amalie79 skrev 2015-12-03 11:49:32 följande:
Gott råd... Jag tror egentligen min kropp är ganska kapabel. Den är som sagt frisk och rätt stark och nästan aldrig till besvär. Både min mamma och min syster har haft ganska lätt för att föda barn, min mamma fick tom höra att hennes kropp var som gjord för det fysiskt.
Min kropp verkar ju onekligen ha ganska lätt för att klara själva graviditeten- om än inte för att bli gravid, iof. Egentligen, varför skulle den svika mig då?
Det visar ju att all min rädsla sitter i skallen.
Det är klart att din kropp är kapabel att föda fram ditt barn. Den kommer inte att svika dig.
Mkt sitter nog psykiskt inför en sådan här situation och det är ju egentligen inte konstigt, man vet att man kommer ha så jädrans ont men man kan aldrig sätta sig in i hur ont det kommer göra, hur man själv kommer att reagera och vad som kommer hända. Det är en helt unik situation för alla, det finns ingen förlossning som är lik någon. Vi kan diskutera detta hela vägen fram till förlossningen men när den väl kommer så kommer våra kroppar veta precis vad dem ska göra och det vi kan göra, det är att bara följa med på tåget och låta kroppen få vara den som bestämmer för en gång skull med stöd av bm på sjukhuset som kan guida oss.
Ett råd jag fick inför min första förlossning var att när man får ont och värkarna sätter igång, streta inte emot dem utan följ med dem, dem kommer av en anledning. För mig har det fungerat.