• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Karrägare) skrev 2015-05-29 13:03:58 följande:
    Med din inställning så känns det helt okej att avliva "vildkatterna" som kommer in på min tomt.
    Vilken tur att du inte får göra det då, enligt lag.
  • MatsMats
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 13:38:25 följande:

Eller så får katthatare inse att kattägarna har lagen på sin sida?Nej du, nu blev det galet. Länsstyrelsen skulle inte bry sig alls om att en katt bajsar i din trädgård. Men lycka till att försöka. Miljödomstolen i Stockholm har slagit fast att det är helt okej för katter att göra ifrån sig på andras tomter.

Lag är inte samma sak som moral. Det finns mycket jag kan göra som stör mina grannar, men som inte är olagligt...
  • Manligt Initiativ
    Anonym (Stina) skrev 2015-05-29 00:32:47 följande:
    Nu var det ju inte så att vi blev "kompisar" med den, den satt utanför fönstret ett par gånger o kikade in o dottern kikade ut, haha lite roligt o gulligt. Har haft en annan katt som ofta satt o tittade in men den stack när man öppnade dörren. Sen "råkade" dottern klappa den en gång. Absolut inte matat den! Det ger den ingen rätt o springa ut o in här för det.
    Det var ju inte det du sa först..

Du berättade ju att katten kommit fram när ni varit ute och att (antagligen) barnen skulle klappa den fint om så vore. Att man klappar en katt och är go mot den kopplar den till vänlighet, och då bekantar den ju sig med er.

Det där med att ni bara klappat katten En gång, det sa du ej och det har jag lite svårt att tro. Men det kan också bara va så att katten är väldigt nära av sig.

Aldrig påpekat att du har, men att du planerat att ta till med hemska lösningar för att få bort katten.
    Nej nej, det ger inte katten någon rätt, men som jag beskrivit innan. Den ser er som vänliga och har antagligen bekantat sig med er.

Vill ni inte ha den där så skrämm iväg honom eller något. Gör inget som permanent skadar katten eller som gör den illa. Det är ju djurplågeri.
  • MatsMats
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 13:40:16 följande:

1. Du får inte enligt lag ha vildsvin som husdjur.

2. Därmed föll hela argumentationen.

Nej, för diskussionen var principiell (inte juridisk).
  • Holabalola
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 13:00:13 följande:
    Okej och hur tänker du att det ska ge någon ersättning? Ska du stämma civilrättsligt?

Att du tycker att katter skapar mer obehag än ungar får stå för dig. Jag tycker tvärt om.
    Dett är bara löligt!

Om det är en barn som stör så ska självklart föräldrarna ta ansvar, och ja barn kan vara oerhört jobbiga men det är inte detta som tråden handlar om.

Du tillför inget till diskussionen utan är bara motvals!
  • MatsMats
    Holabalola skrev 2015-05-29 13:32:50 följande:

Kan nog också vara så att extrema åsikter föder andra extrema åsikter, som när djurplågeri eller olagliga metoder för att avlivning av katt får gehör hos ett antal debattörer.

Det är kattägarnas fel, det är ni som vägrar ta ansvar (inte alla, finns ett par vettiga kattägare här i tråden!). Om ni börjar ta ansvar så får ni en kattvänligare omgivning.
  • Holabalola
    MatsMats skrev 2015-05-29 13:30:21 följande:
    Då kanske man inte ska ha utekatter som husdjur i tätbefolkade områden (om man inte vänjer dem med sele när de är små).
    Kanske är det så, men nu finns det katter i tätbefolkade områden, och människor kommer fortsätta att införskaffa katter tills dess de kommer någon slags lag på det.
  • Anonym (innekatt-ägare)
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 13:39:23 följande:
    Att du hellre avlivar en frisk katt än låter den ströva fritt, som den har rätt till enligt lag, säger en hel del om dig.
    Jag lämnade tillbaka katten till katthemmet och som sagt så hoppas jag den fick komma ut på landet (eller hos ngn som kunde/ville ha den ute). Jag bor på fjärde våningen. 
  • Holabalola
    MatsMats skrev 2015-05-29 13:34:29 följande:
    Om katter är vilda djur som man inte kan kontrollera, och som har ett naturligt behov av att klösa på saker och markera revir, så kanske det är ett olämpligt husdjur i tätbebyggda områden med många grannar. Att katter har de här egenskaperna betyder inte att du som ägare står utan ansvar. Det ligger i vildsvinets natur att böka upp jord, om jag har ett vildsvin som husdjur är jag sjävklart ansvarig ifall vildsvinet förstör din gräsmatta. Av någon anledning har en märkbar andel av kattägarna en kortslutning som gör att de inte ser sitt ansvar. Ytterst märkligt!
    Vi hade en granne som hade en hund som titt på tätt brukade hoppa över till oss, då va det bara enkelt att sätta upp ett staket där, det lyfte hela trädgården och vi satt inte ner och grubblade utan hittade en lösning.
    Samma va det för grannen som hade ankor, där satte vi upp ett tätare staket.

Det är väldigt fort som människor kan ta till väldigt välplanerade planer men inte vara konsekventa med att skrämma/spruta vatten på en katt i en vecka.
    Svårare än så är det inte.

Dock! Detta med markerande katten är oftast för att katten inte är kastrerad, och att ha en okastrerad utekatt är OERHÖRT oansvarigt.

Ett tips för er som inte vet vilken katt som tillhör var kan vara att sätta en lapp på halsbandet (som man måste ha). Sen så håller sig de flesta katter bara några hundra meter från hemmet så det gör det lättare att hitta ägaren.
  • Holabalola
    MatsMats skrev 2015-05-29 13:44:15 följande:
    Det är kattägarnas fel, det är ni som vägrar ta ansvar (inte alla, finns ett par vettiga kattägare här i tråden!). Om ni börjar ta ansvar så får ni en kattvänligare omgivning.
    Nja, jag vet inte om det är kattägarnas fel att människor vill döda eller skapa lidande för katter. Hur än en katt, hund, barn eller annan levande varelse agerar (med betoning på barn och husdjur) så borde det finnas en grundläggande empati som motsäger sig sådant.

Kattägare som eggar upp folk som är trötta på katter, lägg av och inse att de tycker det är jobbigt.

Katt...o-gillare, ni måste förstå att det är halvt vilda djur och ingen person kan lösa problemet som ni tycker att det är, om ni inte tilllåter kattägaren att sitta med en vattenspruta på eran altan i några timmar per dag.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!