• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-30 13:46:40 följande:

Ansvar inför regler är givetvis den samma.
    Dock så kan inte regler vara samma på alla djur, då kraven är olika.
    Krav på vad djuret kan hitta på, som kan behövas regleras.
    Och krav på ägaren i skötsel.

Att inte se detta problem, så kommer det bli konstigt.

Alltså, det är enkelt...se till att djuret mår bra och se till att det inte ställer till med obehag och skada för omgivningen, i korta drag. Det skiljer sig förstås från art till art vad det exakt innebär.

Men i mina ögon kan det inte vara mer eller mindre okej att ett husdjur pissar på din barnvagn beroende på art.

Jag kan bara inte acceptera att viss del av det här ansvaret inte utkrävs av ägare till vissa djurarter.
    Är det för jobbigt så är det bara att ge fan i att skaffa ett sådant djur.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-30 13:48:22 följande:

Vem som säger att det inte går att beivra?
    Jag säger att ingen bryr sig, det är knappast samma sak.
    Om man nu hade brytt sig om detta, så hade man givetvis beivrat i betydligt större utsträckning.
    Eller åtgärd mot katt, som tex fånga in.
    Sen finns det säkert fall, men generellt så är det ingen som bryr sig.

Lobbyism för att det ska fortsätta få vara så slappt för kattägare är stark, det finns så många av dem och säkerligen är det många vid makten som själva är kattägare eller bor så att de inte upplever problemen.
    Jag har även varit med om att personer som protesterat har fått utstå trakasserier och hot.

Att ingen bryr sig är en falsk bild av verkligheten, vilket trådar som denna borde göra rätt så uppenbart.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:00:10 följande:
    Alltså, det är enkelt...se till att djuret mår bra och se till att det inte ställer till med obehag och skada för omgivningen, i korta drag. Det skiljer sig förstås från art till art vad det exakt innebär.

Men i mina ögon kan det inte vara mer eller mindre okej att ett husdjur pissar på din barnvagn beroende på art.

Jag kan bara inte acceptera att viss del av det här ansvaret inte utkrävs av ägare till vissa djurarter.
    Är det för jobbigt så är det bara att ge fan i att skaffa ett sådant djur.

Spelar ingen större roll vad du anser vad som är acceptabelt eller inte.
    Vi är trots allt på en plats där ingen bryr sig om att beivra.

Att skapa mer regler, kommer inte öka att folk bryr sig om detta.
    Om du brinner så för detta, så bör du arbeta att regler efterföljs.
    Och sen om det visar inte räcka på vissa saker, först då är det meningsfullt att skapa mer regler.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:08:49 följande:
    Lobbyism för att det ska fortsätta få vara så slappt för kattägare är stark, det finns så många av dem och säkerligen är det många vid makten som själva är kattägare eller bor så att de inte upplever problemen.
    Jag har även varit med om att personer som protesterat har fått utstå trakasserier och hot.

Att ingen bryr sig är en falsk bild av verkligheten, vilket trådar som denna borde göra rätt så uppenbart.

Om det är så starkt, så antar jag att majoriteten är nöjd med i hur det är.
    Vi är en demokrati, så bara lära dig att leva med detta då.

Att knyta handen i fickan och gnälla på ett forum, kallar jag inte att bry sig.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-30 14:15:57 följande:

Spelar ingen större roll vad du anser vad som är acceptabelt eller inte.
    Vi är trots allt på en plats där ingen bryr sig om att beivra.

Att skapa mer regler, kommer inte öka att folk bryr sig om detta.
    Om du brinner så för detta, så bör du arbeta att regler efterföljs.
    Och sen om det visar inte räcka på vissa saker, först då är det meningsfullt att skapa mer regler.

klyban skrev 2015-08-30 14:17:53 följande:

Om det är så starkt, så antar jag att majoriteten är nöjd med i hur det är.
    Vi är en demokrati, så bara lära dig att leva med detta då.

Att knyta handen i fickan och gnälla på ett forum, kallar jag inte att bry sig.

Att bilda opinion och vilja förändra saker måste alltid ha sin början någonstans, så att uttrycka sin åsikter här i detta är inte mindre meningsfullt än att uttrycka andra åsikter och missnöjen och det är heller inget som står i motsats till att man kan jobba för sin sak även på andra sätt och på andra forum och platser.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:24:47 följande:
    Att bilda opinion och vilja förändra saker måste alltid ha sin början någonstans, så att uttrycka sin åsikter här i detta är inte mindre meningsfullt än att uttrycka andra åsikter och missnöjen och det är heller inget som står i motsats till att man kan jobba för sin sak även på andra sätt och på andra forum och platser.

Ganska verkningslöst att gnälla på ett forum på detta.
    Men du har rätt, det är bättre inte säga nått alls.
    Om man vill ah en förändring här, så kan jag garantera dig att man får vara lite mer hands-on på denna.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Stina) skrev 2015-05-27 21:28:32 följande:
    Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.
    Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det
    Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.
    Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!
    Och jag orkar inte hålla koll på vad min amstaff* gör med ungarna som envisas med att komma in på tomten och springa runt. Snart låter jag honom jaga rätt på dem, orkar ju inte hålla på och kolla vad han gör hela tiden. Råkar han bita dem eller liknande får det väl VA SÅ. 

*Nu har jag ingen hund men jag hoppas du fattar ändå. 
  • molly50
    Anonym (kattägare) skrev 2015-08-30 09:59:45 följande:

Om du vill bli "kvitt"katten (så den inte kommer till er)klappa den inte, spruta vatten på den och skräm den varje gång den kommer nära! Vet att nu kommer djurvänner bli förbannade på mig för dessa råd men ni har inte valt att äga en katt så ni behöver ej dras med en heller!!

Jag kan hålla med dig om det här med att inte klappa katten då den kan lockas att komma tillbaka.
    Men att spruta vatten på den,det hinner man inte alltid med.
    Min granne har alltid en hink vatten stående ute på trappan,men hinner ändå sällan eller aldrig med att kasta vattnet efter katterna.
    Och jag måste springa ut och dra ut slangen innan jag kan börja spruta vatten på katterna. Och då har de redan hunnit iväg.
    Och även om man försöker skrämma dem så kommer de oftast tillbaka ändå.
    Det hjälper oftast inte. I alla fall inte här.
    Mattias och Hannah.
  • asta66
    klyban skrev 2015-08-30 14:30:01 följande:

Ganska verkningslöst att gnälla på ett forum på detta.
    Men du har rätt, det är bättre inte säga nått alls.
    Om man vill ah en förändring här, så kan jag garantera dig att man får vara lite mer hands-on på denna.

Skulle tro att det är på väg så sakteliga.
  • klyban
    asta66 skrev 2015-09-07 17:48:53 följande:

Skulle tro att det är på väg så sakteliga.

Känns väldigt osannolikt.
    Så återkom när du har rätt, misstänker det kommer dröja riktigt länge innan vi hörs här igen om detta.

• asta66
    klyban skrev 2015-09-07 18:43:51 följande:

Känns väldigt osannolikt.
    Så återkom när du har rätt, misstänker det kommer dröja riktigt länge innan vi hörs här igen om detta.

Jag känner kattälskare som insett att ha katt i tättbebyggt område inte fungerar om det inte är en innekatt. Och därför avstår. Med hänsyn till katten och grannar.
  • klyban
    asta66 skrev 2015-09-15 15:40:07 följande:
    Jag känner kattälskare som insett att ha katt i tättbebyggt område inte fungerar om det inte är en innekatt. Och därför avstår. Med hänsyn till katten och grannar.
    Det har inget med att göra, i man beivrar nuvarande regler/lagar.
  • ica
    asta66 skrev 2015-09-15 15:40:07 följande:
    Det är nog fler och fler som inser att man väljer själv att komma överens med sina grannar eller bli paria.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!