Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-12-08 21:31:12 följande:
    Vad står det att färgerna ska klara? på mina står det 30 grader nämligen...

Vi har ju redan kommit överens om att du ska bli vänsterhänt som vi övriga här inne :P då kommer du ju både kunna virka och brodera igen!

Jag håller på att virka den vita filtjäveln för fullt. Den kommer bli fyrkantig och är nu uppe i 47x47 cm. Ångrar att jag tog en fyrkantig och ångrar valet av mönster, men oj vad fin den kommer bli när jag svurit färdigt åt att den slukar garn (kommer gå åt minst det dubbla som står i beskrivningen) och att det tar galet långsamt att virka den. 
    Åh, virka, min lilla virknål jag införskaffade mig ligger fortfarande orörd, haha. Har inte kommit till skott att köpa ngt fint virkgarn ännu. Får kanske kolla nätet. Du får jättegärna visa upp ditt fina verk sedan när du tålmodigt svurit färdigt
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-08 21:34:31 följande:
    Har hittat Littlephants väskor på tradera och blocket för halva priset i jätte fint skick. Det var när jag trodde att jag tvunget skulle ha en sådan... Sen har jag klämt och känt på the messanger väskan och insett att den är galet stor. Jag gillar the day bag bättre, men jag fattar inte hur man fäster den på barnvagnen (newbie som man är)
    Har faktiskt aldrig tittat närmare på littlephant väskorna utan egentligen bara sett dem på "håll", så vem vet jag kanske inte ens skulle gilla dem, haha. Haha, det är inte bättre för mig, vet inte heller hur man fäster dem på vagnen. Haha.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-08 21:57:20 följande:
    Det lovar jag att göra.... :)

Panduro har faktiskt en hel del garn som är okej att virka ugglor av om det är det du tänker göra.
    Haha, ja, målet är väl det iallafall när jag lärt mig grunderna. Tack för tipset, ska kika där
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Jag aldrig hört ngn som inte känt sina värkar så tror inte det är särskilt vanligt.

Däremot slemproppen, jag har själv aldrig märkt när den släppt, så troligtvis har den släppt lite lite under en längre period och att jag därför inte märkt det och det tror jag är ganska vanligt att man inte alltid märker när den går.
    Gällande att vattnet går är det inte säkert att det går innan värkarna sätter igång, för många går det efter värkarna satt igång, en del behöver tom ta hål på hinnorna för att vattnet ska rinna ut.
  • WiMe06

Hann sova i 1 tim ungefär innan jag började drömma nåt konstigt och jag vakande och var tvungen att gå på toa, om det bara kunde gå lika fort att somna om igen som det gör att vakna ibland.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:08:29 följande:
    Okej va synd att alla inte märker slemproppen. Jag skulle tycka att det vore lugnande om man såg några tecken i taget på att det är på gång, typ att en vecka före går slemproppen, sedan går vattnet och sedan kommer värkarna, men jag tycker det är bra att få höra att man inte kan räkna med det. Jag tycker inte om överraskningar
    Håller med dig precis, hade också gärna fått ngn förvarning, haha. Iofs var ju min förra förlossning som dem som är med i en film, haha. Man står mitt uppe i ngt och så plötsligt så säger det bara splash på golvet, oupps vattnet gick visst. Och sen några timmar senare var allt igång och ytterligare 2 timmar senare var han ute.
    Hoppas på liknande denna ggn. Men så blir jag lite orolig för alla säger typ att nr tre är den som ska trilskas lite mer.

Ni som fött 3 eller fler barn, var tredje förlossningen den värsta?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:11:16 följande:
    Störigt! Hoppas du kan somna om. Märker själv att blåsan stör sömnen mer nu
    Somnade om rätt snabbt för ovanlighetens skull och inte varit uppe en enda gång till efter det. Men det var kris till toaletten nu på morgonen också, haha.

På tal om slemproppen igen, jag har fått så mkt flytningar sista tiden så jag är rädd att det ska vara delar av slemproppen hela tiden.
  • WiMe06
    kindofnothing skrev 2015-12-09 07:37:34 följande:

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Fick ett paket med några stlk 1 och några stlk 2 i Liberos babybox, sen har jag köpt till ett litet paket stlk 1 och ett litet paket stlk 2 från Libero med en rabattkupong jag fick. Har även en rabattkupong på 50 kr på Liberos nya blöjor touch som jag tänkte utnyttja, den går ut innan bebis är beräknad så tänkte köpa ett paket stlk 2, sen kommer jag inte köpa mer blöjor förrän man vet. Till våra killar hade vi Liberos prematur i kanske 2 veckor innan dem kunde ha stlk 1. Sen är det som quatterin skrev, en del föredrar Pampers en del Libero och en del helt andra märken. För oss växlade det en del under tiden dem växte vilka som satt bäst.

Gällande pyjamas är den oftast en heldress i bomull (ej velour eller liknande) med knappar eller dragkedja hela vägen ner i ena benet. En del pyjamas har även fötter men jag skulle rekommendera er att satsa på pyjamas utan fötter, man kan vika upp när den är förstor och dem kan ha den lite längre för det finns inga fötter som tar emot när dem växer ur den, samt rekommenderar jag med dragkedja, det underlättar blöjbytena nattetid. Inga jobbiga knappar man lätt knäpper fel när man är lite halvtrött eller sådär
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.
    Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.

Men fasen vad surt. Hoppas du kan lösa det iallafall.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 10:27:14 följande:

Tul visar -10% samma som första gången. beräknad födelsevikt ca 3000-3200g. Samma som min förstfödde. Känns bra så inga fler tul är planerade! :))

Åh, vad skönt att den lille växer på bra toppen!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)