• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 15:02:46 följande:

Så tröttsamt att inte kunna somna om när man vaknat på natten. Vaknade 04.30 och nu är klockan 06.00. Bebisen har rumlat runt som tusan... Och jag som behövde sova ordentligt för att göra klart min inlämning idag, men nu går jag nog upp istället för det här är ju dryyygt. Kan ju bli en eftermiddagslur om det behövs

Har ni lätt för att somna om? Några tips?

Oftast svårt att somna om. Varm mjölk med honung hjälper ibland, det är ju nåt i mjölkprodukter som passerar blod-hjärnbarriären och påverkar melatoninproduktionen så att man ska bli sömnig, vet inte om det är det som hjälper mig eller om det är placeboeffekten. Men jag vet att när jag väntade sonen hjälpte ingenting, jag hade två timmar varje natt när jag inte kunde sova. Inte för att han var igång i magen eller så utan jag kunde bara inte sova, skitstörigt.
  • amalie79

[quote=76196606][quote-nick]Nettiis skrev 2016-01-06 16:37:42 följande:[/quote-nick]Inatt har jag sovit så otroligt bra.. Sambon har inte sovit hemma om det nu beror på det.. Var uppe och kissa en gång bara..

Annars vaknar jag ofta när sambon går upp 03.15 och kan då inte somna om.. Så går ofta upp då och äter frukost och ser lite på tv.. Vid 7.30 tar jag en kort promenad med hunden sedan somnar jag om vid 8 och sover till 10. Tror det bara är att vänja mig vid detta då lillan i magen är vaken samma period i magen på mornarna.[/

Jag är efter tre dagar hemma utan sambon bara ledsen och rastlös. Måste försöka göra någonting varje dag inser jag. Kanske inte borde gått hem från jobbet utan jobbat lite till, blir tröttare av att vara hemma!

Men å andra sidan, ville ju ha juldagarna ledigt och då hade jag fått dela dem med mina kolleger- och kanske varit mycket tröttare nu.

Sover gott pp nätterna med en kisspaus men hade jag inte redan varit nattkissare så hade jag nog varit tröttare.

Men all oro jag har inför förlossningen gör det svårare att somna- sedan jag läste att de flesta förlossningar sätter igång på natten så tänker liksom hjärnan- om jag inte somnar så blir jag inte överraskad typ. Sjukt.

• idaeglund
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 20:20:39 följande:
    Välkommen! Förstår din oro, men med risk att sätta på mig fixarmössan för snabbt, så är det väl bara att sätta syster och ev barn i taxi hem till er om det brinner i knutarna? Har ingen aning hur långt ifrån varandra ni bor, det kanske blir väldans dyrt men iaf en lösning, bättre än att ta med er lilltjejen till förlossningen som de starkt avråder.

Ja, har hon inte barnen så sätter vi henne absolut i en taxi. Hon bor 25min bort. Pengarna skiter vi i, det är ju värt det! Men problemet är att hon har en hjärntumör och behandlas för den nu, så tre barn ensam blir för jobbigt för henne. Vi har två grannar som vår dotter älskar, så de kan hoppa in några timmar, så det får lösa sig! Önskar bara att man kunde veta exakt hur man ska lösa det, eller veta om det blir en vardag eller helg, eller kväll eller morgon :) Vi har 6 olika beredskapsplaner beroende på när det sätter igång.

Oron går inte att ta ifrån mig, tyvärr :(

• amalie79

Och jag har världens snällaste bebis i magen. Den stör aldrig, har aldrig sparkat så jag inte kan sova eller så jag fått ont. Den knör och putter nu och sparkade förut men så snällt så. Hoppas den blir lika lugn utanför sen:)

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-06 16:25:34 följande:

Usch idag är ingen bra dag känner jag. Känner mig inte alls sådär glad som man kanske borde, vet att det är vanligt att vara lite nedstämd första veckan och kanske det har att göra med att allting blev lite som en chock för mig denna ggn. Jag hade nog egentligen inte hunnit förstå att jag faktislt skulle bli mamma igen på riktigt. Jag gick där med min mage och kände alla buffar men att det faktiskt skulle komma en bebis till oss blev mer som en dröm eller vad man ska säga.

Har inte riktigt förstått att hon faktiskt är hos oss. Har dåligt samvete för killarna hela tiden men det tar sin tid med lillan och sådär. Försöker att inte bara sitta med henne när dem är i närheten även om jag bara vill lukta på henne hela tiden. Det bar svårare än jag trodde att involvera grabbarna, men det är väl mkt för att hon är så liten och känslig ännu. Ibland är jag så rädd när jag håller i henne, inbillar mig att jag ska tappa henne eller att hon ska fara illa på ngt annat sätt. Är så rädd att hon ska bli sjuk eller något. Såhär kände jag aldrig med pojkarna. Är det för att man är äldre denna ggn och sista barnet eller varför blir man så olika med barnen?

Nästa vecka börjar mannen jobba, och barnen börjar skolan på torsdag. Farmor och farfar var här en stund idag, dem var och handlade åt oss. Hon frågade om barnen ville sova där ngn natt nästa vecka innan skolan börjar så jag kunde få ngn dag att försöka bara vila och sova när Wendela sover. Jag älskar verkligen min svärmor och svärfar, dem är så fantastiska människor på alla sätt och jag känner mig så otroligt välsignad som har dem.

Låter som en riktigt jävla jobbig dag rent ut sagt! Jag har inget bra att säga förutom mitt vanliga mantra kanske - this too shall pass... Klart att chocken gör det svårare att hantera omställningen och det är ju först när det börjar lugna sig som man verkligen kan börja ta in vad som hänt och hur livet förändras. Det är ju riktigt traumatiskt att hux flux bli igångsatt när man bara skulle in på tul, det är inget som man kan ta med en klackspark, så ge dig själv lite cred och försök inte vara tapprare än du är. Även om jag inte känner dig så förstår jag ju på hur du skriver att du gör precis allt du kan för att räcka till för alla dina barn, och mer än så kan man inte göra. Påminn mig sen när jag har dåligt samvete för sonen... Skämt åsido, det ÄR extra tufft för er för det är inte bara en ny liten bebis utan en ny extraliten skör bebis som behöver dig lite extra. Men det kommer bli bättre, och killarna kommer inte ta skada av det, de har fått en liten syster som de kommer ha så mycket glädje av, även om det är en stor omställning för er allihop just nu. <3
  • idaeglund
    WiMe06 skrev 2016-01-05 20:45:57 följande:
    Hej och välkommen!

Känner igen det där dåliga samvetet, hade det med pojkarna innan också, orkade ingenting med dem när dem kom hem på em, och då är dem ändå lite större. Men det är ingenting mot det dåliga samvetet jag har nu när dottern kommit. Men jag är evigt tacksam att dem har varandra i denna stund när dem är så pass isolerade.

Hoppas det löser sig för er med barnvakt, mirakelspektakel hade väl en rätt bra lösning om det skulle krisa, eller får du muta den andra systern att hålla sig hemma

Tack!

Åh, läste det där du skrev om att du bara vill sitta och bekanta dig med din dotter medan samvetet smyger sig på för dina pojkar. Usch vilken pärs ändå, går inte riktigt att föreställa sig hur tufft det är med alla hormoner och ett eller fler barn sen innan. Gaah, bävar för det! Hoppas att dina svärföräldrar kan ge er ett dygn ensamma med den lilla bebisen, så du inte behöver ha dåligt samvete.

• mitthemligajag

Fyfaaaan unge kom ut!!!! Kan inte fatta att det kan vara 3,5 vecka kvar i värsta fall... Kan heller inte fatta att graviditeter kan vara så jäkla olika. Mådde som en prinsessa sist och nu är jag ett jäkla vrak, Skulle in en snabbis på ikea idag och köpa en endaste sak så tog snabbvägen och efteråt var jag helt slut :( känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar någonting. Kan knappt klä på henne på morgonen för alla sammandragningar och ont i ryggen.... Sämsta samvetet i världen äter upp mig

• Förstaförsökaren26

Usch idag är ingen bra dag känner jag. Känner mig inte alls sådär glad som man kanske borde, vet att det är vanligt att vara lite nedstämd första veckan och kanske det har att göra med att allting blev lite som en chock för mig denna ggn. Jag hade nog egentligen inte hunnit förstå att jag faktislt skulle bli mamma igen på riktigt. Jag gick där med min mage och kände alla buffar men att det faktiskt skulle komma en bebis till oss blev mer som en dröm eller vad man ska säga.

Har inte riktigt förstått att hon faktiskt är hos oss. Har dåligt samvete för killarna hela tiden men det tar sin tid med lillan och sådär. Försöker att inte bara sitta med henne när dem är i närheten även om jag bara vill lukta på henne hela tiden. Det bar svårare än jag trodde att involvera grabbarna, men det är väl mkt för att hon är så liten och känslig ännu. Ibland är jag så rädd när jag håller i henne, inbillar mig att jag ska tappa henne eller att hon ska fara illa på ngt annat sätt. Är så rädd att hon ska bli sjuk eller något. Såhär kände jag aldrig med pojkarna. Är det för att man är äldre denna ggn och sista barnet eller varför blir man så olika med barnen?

Nästa vecka börjar mannen jobba, och barnen börjar skolan på torsdag. Farmor och farfar var här en stund idag, dem var och handlade åt oss. Hon frågade om barnen ville sova där ngn natt nästa vecka innan skolan börjar så jag kunde få ngn dag att försöka bara vila och sova när Wendela sover. Jag älskar verkligen min svärmor och svärfar, dem är så fantastiska människor på alla sätt och jag känner mig så otroligt välsignad som har dem.

Det är jobbigt med alla hormoner å känslor i början :( är ju tufft å hantera en nyfödd å sedan syskon! Man är ju bara människa!!
  • minahjärtan0609

Låter som om du haft en jobbig dag. Det är ju så i början med alla hormoner och sömnbristen. Jag tycker att du ska tacka ja till den avlastning du kan få med bröderna. Se det som att det är för deras skull och inte för din. De har det ju säkert jätteroligt med farmor och farfar. Det blir nog lättare när skolorna börjar och kanske går de på aktiviteter som tar deras tid. Lov är en utmaning även utan bebis så jag förstår dig helt och hållet.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-06 17:01:37 följande:

Fyfaaaan unge kom ut!!!! Kan inte fatta att det kan vara 3,5 vecka kvar i värsta fall... Kan heller inte fatta att graviditeter kan vara så jäkla olika. Mådde som en prinsessa sist och nu är jag ett jäkla vrak, Skulle in en snabbis på ikea idag och köpa en endaste sak så tog snabbvägen och efteråt var jag helt slut :( känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar någonting. Kan knappt klä på henne på morgonen för alla sammandragningar och ont i ryggen.... Sämsta samvetet i världen äter upp mig

I know!!! Förutom det där med olika graviditeter, hehe, har ju aldrig mått som en prinsessa. Men tusan, även om jag längtar efter lugn och ro i morgon när sonen börjar förskolan igen så fasar jag för att brottas med ytterkläderna på morgonen och eftermiddagen och ta sig dit och hem... Jag är bara glad att jag flyttat till ett landsting där man bara får gå två veckor över och inte tre som det var när jag väntade sonen! Jag behövde ju aldrig gå över sist men jag minns skräcken!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)