• Anonym (mamma)

Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

• Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.
  • Anonym (I)
    Anonym (J) skrev 2015-05-21 09:06:34 följande:

Det är GRYMT störande. Tex Lindex. Pojkkläderna är mörka, blåa och gröna. Har man tur hittar man en tshirt med tryck föreställande en bil eller dinosaurie. Medan tjejsidan har underbart färgglada kläder i alla regnbågensfärger med glassar, mönster, tryck (frozen bl a) osv. Men de finns bara i klänningar, tunikor och tights, Tjejavdelningen hade knappt någon tjockare byxa än tights.

Barn är barn, och barn älskar färger!! Förstår inte varför de ska göra skillnad på barn. Min son har inte ens fyllt 2, och vill han vara färgglad från lokala affärer så finns det bara klänningar..

Håller med! Min son på 2 år fick syn på en chockrosa Bamsetröja som dessutom hade en glass på trycket! Testade om han var inte intresserad av pojkversionen i blått och grönt - det var han inte. Han älskar fortfarande den här toppen och blir överlycklig när jag tar fram den ur byrån och visar alla han träffar att det är en glass på trycket! Sedan skiter jag i genus i övrigt men ALLT på pojkavdelningen måste inte vara just blått, grönt eller svart... Dom små vill ju uppenbarligen ha ett större utbud än så!
  • Litet My

Tradera har massor med fina (nya) Frostkläder som inte är "tjejiga" i ljusblått, svart och annat än bara Elsa och Anna på. Kolla där.

• Mickan76

Min ena dotter älskar Starwars och Angry Birds, samtidigt som hon bara vill ha klänning. Lycka till att hitta en klänning med Starwars eller Angry Birds... Så jag undrar det motsatta, men ändå detsamma som du ts: varför görs inte killkläder i tjejmodell??

• Bananen
    Anonym (I) skrev 2015-05-21 19:12:09 följande:

Håller med! Min son på 2 år fick syn på en chockrosa Bamsetröja som dessutom hade en glass på trycket! Testade om han var inte intresserad av pojkversionen i blått och grönt - det var han inte. Han älskar fortfarande den här toppen och blir överlycklig när jag tar fram den ur byrån och visar alla han träffar att det är en glass på trycket! Sedan skiter jag i genus i övrigt men ALLT på pojkavdelningen måste inte vara just blått, grönt eller svart... Dom små vill ju uppenbarligen ha ett större utbud än så!

vad är tagits för plagg?
    Det blir alltid värre framåt natten
  • Bananen
    phillipha skrev 2015-05-21 18:12:37 följande:

Så länge mina barn är små väljer jag vad de har på sig. Minsta (tjej) har allt från klänningar thigts jeans mjukisar tröjor tunikor mm en del nytt, en del ärvt av storebror och en del secondhand.

Fyra åringen väljer helt fritt i garderoben och i affären när han är med. Sist köpte han rosa frost klänningen från lindex en blå tshirt med Olof på från kappahl, lila tagits, gröna gympaskor, vit/rosa sandaler med hellokitty,. Hans finaste kläder (om du frågar honlm) är rosa tagits med katten Jansson och en klänning randig i rosa och lila med samma katt. Jag skiter i vad han har på sig och om det kommer från pojk eller flick avdelningen. Vi köper helt enkelt det vi tycker är fint.

Tycker verkligen synd om barn till alla er som är så skit nödiga att era BARN inte kan få ha vilka kläder de vill bara för det det de kommer från fel sida i affären!

vad är tagits för plagg?
  • Bananen
    Bananen skrev 2015-05-21 21:33:28 följande:

vad är tagits för plagg?

Citerade fel person givetvis. Sorry.
  • phillipha

Bananen: Ska givetvis stå tights - autokorrekt på telefonen kunde dock inte stava till det och jag bar visst lite för snabb.

• Donum

Det finns Frost-tyg att köpa (trikå) så kan du sy vilken som helst modell på tröja. (T ex här

www.kameleontdesign.se/jersey-frost-p-180.html )

Jag håller med om det trista utbudet för pojkar. Det var därför jag började sy.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Tow2Mater
    Anonym (J) skrev 2015-05-21 09:06:34 följande:

Min son har inte ens fyllt 2, och vill han vara färgglad

Vet en två-åring verkligen skillnad...? Dem kan man ju klä hur man själv vill.
  • Tom Araya
    Anonym (mamma) skrev 2015-05-20 20:29:18 följande:

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

Jag har ingen aning om just de kläderna du menar, men generellt sett är mycket av flickkläderna rena skiten som jag aldrig hade köpt till varken dotter eller son.
    Fint på kalas kanske, men till vardags och lek gillar jag mer rejäla och praktiska saker, vilket ofta innebär killkläder.

I övrigt brukar jag säga: Krävs snopp så är det en killgrej och krävs snippa så är det en tjejgrej, annars är det för båda könen.
Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.