Anonym (mor) skrev 2015-05-22 06:00:13 följande:
PS: Genusmammor har nästan alltid söner.
Anonym (mor) skrev 2015-05-22 05:59:03 följande:
Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.
Orka.
Men hur kul är det att klä ett barn, oavsett kön, i dödskallekläder eller kamouflage (som ju är ett militärplagg ursprungligen)?! Jag tycker det sänder jättekonstiga signaler!
Kan dessutom vara svårt att köpa en "helt neutral" rosa tröja, då min erfarenhet från vissa kedjor är att alla rosa/lila/mm "tjejtröjor" är smala och har puffärm, medan de "vanliga" tröjorna alltså anses vara avsedda för pojkar och då också i murriga färger vanligtvis.
Jag är definitivt genusmamma! Jag vägrar köpa blått/rosa kort till nya babyn utan köper färgneutralt osv, jag köper inte opraktiska puttinuttsaker/bulldozerkläder till mitt barn. Jag köper mjuka, färgglada och gärna ekologiska kläder som är rymliga och lekvänliga.
(Jag har en dotter)