• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Anonym (Hmmm)

Du är ju en lysande förebild för din dotter. Förespråkar djurplågeri, som ovan skrev fixa en altandörr med nät. Katten vet knappast om din allergi eller bryr sig om den heller. Katter är långt ifrån hur hundar här..

Kan ju spruta tabasco i dina ögon ist så kan du ju uttala dig senare hur skönt det var, samt en spark

• Anonym (lagen)
    MatsMats skrev 2015-05-29 07:21:54 följande:
    Många vill kunna ha dörren öppen, utan att få in grannens husdjur. Håll ordning på dina djur så slipper du oroa dig! Om man vill ha husdjur som springer fritt och uträttar sina behov ska man kanske inte bo nära andra...
    Det är deras problem. Lagen ger katter och kattägare rätt att katter får ströva fria.

Har du även problem med andra lagar?
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Du en IDIOT med en poäng) skrev 2015-05-29 05:01:48 följande:

Och till dom idioter som tycker det är okej att skämma ut kattägare som sköter sig borde läsa LAGEN. Om du ser en katt förstöra något och vet vems katt det är kan du kräva ersättning. Personligen fick jag ny klädsel till utemöbler ersatt en gång för något år sedan.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
    skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
    övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
    skador eller avsevärda olägenheter.

Haha den ersättningen fick du garanterat frivilligt av kattägaren. Skulle inte inträffa att en domstol dömt att en kattägare ska betala skadestånd. :)

Att de ska hållas under tillsyn på sådant sätt att de inte orsakar skada handlar inte någonstans om möbler i din trädgård.
  • MatsMats
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 09:29:02 följande:

Det är deras problem. Lagen ger katter och kattägare rätt att katter får ströva fria.

Har du även problem med andra lagar?

Du har ingen egen moral, oberoende av lagen? Jag har i alla fall en egen moral som jag är trygg i. Även om mina barn har rätt att skrika högt i trädgården lär jag dem att visa hänsyn. Att man har rätt ett ha lösspringande katter som bajsar i andras trädgårdar betyder inte att det är rätt. Varför tycker du att det är okej?
  • lillisa
    Anonym (Hannes) skrev 2015-05-28 20:31:51 följande:

Haha vilken rolig tråd! Vissa är ju helt hysteriska.

Våra grannar har inte sina katter ute längre, det är ett val. Kanske för att de tar sig in på vår inhängnade tomt (2 m staket) och vi har tre jakthundar vars favoritsysselsättning är att bita ihjäl katter. Efter några missöden så har vi inga katter rännande på vår tomt!

Fy stackars katter. Men ni kan ju inte påverka om de kommer in på er tomt!
  • MatsMats
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-29 09:32:39 följande:

Haha den ersättningen fick du garanterat frivilligt av kattägaren. Skulle inte inträffa att en domstol dömt att en kattägare ska betala skadestånd. :)

Att de ska hållas under tillsyn på sådant sätt att de inte orsakar skada handlar inte någonstans om möbler i din trädgård.

För mig är det självklart att betala ersättning för skador som jag, mina barn eller mina djur orsakar. Du tycker alltså inte det?
  • molly50
    Prinsessanprutt skrev 2015-05-28 23:22:22 följande:

Molly, det låter ändå som ett icke- problem. Schasa bort katten, ifall man är hemma, den kommer inte tillbaka ifall man är otrevlig mot den.

Det är inte alltid det funkar heller. Vi har många gånger försökt schasat bort katterna,men de kommer ändå tillbaka.

Och det är inte ett ickeproblem när de kissar och bajsar överallt.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-05-29 09:27:09 följande:

Du är ju en lysande förebild för din dotter. Förespråkar djurplågeri, som ovan skrev fixa en altandörr med nät. Katten vet knappast om din allergi eller bryr sig om den heller. Katter är långt ifrån hur hundar här..

Kan ju spruta tabasco i dina ögon ist så kan du ju uttala dig senare hur skönt det var, samt en spark

Läs ordentligt innan du kommenterar eller skit i o kommentera. Börjar bli jobbigt o förklara samma sak om o om igen för folk som bara ska kommentera för o va dryga.
  • molly50
    Prinsessanprutt skrev 2015-05-28 23:25:53 följande:

Right back at you Molly.

Eeh,va? Vad menar du med det?
    Mattias och Hannah.
  • EnGladPingvin

Blir bedrövad när jag läser sådana här trådar. Människor som inte visar någon förståelse för varandra. Vissa anser sig ha rätt att plåga eller döda andras husdjur. Andra anser sig kunna friskriva sig helt från allt ansvar över vad deras katt gör. Så himla trist inställning från båda sidor.

Vi har två katter som får gå ut. Enligt svensk lagstiftning är det tillåtet med sk utekatter och man måste inte ha ständig koll på var katten är. Man kan inte förbjuda grannen att släppa ut sin katt eller tvinga grannen att se till att katten inte passerar ens tomt. Det är upp till varje fastighetsägare att freda sin egendom. Självklart utan att skada katten eller utsätta den för något plågsamt (som att spruta tabasco på den eller vatten när det är kallt ute). Det finns prejudicerande domslut på detta. Man får skrämma bort katten utan att skada den. Kuddar till utemöbler, barnvagnar, m.m. bör man ta in och inte lämna ute eller lägga skydd över. Lämnar man altandörren öppen får man vara beredd på att såväl barn som katter eller fåglar kan få för sig att titta in.

Det sagt är inte kattägaren helt friskriven från allt ansvar. Om katten förstör något kan man mycket väl bli skyldig att ersätta detta och varje ansvarsfull kattägare borde själv förstå att man såklart gör det. Det är mina fasa att hamna i tvist med någon granne pg av våra katter. Nu är våra katter såklart kastrerade. Friska katter som kastreras i tid gör vanligtvis inte sina behov på möbler eller öppet på gräsmattan. Det är väldigt ovanligt då det tillhör kattens instinkt att dölja sin avföring och sitt urin. Tyvärr finns det kattägare som inte kastrerar sina katter, men där är det en ny lagstiftning på gång. Inom kort kommer det en lag som säger att utekatter ska vara kastrerade och id-märkta, vilket borde vara en självklarhet.

Vi höll våra katter inne tills de var kastrerade och märkta. Det gjorde dem även hemtama då de var uppemot året innan de började gå ut i någon större omfattning. De är präglade på en bjällra så de kommer springandes när de hör den. Vi kallar in dem varje kväll och de är sällan ute när vi inte är hemma. Vi har talat med samtliga grannar och bett dem komma till oss om det är något problem. T.ex. införskaffade jag ett hönsnät att spänna över grannens pallkragar efter att ena katten var där och krafsade. Det var inget grannen krävde utan något jag gjorde på eget initiativ då jag vill ha en bra relation med dem och anser att det är mitt ansvar om katten gör något. Precis som grannen kom till mig och erbjöd sig ersätta några plantor som deras barn trampat ner.

När en annan granne kom och berättade att en av våra katter brukade sova på hans bil fick jag närmast panik först. Han var inte det minsta arg utan bara undrade om det fanns något att göra åt det. Katten har som tur slutat med det och det blev inga repor på bilen (katter har normalt inte klorna ute när de går och det ska mycket till för att en katt ska repa billack om man inte skrämmer den så den rivstartar). Grannen påtalade samtidigt att han är glad över katterna som håller området fritt från möss och sorkar.

Det jag försöker komma till är att oansvariga kattägare som inte bryr sig förstör för alla. Samtidigt kan man inte kräva att katter ska stängas in. Bor man bland grannar kommer deras leverne att påverka en själv på ett eller annat sätt. Det kan handla om barn som låter eller sparkar boll in på ens tomt, musik som spelas, bilar som låter eller katter som spatserar över tomten. Så är det att leva i ett samhälle med andra individer. Annars får man flytta långt ifrån så man inte har några grannar om man absolut inte vill påverkas av dem.

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!