• Anonym (Riita)

Fattar nån kristendomen?

Kristna tror på syndernas förlåtelse och ett evigt liv och det får dom gärna göra för min del. No problems. Men vad menar dom? Det med syndernas förlåtelse. Vad vill dom ha förlåtelse för? Ingen människa är perfekt, alla gör misstag och fel och det brukar man kunna reda ut och be drabbade om ursäkt för och sedan är det bra med det. Vi är ju bara människor! Och vad är en synd? Evigt liv, då? Jag är inte intresserad av ett evigt liv efter döden. Men lever och så dör man. Det är väl viktigast att leva här och nu? Menar inte att man ska vara oansvarig med miljön mm, men vad är det som är så himla lockande med evigt liv och vad betyder det egentligen. Tycker nog att det kan vara skönt att få sätta punkt någon gång så evigt liv låter rätt läskigt. Jag försökte få svar av några kristna ungdomar jag träffade förra veckan men dom babblade om sädeskorn, sådd och befrielsen i Kristus och då gav jag upp. Fattar ni nåt om det här med kristendomen?

• Svar på tråden Fattar nån kristendomen?
  • Solidaritet
    Kung Markatta skrev 2015-08-15 15:09:57 följande:
    Hur vet du att religiösa människor OFTA är på det sättet? Är du inte lite fördomsfull nu?
    Det är en fördom, på så vis att det är en subjektiv åsikt baserat på mina egna tolkningar. Absolut. 

Jag har dock inga problem med att samexistera i samma land som religiösa. Ej heller har jag några planer på att organisera mig mot religionsfrihet. Flört

Jag väljer att överse med beteendet, och förklarar det med att vuxna människor som tror på sagor antagligen inte är särskilt rationella.
  • Konservativ
    Vinterstjärna1984 skrev 2015-08-15 13:42:13 följande:

En dag kommer alla kristna och alla oskyldiga barn försvinna från våran jord, som Gud vill bespara från hårda domar som han låter ske på grund av människornas synd,då uppryckelsen sker. Du finns här som kommer att uppleva det. Miljarder av människor från hela världen. Kom ihåg att det inte är utomjordingar som kidnappat oss! utan det är uppryckelsen.

www.jesus-is-savior.com/Believer's%20Corner/Doctrines/rapture.htm

www.bibleguidance.co.za/Engarticles/Rapconference/1%20Rapturenews.htm

Här är visioner om dem folk har fått.

denytterstatiden.blogspot.se/2014/10/dom-over-sverige-rysk-invasion-och.html
    www.divinerevelations.info/documents/8_year_old_girl/swedish_vision_om_uppryckelsen_vedermodan.htm

Då kommer alla som kritiserar och hånar oss kristna se hur världen ser ut utan oss. Ingen frälsningsarmén eller andra kristna hjälp organisationer. En väckarklocka för resten av mänskligheten, som då kommer få en tid till under mörka tider och Guds domar att vända om och söka den enda som ger andlig trygghet och evig frälsning, och det är Jesus.
    Det här är det sista jag säger i den här tråden. Om någon vill träffa mig IRL och tala med mig IRL istället för att gömma sig bakom ett nick och trolla och provocera, inboxa mig.

Ni är med i mina böner,Guds frid.

Jag önskar dig Guds frid.
  • Moderno
    Konservativ skrev 2015-08-12 14:44:25 följande:
    Vad som är mer eller mindre troligt beror (väl) på vilka övriga uppfattningar man har. Den som har en biokemisk uppfattning bedömer situationer efter det, den som tror på astrologi bedömer situationer efter det. 

Samma sak med dina "bör" och "logiskt".

Den kristna uppfattningen är att Gud skapade din själ. Så visst kan man säga att det fanns något innan din själ, nämligen Gud. 
    Du har rätt i att den som lever i uppfattningen att sagor och myter är verklighet knappast har användning för logik. 

Så den kristna uppfattningen verkar alltså vara att människornas själar (eller menade du bara min?) skapades innan något annat existerade - förutom Gud själv.

Det är en fascinerande tanke. 
  • Konservativ
    Moderno skrev 2015-08-15 17:04:50 följande:
    Du har rätt i att den som lever i uppfattningen att sagor och myter är verklighet knappast har användning för logik. 

Så den kristna uppfattningen verkar alltså vara att människornas själar (eller menade du bara min?) skapades innan något annat existerade - förutom Gud själv.

Det är en fascinerande tanke. 
     Hur kunde du läsa mitt svar så? Gud skapar själen i samma ögonblick som konceptionen sker.
  • Daniel12

Förr var det vanligt att även folk som inte var kristna eller troende ändå förstod Bibelns ord (dvs andemeningen). Men iom hippie/ ateist-revolutionen så började man ifrågasätta och lyfta fram allt i Bibeln som inte upplevs som tolerant och dra fram de texter som talar om helvete och syndernas straff och säga "Titta vilken ond Gud, som vill att människor ska straffas och brinna i helvetet". Man bortsåg från alla de goda och bra budskap som finns i Bibeln och sen dess har det pågått ett successivt förnekande och utraderande av Bibelns sanningar hos västerlänningens medvetande. Därför lever vi idag i en förvirrad tid, när många inte längre vet vad som är rätt och fel, gott eller ont, eftersom ordet moral har förvanskats så att "var och en kan ha sin egen moral".

Därför är det inte heller någon ide att jag som troende och beläst i Bibeln försöker förklara någonting, eftersom allt kommer att förklaras och bli uppenbart på yttersta domen.

Tills dess kan alla ateister och gudsförnekare fortsätta förneka och låtsas att de inte förstår något.

• auster
    Daniel12 skrev 2015-08-15 18:26:52 följande:

Förr var det vanligt att även folk som inte var kristna eller troende ändå förstod Bibelns ord (dvs andemeningen). Men iom hippie/ ateist-revolutionen så började man ifrågasätta och lyfta fram allt i Bibeln som inte upplevs som tolerant och dra fram de texter som talar om helvete och syndernas straff och säga "Titta vilken ond Gud, som vill att människor ska straffas och brinna i helvetet". Man bortsåg från alla de goda och bra budskap som finns i Bibeln och sen dess har det pågått ett successivt förnekande och utraderande av Bibelns sanningar hos västerlänningens medvetande. Därför lever vi idag i en förvirrad tid, när många inte längre vet vad som är rätt och fel, gott eller ont, eftersom ordet moral har förvanskats så att "var och en kan ha sin egen moral".

Därför är det inte heller någon ide att jag som troende och beläst i Bibeln försöker förklara någonting, eftersom allt kommer att förklaras och bli uppenbart på yttersta domen.

Tills dess kan alla ateister och gudsförnekare fortsätta förneka och låtsas att de inte förstår något.

Du har den felaktiga utgångspunkten att det i bibeln finns universell moral som är sann. Det är inte korrekt. Istället finns i bibeln ett slumpmässigt urval av filosofi och levnadsregler som kom till långt innan kristendomen. Gyllene regeln t ex fanns långt innan den togs upp i bibeln. En del i bibeln är bra, men inte för att det råkar stå just där. Annat är intolerant, ojämlikt, idiotiskt och förtryckande.

Människan har så småningom samlat en genomtänkt filosofi kring demokrati och mänskliga rättigheter som är mycket bättre än bibeln att bygga samhällen på. Den är dessutom universell och inte knuten till ett särintresse eller en enskild livsåskådning.
  • MickeHallon
     bDaniel12 skrev 2015-08-15 18:26:52 följande:

Skriv ett PM till mig om du nu finner detta inlägg vara för privat.

Hur vet du att inte du själv hamnar i det brinnande svavlet vid den tidpunkten?
    Inte för att det är något jag drömmer om direkt, men du låter aningen för säker på din sak. (Hittar inte ordet för det Glad)

Om - det nu verkligen är så att den uppfattningen av Bibelns ord/beskrivning av sanningen som just du har - är rätt tolkning, vid den tidpunkten. Du kanske själv har misstolkat vissa saker utan att veta om det? Det kanske är bildligt talat, hela konceptet om helvetet. Man kanske menar att den som inte följer den trånga vägen kommer att skapa sitt eget helvete, oundvikligen? (Genom sitt ego som ständigt hamnar ur balans och krockar med sig självt eller andras ego).. Det är en möjlig tolkning det med.

Vad exakt är det som gör dig säker på att helvetet är en fysisk reell plats i tid och rum? Samma sak med himmelen. Står det inte i Bibeln typ att människan är oförmögen att kunna ta in eller förstå Guds värld? Jag vet att det står någonting i den stilen. Jag har tankemässigt kopplat det till dagens Kvantfysik. Visste du t.ex. att en och samma partikel kan existera på två olika platser (detta finns att se på museum), så att om du målar den i en annan färg så kommer båda partiklarna samtidigt att byta färg, då de är en och samma partikel? När folk ser detta fenomen på museum så brukar de inte reagera så mycket, för att människohjärnan är inte byggd för att arbeta med sånt som är bortom vad vi behöver i vår "vardag"... Ser du min koppling till det "gudomliga"? Vi kan inte förstå vår skapare för att vi lever i denna värld. Samma gäller för den onde som är way bortom & smartare än oss tankemässigt, (om man väljer att tro på Bibeln).

Därför tycker jag man ska applicera ödmjukhet inför tanken på vad som är bortom vår värld och t.ex. vad exakt som händer vid den yttersta domen.

Jag tror det räcker med att vara sig själv, som sann mot sig själv, och försöka hitta den där smala/trånga vägen som Jesus talar om, med Jesu förlåtelse för all synd.
  • Daniel12
    auster skrev 2015-08-15 22:21:39 följande:
    Du har den felaktiga utgångspunkten att det i bibeln finns universell moral som är sann. Det är inte korrekt. Istället finns i bibeln ett slumpmässigt urval av filosofi och levnadsregler som kom till långt innan kristendomen. Gyllene regeln t ex fanns långt innan den togs upp i bibeln. En del i bibeln är bra, men inte för att det råkar stå just där. Annat är intolerant, ojämlikt, idiotiskt och förtryckande.

Människan har så småningom samlat en genomtänkt filosofi kring demokrati och mänskliga rättigheter som är mycket bättre än bibeln att bygga samhällen på. Den är dessutom universell och inte knuten till ett särintresse eller en enskild livsåskådning.
    Så du tycker att den demokrati vi har i västerlandet är perfekt, inte har några brister och kan ses som universell?

USA är en "demokrati", men där har man fortfarande dödsstraff. Är inte det intolerant och idiotiskt?

Demokratin är i högsta grad ogenomtänkt eftersom den bara går efter vad majoriteten tycker. Folket styr - ja men har majoriteten alltid rätt och vet vad som är bäst för alla?

Ja det är mycket som står i Bibeln som sagts långt tidigare, men är likväl en stor samling levnadsvisdom och på samma sätt som en förälder inte kan vara tolerant mot allt som barnen gör, kan inte heller Gud vara tolerant mot allt som människan gör. Gud vill uppfostra oss till att bli bra och goda människor, precis som föräldern vill uppfostra sitt barn att bli en bra och godhjärtad person som vuxen.

Ateismen har egentligen från början handlat om ett uppror mot den kristna föräldragenerationen, man vill inte lyda under en Gud utan ha sina egna lagar och regler och sin egen "moral", man vill inte lyda eller efterlikna kristna förebilder. Därför förnekar man guds existens och gör hela Bibeln till en dålig och hemsk bok som bara innehåller tyranni, förtryck och hemskheter. Man gör en nidbild av Bibeln, så att fler ska sluta tro och göra narr av troende. Det är utstuderat, tro mig.

• Daniel12
     Mickehallon text
    Mycket intressant detta med kvantfysik och partiklar som kan existera på två olika platser samtidigt. Men detta är fortfarande i vetenskapens utmarker och ateister vill inte gärna ta till sig sådant de inte kan förstå med logiken och matematikens hjälp. Men forskningen går framåt hela tiden, och även om de aldrig lär hitta en gubbe uppe bland molnen eller i universum som ser ner på oss, så kommer de säkerligen komma fram till att livet och universum är mer komplext än att kunna rymmas inom den nuvarande vetenskapens snäva begrepp och definitioner. Det vi börjar skymta nu är bara toppen på ett isberg. Det talas redan om parallella universum, så kallade multiversum, dvs universum som existerar parallellt med varandra, och två skilda universum kan ha samma händelseförlopp. Jag läste i Illustrerad vetenskap om det där för lite sen, men det var för komplext även för mig att kunna greppa och förstå fult ut..

Svar på tråden Fattar nån kristendomen?