Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (mamma)

Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

• Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.
  • gbgumman

Har en av varje kön. Självklart får man handla från vilken avdelning man vill men tycker inte att det stämmer helt det som folk skriver. Min son har haft massor av färgglada kläder och väljer än idag utan problem (11år) det röda och orangea. Han passar bra i det då han har en guldig hudton. Flickan som är rätt vild om hon har många stadiga jeans och tjockare thigts. Det är inte alls så svårt att hitta fina praktiska kläder till barn oavsett kön även om man vill hålla sig till avdelningarna.

• Anonym (mor)

Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev  kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.
    Orka.

• Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 05:59:03 följande:

Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev  kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.
    Orka.

PS: Genusmammor har nästan alltid söner.
  • Modesta
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 06:00:13 följande:
    PS: Genusmammor har nästan alltid söner.

Orka.

Men hur kul är det att klä ett barn, oavsett kön, i dödskallekläder eller kamouflage (som ju är ett militärplagg ursprungligen)?! Jag tycker det sänder jättekonstiga signaler!

Kan dessutom vara svårt att köpa en "helt neutral" rosa tröja, då min erfarenhet från vissa kedjor är att alla rosa/lila/mm "tjejtröjor" är smala och har puffärm, medan de "vanliga" tröjorna alltså anses vara avsedda för pojkar och då också i murriga färger vanligtvis.

Jag är definitivt genusmamma! Jag vägrar köpa blått/rosa kort till nya babyn utan köper färgneutralt osv, jag köper inte opraktiska puttinuttsaker/bulldozerkläder till mitt barn. Jag köper mjuka, färgglada och gärna ekologiska kläder som är rymliga och lekvänliga.

(Jag har en dotter)

• Anonym (mor)
    Modesta skrev 2015-05-22 08:13:20 följande:

Orka.

Men hur kul är det att klä ett barn, oavsett kön, i dödskallekläder eller kamouflage (som ju är ett militärplagg ursprungligen)?! Jag tycker det sänder jättekonstiga signaler!

Kan dessutom vara svårt att köpa en "helt neutral" rosa tröja, då min erfarenhet från vissa kedjor är att alla rosa/lila/mm "tjejtröjor" är smala och har puffärm, medan de "vanliga" tröjorna alltså anses vara avsedda för pojkar och då också i murriga färger vanligtvis.

Jag är definitivt genusmamma! Jag vägrar köpa blått/rosa kort till nya babyn utan köper färgneutralt osv, jag köper inte opraktiska puttinuttsaker/bulldozerkläder till mitt barn. Jag köper mjuka, färgglada och gärna ekologiska kläder som är rymliga och lekvänliga.

(Jag har en dotter)

Nu menade inte jag att man KLÄR sitt barn i kamouflage osv utan att barnet själv väljer de kläderna. Det är ju ingen big deal om en flicka vill ha sådana kläder. Jag har alltid gillat neutrala färger utan att jag haft ngn genustanke. När jag bestämde mina döttrars kläder så var det just så jag klädde dem och alltid mjuka, lekvänliga plagg. DÄREMOT till min "fasa" så blev det så att när de blev stora nog att ha en åsikt om kläder så fick jag köpa klänningar med typ chockrosa Mimmi Pigg-tryck på knallgul botten och hemska dressar i storblommigt. Mjuka, lekvänliga kläder fortfarande men............FULA (tyckte jag). Så mkt för mina lama försök.
  • Donum
    Tom Araya skrev 2015-05-22 01:46:03 följande:

I övrigt brukar jag säga: Krävs snopp så är det en killgrej och krävs snippa så är det en tjejgrej, annars är det för båda könen.

Strålande enkelt sammanfattat.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Ascendere

Så här brukar jag göra för att skilja pojk- och flickkläder för småbarn:

-Är det ett plagg för snopp, snippa eller tuttar?
     Om JA: Det är inget plagg för småbarn!
     Om NEJ: Det är ett plagg för småbarn! 

• Linnea1994
    phillipha skrev 2015-05-21 18:12:37 följande:

Så länge mina barn är små väljer jag vad de har på sig. Minsta (tjej) har allt från klänningar thigts jeans mjukisar tröjor tunikor mm en del nytt, en del ärvt av storebror och en del secondhand.

Fyra åringen väljer helt fritt i garderoben och i affären när han är med. Sist köpte han rosa frost klänningen från lindex en blå tshirt med Olof på från kappahl, lila tagits, gröna gympaskor, vit/rosa sandaler med hellokitty,. Hans finaste kläder (om du frågar honlm) är rosa tagits med katten Jansson och en klänning randig i rosa och lila med samma katt. Jag skiter i vad han har på sig och om det kommer från pojk eller flick avdelningen. Vi köper helt enkelt det vi tycker är fint.

Tycker verkligen synd om barn till alla er som är så skit nödiga att era BARN inte kan få ha vilka kläder de vill bara för det det de kommer från fel sida i affären!

Tufft av honom!
    Men går han ut eller i skolan med klänning och rosa strumpbyxor?
  • Anonym (ja varför)
    Anonym (Baby) skrev 2015-05-21 15:33:30 följande:
    Gossar kan väl ha kalasbyxor också. Ovanpå gosstrosorna.
    Ja det finns ju för baby men inte äldre. Men jag vet inte om killar i 6-11 års åldern skulle våga gå med tjocka strumpbyxor under?
    Själv började jag med det igen vid 20-22års ålder, Man kan köpa kalasbyxor i alla färger för män från Tyskland. Så sköna och härliga på vintern!
  • grind

Geusmammor är lite av definitionen på människor med skygglappar på. Helt oförmögna att ta in fakta utan har fått verkligheten klart för sig genom svensk media propaganda.

Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.