Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

FrökenBlå skrev 2015-12-02 23:44:25 följande:
    Ja tur att läkaren va försenad!! Den hade kanske ändå inte hjälpt om det gick snabbt på slutet? Jag va helt skakig efter och var livrädd för att hålla dottern i början eftersom benen kändes svajiga länge efter förlossningen. Min bm säger nu efteråt att edan måste ha haft god effekt på värkarna eftersom det tog så hårt i benen, men jag kände ingen större skillnad på dom, så hon har ingen förståelse för att jag vill undvika den denna gången..suck..
    Nej, det hade den kanske inte gjort med fy så otäckt såntdär. Förstår om du inte vill ta Eda denna ggn, vad respektlöst av din bm att inte lyssna på dina känslor gällande den. Även att hon tycker att det verkar som den gjorde nytta så är det ju dina upplevelser som är det absolut viktigaste, du ska föda barn igen inte hon. Det tycker jag du kan säga till henne om hon fortsätter att inte lyssna
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-03 06:19:32 följande:
    Ja herregud vad mycket kräk det kan finnas i en liten bebis, jag var helt oförberedd! Byta kläder på både sig själv och bebis ett par ggr per dag plus alla otaliga kräkdukar och dregglisar vi hade... och då hade jag ändå rejält med tolerans för kräkfläckar efter ett tag! Jag har hört att kräkbebisar sällan har problem med magen och det stämde rätt bra för sonen, men jag vet inte hur vetenskapligt det är. Men han har ju fortfarande lätt att kräkas eftersom han gör det så fort han får feber...
    Haha, ja verkligen ja, man blir ju inte bortskämd med parfymdoft direkt när man har en kräkbebis, blev också rätt tolerant med fläckar efter ett tag. Och det var ju inte så att man brukade ha med ombyte till sig själv direkt heller.

Ja, det kanske kan ligga ngt i det, du menar problem med magknip och sådär eller menar du typ magsjuka?

Äldsta sonen har också haft väääldigt lätt för att kräkas, om han precis ätit tex och börjar härja för snabbt efter så kräktes han, om han åt en tugga för mkt kräktes han osv. Men nu äntligen har det blivit bättre.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:33:23 följande:
    Ja så dumt, det hänger ju alls inte ihop. Ser ju bara på vattengympan, det verkar vara de minsta tjejerna som har värst krämpor. Flera har foglossning eller får skippa vissa övningar pga sammandragningar, mm. Utom en tjej,hon blir bara större på alla håll för varje vecka, men hon går jättelångsamt, med små små steg, får sitta ner länge när hon kommer innan hon byter om. Hon ser så obekväm ut i sig själv att man tänker att hon nog ökar en massa i vikt både pga graviditeten och att hon inte kan röra sig.

Vi är ett gäng över v 30+ på gympan där jag tror jag är den största av oss ( fast man tänker ju alltid så själv) och även en av de piggaste fortfarande. Så det är ju bara dumt att folk tror så. Precis som de underskattar mig så tror folk att du ska orka mer än du gör, bättre vara lite lyhörd och fråga då.

Så det har ju alls inte med varandra att göra.
    Nej, verkligen inte. Det som är mest komiskt är ju när andra småbarnsmammor kan kläcka ur grodor ibland precis som att det skulle vara med okej då för dem har själva nyss varit gravida, eller som att dem totalt glömt bort när dem var det. Man kan verkligen inte påverka hur man blir i kroppen som gravid.
    Mer respekt för den gravida kvinnans integritet tack!! Haha.

Är det skönt med vattengympan som gravid? Jag har gått på det när jag inte varit gravid och tyckte om det då. Är ni i varmvattenbassäng?
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:34:46 följande:
    Det gjorde någon med mig med, lagom kul.
    Usch, taskiga kollegor. Skicka dem på charmkurs...
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-03 09:48:38 följande:
    Jag hade ungefär samma upplevelse. Typ 16-17 timmar in i fl så bönade och bad jag om eda. Som beställdes. Bm trodde nog jag inte hörde men det knackade sedan på dörren och en läkare frågade om det var beställt eda. Då svarade hon "kom tillbaka om 30 min, har inget hänt då kan vi ta det." Tur de vet vad de gör för jag behövde heller aldrig någon eda. Båda barnen är födda med lustgas, jag hade iofs kvaddlar under första fl men det gör jag aldrig om. De gjorde otroligt ont att få, gav dålig smärtlindring (mest på ytan), slutade hjälpa efter 30 min och jag hade riktigt ont efter fl var över. Alltså inget jag rekommenderar.
    Ville egentligen aldrig ha en Eda under första förlossningen utan det var bm som tyckte att jag behövde en, så hon lyckades väl säga till mig nånstans i min lustgasdimma att hon tog beslutet att beställa en sån nu. Jag tycker verkligen alla sådana smärtlindringsmedel verkar så obehagliga. Smärtlindringen skrämmer verkligen mig mer än själva förlossningen konstigt nog.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 10:00:11 följande:
    Ha ha, håller med. Själv är jag alergisk mot gym över huvud taget, det ger mig en grym ångest. Jag älskar skogen, både att promenera och springa. Just nu funkar inget av det särskilt bra men jag ser fram emot våren. Sedan hade det varit underbart om det kommer snö som vill ligga kvar.
    Gillar inte heller att gå på gym. Jag är grymt dålig på att ta mig iväg och träna. Så för min del blir det otroligt mkt promenader och förrut sprang jag även en del men var uteslutet sen v 10 typ. Har en speciell runda här hemma som är antingen 5/7 km beroende på vilken väg man väljer, den går igenom skogen, förbi en golfbana och lite. Lugnt och skönt!
  • WiMe06

Amalie - vad roligt att du gillar vattengympan. Kul att hitta nya träningsformer.

• WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-03 10:49:50 följande:
    Jag tycker det är onödigt också. Klarar så många av det helt utan bedövning ska banne med jag också göra det. Men båda mina föregående fl har varit långdragna, 36 resp 18 timmar efter de startat har jag fått min belöning. Så jag har varit helt utmattad mot slutet och då kunde jag tänka mig vad som helst. Första gången skrek jag typ "skär ut ungen, jag orkar inte mer". Konstigt nog orkar man ändå och jag har haft världens bästa stöd av min man så vi har klarat det med bara lustgas (och kvaddlar första gången då, men det gör jag aldrig om, föder hellre 15 barn utan bedövning än använder dem igen).
    Vad jobbigt med så långdragna förlossningar, mina har ändå gått snabbt. Därav kanske att jag klarat mig på bara lustgasen. Men vi är ju alla olika och man är olika smärtkänslig. Kanske hade jag velat ha all smärtlindring som går om det inte vore för att det skrämmer mig mer. Och hade mina tidigare förlossningar varit mer långdragna kanske jag inte klarat mig på bara lustgasen heller.

Tycker inte du ska tänka att om andra klarar det så gör jag, utan utgå bara ifrån din egen kropp och lita på din egen känsla
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-12-03 11:49:32 följande:
    Gott råd... Jag tror egentligen min kropp är ganska kapabel. Den är som sagt frisk och rätt stark och nästan aldrig till besvär. Både min mamma och min syster har haft ganska lätt för att föda barn, min mamma fick tom höra att hennes kropp var som gjord för det fysiskt.

Min kropp verkar ju onekligen ha ganska lätt för att klara själva graviditeten- om än inte för att bli gravid, iof. Egentligen, varför skulle den svika mig då?

Det visar ju att all min rädsla sitter i skallen.
    Det är klart att din kropp är kapabel att föda fram ditt barn. Den kommer inte att svika dig.

Mkt sitter nog psykiskt inför en sådan här situation och det är ju egentligen inte konstigt, man vet att man kommer ha så jädrans ont men man kan aldrig sätta sig in i hur ont det kommer göra, hur man själv kommer att reagera och vad som kommer hända. Det är en helt unik situation för alla, det finns ingen förlossning som är lik någon. Vi kan diskutera detta hela vägen fram till förlossningen men när den väl kommer så kommer våra kroppar veta precis vad dem ska göra och det vi kan göra, det är att bara följa med på tåget och låta kroppen få vara den som bestämmer för en gång skull med stöd av bm på sjukhuset som kan guida oss.

Ett råd jag fick inför min första förlossning var att när man får ont och värkarna sätter igång, streta inte emot dem utan följ med dem, dem kommer av en anledning. För mig har det fungerat.
  • WiMe06

Det är ju fånigt hur trött man kan vara. Har just sovit ca 2 timmar på soffan IGEN!!
    Är det för att man är hemma orken plötsligt försvann och som ngn skrev innan, man vågar känna efter när man är hemma. Min energi är verkligen helt bortblåst. Ont i huvudet, värk i kroppen. Känner mig som världens sämsta människa att bara ligga här som en padda typ, helt förlamad.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)