• Anonym (mamma)

Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

• Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.
  • Dixie
    Anonym (Kidsbrandstore) skrev 2015-05-20 20:44:46 följande:
    Nej, men det är mitt barn. Ungen ska klä sig propert för att slippa sticka ut för mycket.

För övrigt får mitt barn också välja kläder själv. Skillnaden mellan mitt barn och ditt barn, är väl då att mitt barn har känsla för vad som är snyggt och inte.
    Du menar att ditt barn väljer kläder som DU tycker är snyggt........ och vad skulle vara så hemskt med att sticka ut?!
    Det är klart, är man osäker som människa och inte kan stå för sina egen åsikter, utan följer strömmen, då väljer man ju att se ut precis som alla andra - men ärligt talat - hur kul är en sådan människa......
  • Jamtlandstaus

Jag håller med TS, min dotter älskar filmerna Bilar och Flygplan och vi skulle köpa trosor till henne för att motivera henne att sluta med blöja. Hon fick ju givetvis syn på Bilar-kalsongerna och ville ju ha dom så det fick bli kalsonger... Hade ju varit bättre med samma motiv fast på trosor! Skrattande

• grind

Jisses, pojkar ska uppfostras till män, inte musar. Inse att dessa manliga pojkkläder har ett syfte.

Klä dig själv som en transa om du tycker det är kul. Straffa inte ditt barn med genustramset.

• Anonym (Sherlie)
    Anonym (mamma) skrev 2015-05-20 20:29:18 följande:

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

Frost är definitivt inte bara för flickor.
  • Anonym (L)
    grind skrev 2015-05-21 10:13:17 följande:

Jisses, pojkar ska uppfostras till män, inte musar. Inse att dessa manliga pojkkläder har ett syfte.

Klä dig själv som en transa om du tycker det är kul. Straffa inte ditt barn med genustramset.

Hur transformeras en människa till en... mus?
  • grind
    Anonym (L) skrev 2015-05-21 10:34:27 följande:

Hur transformeras en människa till en... mus?

Genom att han internaliserar kvinnliga värderingar och tankesätt.
  • Modesta
    Anonym (J) skrev 2015-05-21 09:06:34 följande:

Det är GRYMT störande. Tex Lindex. Pojkkläderna är mörka, blåa och gröna. Har man tur hittar man en tshirt med tryck föreställande en bil eller dinosaurie. Medan tjejsidan har underbart färgglada kläder i alla regnbågensfärger med glassar, mönster, tryck (frozen bl a) osv. Men de finns bara i klänningar, tunikor och tights, Tjejavdelningen hade knappt någon tjockare byxa än tights.

Barn är barn, och barn älskar färger!! Förstår inte varför de ska göra skillnad på barn. Min son har inte ens fyllt 2, och vill han vara färgglad från lokala affärer så finns det bara klänningar..

Håller med helt och hållet!!
    (Förutom att man tyvärr knappt kan hitta alla färger på flickavdelningen utan till 99 % lila och rosa. Blä) Kräks

Handlar överhuvudtaget inte längre på tex Lindex och HM just pga att de är så tråkiga och könsindelade!!
  • Anonym (hejhopp)
    grind skrev 2015-05-21 10:13:17 följande:

En mus, flera... musar?
  • Anonym (hejhopp)
    Elizabeth Lowry skrev 2015-05-20 20:54:09 följande:
    ...och dessutom är det svårt att låta barnen ärva sådana kläder, eller att sälja dem i andra hand eller ge bort dem. För de blir "gamla" så fort en ny Disneyfilm kommer ut. Alla ser att barnet har begagnade kläder.
    Anonym (Kidsbrandstore) skrev 2015-05-20 20:56:23 följande:
    Ytterligare en poäng. Det hade jag inte ens tänkt på.
    Anonym (Kidsbrandstore) skrev 2015-05-20 21:06:10 följande:
    Men hur jävla kul är det med ärvda kläder!? Allvarligt!
    Men hur ska du ha det? Tycker du det är hemskt att man inte kan låta ärva kläderna eller spelar det ingen roll ändå eftersom det inte är så "jävla kul" med ärvda kläder? Inconsequent much?!

För mig utgör du sinnebilden av den lågutbildade som spenderar alla sina pengar på märkeskläder och vad de tror är statusprylar för att verka rikare än de är. Såna personer syns lång väg...

Bor i ett kustsamhälle med hög medelinkomst, där hög status snarare signaleras av medvetenhet i bland annat kostval - och även att man låter barnen utveckla ett fritt tänk och får välja sina outfits själva, även om det blir galet ibland. Att handla second hand är knappast förknippat med låg status här, utan snarare ett uttryck för ekologisk (och ekonomisk) hållbarhet.

• Anonym (Baby)
    Jamtlandstaus skrev 2015-05-21 10:04:22 följande:

Jag håller med TS, min dotter älskar filmerna Bilar och Flygplan och vi skulle köpa trosor till henne för att motivera henne att sluta med blöja. Hon fick ju givetvis syn på Bilar-kalsongerna och ville ju ha dom så det fick bli kalsonger... Hade ju varit bättre med samma motiv fast på trosor!

Och jag kör med ankstjärtstrosor på min pojke för att motivera honom att sluta med blöja. :)
Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.