prover mm. Någon som vet hur tidigt man kan lyssna på hjärtat? 
  • anlibabe

Nu har jag också bokat in hälsosamtal med bm! Så det ska jag på den 29/5 :) tar ni med er partner eller hur tänker ni där? Ni som har varit där- är det bra info för honom också eller det är mest för "mig" då? Hur lång tid tar det? Vill ju så klart att han ska vara delaktig i allt, men detta kanske är "onödigt" om ni förstår vad jag menar.. :)

• Vattenglaset
    anlibabe skrev 2015-05-18 15:31:08 följande:

Nu har jag också bokat in hälsosamtal med bm! Så det ska jag på den 29/5 :) tar ni med er partner eller hur tänker ni där? Ni som har varit där- är det bra info för honom också eller det är mest för "mig" då? Hur lång tid tar det? Vill ju så klart att han ska vara delaktig i allt, men detta kanske är "onödigt" om ni förstår vad jag menar.. :)

När jag pratade med bm så sa jag att min sambo kanske inte kunde följa med på "hälsomötet" för att han jobbar dygnet innan. Då sa dom bara att ja kan han inte så kommer du själv. Nu vill han följa med så då får han de ;) tror att det är mest hur mamman äter, motionerat och vilka vanor hon har i alkohol osv
  • Hame

Kul! Vilken vecka är du i då?

Min man följde med med första barnet. Det var bra info för honom också och sedan tyckte vi att det var roligt att gå ihop, han var med på alla kontroller då Glad Denna gången blir det inte så eftersom någon måste hämta på dagis! Tror nog att jag vill ha med honom på minst inskrivningen, första hjärtljudet och ultraljudet. Sedan får vi se hur det funkar med jobb och dagis. 
  • Lizzie09

Min följde inte med på hälsosamtalet, det händer ju inte så mycket på det mötet egentligen :) Bm pratar ju bara lite om alkohol, tobak, kost och motion, sådant som man redan vet oftast och det riktar sig till mamman :) Däremot ska han med på inskrivningen, och ultraljuden då såklart :) Tror hälsosamtalet tog runt 30 min när jag var där
Svar på tråden BF Januari 2016 :)