bDaniel12 skrev 2015-08-15 18:26:52 följande:
Förr var det vanligt att även folk som inte var kristna eller troende ändå förstod Bibelns ord (dvs andemeningen). Men iom hippie/ ateist-revolutionen så började man ifrågasätta och lyfta fram allt i Bibeln som inte upplevs som tolerant och dra fram de texter som talar om helvete och syndernas straff och säga "Titta vilken ond Gud, som vill att människor ska straffas och brinna i helvetet". Man bortsåg från alla de goda och bra budskap som finns i Bibeln och sen dess har det pågått ett successivt förnekande och utraderande av Bibelns sanningar hos västerlänningens medvetande. Därför lever vi idag i en förvirrad tid, när många inte längre vet vad som är rätt och fel, gott eller ont, eftersom ordet moral har förvanskats så att "var och en kan ha sin egen moral".
Därför är det inte heller någon ide att jag som troende och beläst i Bibeln försöker förklara någonting, eftersom allt kommer att förklaras och bli uppenbart på yttersta domen.
Tills dess kan alla ateister och gudsförnekare fortsätta förneka och låtsas att de inte förstår något.
Skriv ett PM till mig om du nu finner detta inlägg vara för privat.
Hur vet du att inte du själv hamnar i det brinnande svavlet vid den tidpunkten?
Inte för att det är något jag drömmer om direkt, men du låter aningen för säker på din sak. (Hittar inte ordet för det

)
Om - det nu verkligen är så att
den uppfattningen av Bibelns ord/beskrivning av sanningen som just
du har - är
rätt tolkning, vid den tidpunkten. Du kanske själv har misstolkat vissa saker utan att veta om det? Det kanske är bildligt talat, hela konceptet om helvetet. Man kanske menar att den som inte följer den trånga vägen kommer att skapa sitt eget helvete, oundvikligen? (Genom sitt ego som ständigt hamnar ur balans och krockar med sig självt eller andras ego).. Det är en möjlig tolkning det med.
Vad exakt är det som gör dig säker på att helvetet är en fysisk reell plats i tid och rum? Samma sak med himmelen. Står det inte i Bibeln typ att människan är oförmögen att kunna
ta in eller förstå Guds värld? Jag vet att det står någonting i den stilen. Jag har tankemässigt kopplat det till dagens Kvantfysik. Visste du t.ex. att
en och samma partikel kan existera på
två olika platser (detta finns att se på museum), så att om du målar den i en annan färg så kommer båda partiklarna samtidigt att byta färg, då de är en och samma partikel? När folk ser detta fenomen på museum så brukar de inte reagera så mycket, för att människohjärnan är inte byggd för att arbeta med sånt som är bortom vad vi behöver i vår "vardag"... Ser du min koppling till det "gudomliga"? Vi kan inte förstå vår skapare för att vi lever i denna värld. Samma gäller för den onde som är way bortom & smartare än oss tankemässigt, (om man väljer att tro på Bibeln).
Därför tycker jag man ska applicera ödmjukhet inför tanken på vad som
är bortom vår värld och t.ex. vad exakt som händer vid den yttersta domen.
Jag tror det räcker med att vara sig själv, som sann mot sig själv, och försöka hitta den där smala/trånga vägen som Jesus talar om, med Jesu förlåtelse för all synd.