• Anonym (Riita)

    Fattar nån kristendomen?

    Kristna tror på syndernas förlåtelse och ett evigt liv och det får dom gärna göra för min del. No problems. Men vad menar dom? Det med syndernas förlåtelse. Vad vill dom ha förlåtelse för? Ingen människa är perfekt, alla gör misstag och fel och det brukar man kunna reda ut och be drabbade om ursäkt för och sedan är det bra med det. Vi är ju bara människor! Och vad är en synd? Evigt liv, då? Jag är inte intresserad av ett evigt liv efter döden. Men lever och så dör man. Det är väl viktigast att leva här och nu? Menar inte att man ska vara oansvarig med miljön mm, men vad är det som är så himla lockande med evigt liv och vad betyder det egentligen. Tycker nog att det kan vara skönt att få sätta punkt någon gång så evigt liv låter rätt läskigt. Jag försökte få svar av några kristna ungdomar jag träffade förra veckan men dom babblade om sädeskorn, sådd och befrielsen i Kristus och då gav jag upp. Fattar ni nåt om det här med kristendomen?

  • Svar på tråden Fattar nån kristendomen?
  • Anonym (Riita)
    Anastasia skrev 2015-07-07 19:40:28 följande:

    Det handlar om att människan som art lever under syndens välde, och att man genom tron på Kristus kan bli befriad från synd.  Den bästa nyheten i detta budskap är att man lever förevigt och inte på ett sätt som man lever nu.  Vi kommer att få leva tillsammans med vår Skapare i en evighet. I en stad som kommer att sändas från Himlen till Jorden.   

    Jag är relativt säker på att Guds värld kommer att bli upprättad den dagen då Jesus kommer tillbaka.  Idag så lever ju vi människor bland annat under naturlagen. Vi kan inte bestämma över vår egen kropp, på samma sätt som vi från början (tror jag) var skapade till.   Jag kan ge några exempel på detta så ni förstår vad jag menar.  När Jesus hade uppstått från de döda, så uppstod hans fysiska kropp.  Graven var tom.  Men samtidigt så kunde han göra helt otroliga saker, som ingen av oss kan göra.  Han kunde gå genom reglade väggar.  Han kunde förvandla sitt uteseende så att ingen kände igen honom, osv.     Det är liksom saker som ingen av oss kan göra.     Många av oss vill inte dö, men vi var från början inte skapade till att dö, utan till att leva i gemenskap med vår Skapare.     Jag tror att Jesus hade den kropp som vi människor från början var skapade till att ha, och som vi genom tron på Jesus kommer att få vid vår uppståndelse.  


    Vad för synd? Jag och dom flesta gör så gott man kan och jag har inte gjort något som är så illa att jag behöver kalla det för synd. Vi är bara människor som klantar oss ibland och det är helt okej och man behöver inte överdriva och kalla oss syndare. Det är som sagt helt okej att göra bort sig och göra fel och därför behöver vi inte alls befrias från någon synd. Har man gjort fel ställer man själv till rätta. Det behövs ingen stand in! Leva i evighet? Tack, men nej tack! En stad ska sändas från himlen till jorden! Va? Hur då? Jag har ingen längtan efter ett liv efter döden. Jag lever här och nu efter bästa förmåga. Vad är det som är så frestande med att längta bort till livet efter döden? Livet är här och nu men under ansvar så klart. Jag hoppas att du inte tar illa upp över mitt raka sätt att skriva. Du tror på Gud och Jesus och jag respekterar det och vill inte såra dig. Ville bara få det sagt.
  • Vinterstjärna1984
    Anonym (Riita) skrev 2015-07-07 23:55:29 följande:
    Vad för synd? Jag och dom flesta gör så gott man kan och jag har inte gjort något som är så illa att jag behöver kalla det för synd. Vi är bara människor som klantar oss ibland och det är helt okej och man behöver inte överdriva och kalla oss syndare. Det är som sagt helt okej att göra bort sig och göra fel och därför behöver vi inte alls befrias från någon synd. Har man gjort fel ställer man själv till rätta. Det behövs ingen stand in! Leva i evighet? Tack, men nej tack! En stad ska sändas från himlen till jorden! Va? Hur då? Jag har ingen längtan efter ett liv efter döden. Jag lever här och nu efter bästa förmåga. Vad är det som är så frestande med att längta bort till livet efter döden? Livet är här och nu men under ansvar så klart. Jag hoppas att du inte tar illa upp över mitt raka sätt att skriva. Du tror på Gud och Jesus och jag respekterar det och vill inte såra dig. Ville bara få det sagt.
    Det finns jättemånga olika synder, som tex stolthet. Man tänker att man inte behöver någon större än sig själv, man klarar sig visst själv oavsett vad som händer, man är sin egen herre och lever därefter eftersom man inte tror att det finns någon Gud som småningom kommer ställa en ansvarig för det man gjort rätt eller fel. Man vill inte erkänna behovet av någon större än en själv helt enkelt, fast man långt inne i sig själv har det behovet och det gör sig påmint oftast då någon man älskar dör, man längtar och hoppas efter att se personen igen.
    Jag har t ex sett hårdnackade ateister som förnekar Gud lyssna på facebook te x westlifes I'll see you again och skrivit vackra texter om att de längtar efter att se den och den personen de förlorat i himmelen.
    För från början så var det inte menat att vi skulle dö alls, varför det är så jobbigt för oss att förlora de vi älskar. Vi var från början menade att leva vid Guds sida för all evighet, men då Adam & Eva föll i synd så kom synden in i människosläktet.
    De blev lockade av allas våran fiende, Satan, att vara olydig Gud och lyda honom istället. Satan lockade Eva genom att säga att genom att göra tvärtom vad Gud sa så skulle vi bli som Gud. Vilket var en lögn.  Därifrån kommer alla stolta tankar om att man är sin egen Gud, man behöver ingen Gud etc. Som ett resultat av syndafallet. Man talar vackra ord om hur fantastiskt man klarar sig utan Gud, och att man inte behöver en sagofigur, samtidigt som många äter ångest-dämpande mediciner, hamnar i narkotika problem, eller väljer att försöka ta sina liv när livet blir svårt och de inte vet hur de ska klara av livet då de har ett behov av Gud men inte vill erkänna det och försöker döva det med annat som inte är bra. 
    Dvs allt snack går emot handlingarna, det är ett fenomen jag märkt i Sverige.
    För innerst inne är man skapad till att vara i relation med Gud fadern, och in i den relationen kan man bara komma genom Jesus, då endast Jesus kan göra dig helig nog att kunna ha en relation med Gud fadern.

    Visst vi kan klanta oss och göra fel, ingen person, inte ens vi kristna är felfria, men som kristen så kan man bli förlåten då man faller eftersom man tagit emot Jesus och kommit in i frälsningen, då man vänder sig till Gud och ber om ursäkt. 
    För Jesus ser allt och vet allt och vet att vi är svaga i köttet och är beroende av hans nåd och han älskar oss väldigt mycket.
    Och ja vi behöver förlåtelsen och nåden! ingen är felfri, alla har syndat någon gång som vuxna.

    Sen finns det fler synder, som att ljuga, stjäla, mörda, hata, bära på bitterhet och vägra förlåta den som sårat en, baktala andra, använda fula ord, förbanna och leva i själviskhet. Men genom Jesus kan man bli förlåten och när man tar emot honom i hjärtat så påbörjas ett förvandlingsarbete, ju mer man spenderar tid med honom i bön och lovsång och läsa hans ord, eller lyssna på hans ord och talar till honom och söker honom och hans vilja, destå mer förvandlas man till den person man skulle ha varit om synden inte kommit in. Sen är alla individer och tar på olika sätt hand om våran relation med Gud, varför vissa kristna kan upplevas som dömande och jobbiga då de fortfarande är unga i sin tro och andra förvandlas på väldigt kort tid.
    Men det är viktigt att man tar hans ord på allvar och inte bara väljer det som passar en bäst. Att följa korset och lämna världen innebär att man står upp för sin kristna tro även när förföljelser kommer och kommer ihåg att Jesus dog för oss på ett offentligt ställe, helt utlämnad, för att vi skulle kunna bli frälsta. Ingen kristen har en anledning till att på alla sätt gömma sin tro för andra, det vill inte Gud. Han vill att så många personer ska bli frälsta som möjligt och använda alla sina kristna barn till att nå ut till de som inte är frälsta än.

    Jag tycker det är väldigt frestande att längta till ett liv efter döden. Nu har jag ju förlorat några stycken som väntar på mig i evigheten, som min farfar och en vän som bara blev 39 år. Livet på jorden vore nästan outhärdligt om inte meningslöst om tillslut så skulle man sluta finnas i alla fall och aldrig mer se de nära och kära man förlorat.
    Lyssna på den här låten, den förklarar varför jag och de andra som är kristna längtar efter himmelen.





    Jag tycker det är så fantastiskt att för evigt vara ung och leva i en värld utan mörker i Jesus underbara kärlek.

    Nu har jag sagt mitt, Guds frid
  • Anastasia
    Anonym (Riita) skrev 2015-07-07 23:55:29 följande:
    Vad för synd? Jag och dom flesta gör så gott man kan och jag har inte gjort något som är så illa att jag behöver kalla det för synd. Vi är bara människor som klantar oss ibland och det är helt okej och man behöver inte överdriva och kalla oss syndare. Det är som sagt helt okej att göra bort sig och göra fel och därför behöver vi inte alls befrias från någon synd. Har man gjort fel ställer man själv till rätta. Det behövs ingen stand in! Leva i evighet? Tack, men nej tack! En stad ska sändas från himlen till jorden! Va? Hur då? Jag har ingen längtan efter ett liv efter döden. Jag lever här och nu efter bästa förmåga. Vad är det som är så frestande med att längta bort till livet efter döden? Livet är här och nu men under ansvar så klart. Jag hoppas att du inte tar illa upp över mitt raka sätt att skriva. Du tror på Gud och Jesus och jag respekterar det och vill inte såra dig. Ville bara få det sagt.
    Nejdå, det är lugnt.  Du behöver inte vara orolig att du sårar mig, du är uppriktig och det tycker jag bara är bra. :)  

    Alla vi människor är syndare, Alla har vi haft dåligt samvete, för något som vi har gjort eller sagt.  Många av oss tänker: Men det är väl inte så allvarligt?  Det är inte så farligt när man jämför dessa synder med människor, för hur många av oss har egentligen inte blivit tänd på en person som är gift?  Hur många av oss har inte blivit arga på någon och i sin vrede önskat olycka över den personen?  Hur många av oss har inte ljugit för någon annan?  Jag erkänner att det har hänt mig så himla många gånger, jag är säkerligen den största syndaren av oss alla här på familjeliv. Ni kanske säger: Men det är väl inte så Allvarligt?   Det blir allvar när man jämför sina synder i ljuset av Gud som aldrig någonsin har syndat.    

    Det som är frestande är att leva ett liv med Gud i en evighet.  Dock så vet jag inte om jag är frälst, eftersom jag har syndat tusentals gånger sedan jag kom till tro.  Jag vill gärna tro och hoppas att jag blir räddad, men som sagt...jag är nderska.   Men jag tror på Jesus Kristus, Guds son!
  • kivirush

    "I asked God for a bike. But I know God doesn't work that way. So I stole one and asked for forgiveness"

    Så länge det inte finns några bevis för att en gud existerar så kommer jag inte tro på något så ologiskt. ^^

    Men folk får tro på vad de vill. Så länge det inte påverkar oss som inte tror på samma sak.


    Säger lite vad jag vill.
  • Anastasia
    Anonym (Riita) skrev 2015-07-07 00:46:33 följande:
    De kristna tror att Jesus tar deras synder om dom tror på honom. Något i den stilen tror jag att det var om jag fattade rätt vad ungdomarna sa. Jag förstår tanken att man inte behöver bära sina misstag eller fel för det gör Jesus åt en. Men vad jag inte fattar är varför man inte skulle kunna bära sina synder och fel själv. Jag har inga som helst problem med det! Jag behöver ingen som tar över det åt mig. Varför är det så viktigt för de kristna att behöva ha någon annan av lägga över det på? Inte för att jag tror att dom tror på Jesus för att skylla ifrån sig. Så enkelt är det nog inte. Dom tar nog ansvar. Men frågan kvarstår: varför ska någon annan (Jesus) ta ens synder och fel. Så jag fattar den kristna logiken, men inte meningen med logiken eller hur jag ska uttrycka mig. Jag håller med om att alla ska få tro på vad dom vill och att man ska visa respekt även om man inte tror själv och du har rätt i att man ska hålla god ton.
    Det är inte så att det i mitt fall är viktigt att lägga över mina skulder på någon annan, utan det handlar helt enkelt om Guds nåd.  Att den finns där och att jag är glad över det, och jag tror på det Kristna budskapet.  

    Sedan har jag funderat lite kring detta med Gud och offret.  Varför använder sig Gud av just offer, är det för att han gillar blod?  Eller kan det bero på något annat?  Jag tror personligen på två saker.  Det kan vara så att Gud inte kan förlåta oss utan att någon tar synderna på sig.  I Gamla testamentets tid så använde sig Gud av djuroffer och i Nya testamentets tid så sände Gud sin Son för att ta våra synder på sig.   Men utifrån Gud: Varför gjorde han det?  

    Kanske är det så att Gud inte kan förlåta oss våra skulder utan offer, på liknande sätt som vi människor inte kan flyga?   För att vi ska kunna flyga så måste vi skapa något som flyger åt oss, kanske är det samma sak med Gud?  Att han liksom skapar ett sätt för att kunna förlåta oss och det är genom offret?   Jag tror att det är så.    

    Jag har under många år analyserat det Kristna budskapet och jag kan ge dig en andlig bild på hur jag tror att det fungerar.    När vi börjar tro på Jesus Kristus och ber om syndernas förlåtelse, så blir vi en del av Kristi kropp.  Eftersom Kristus är Guds son, så blir även hans kropp barn till Gud.  Eftersom Kristus är syndfri, så blir även hans kropp syndfri.  Ta tex. din hand, den är en del av dig.  Det som din hand skriver är ju även något som du skriver.  Din hand och du är ett.   På liknande sätt är det med Kyrkan.  Kyrkan här på jorden är Kristi kropp.  Genom att man har den Helige Ande i sig, så blir man ett med Kristus.
  • kivirush
    Anastasia skrev 2015-07-08 14:29:46 följande:

    Det är inte så att det i mitt fall är viktigt att lägga över mina skulder på någon annan, utan det handlar helt enkelt om Guds nåd.  Att den finns där och att jag är glad över det, och jag tror på det Kristna budskapet.  

    Sedan har jag funderat lite kring detta med Gud och offret.  Varför använder sig Gud av just offer, är det för att han gillar blod?  Eller kan det bero på något annat?  Jag tror personligen på två saker.  Det kan vara så att Gud inte kan förlåta oss utan att någon tar synderna på sig.  I Gamla testamentets tid så använde sig Gud av djuroffer och i Nya testamentets tid så sände Gud sin Son för att ta våra synder på sig.   Men utifrån Gud: Varför gjorde han det?  

    Kanske är det så att Gud inte kan förlåta oss våra skulder utan offer, på liknande sätt som vi människor inte kan flyga?   För att vi ska kunna flyga så måste vi skapa något som flyger åt oss, kanske är det samma sak med Gud?  Att han liksom skapar ett sätt för att kunna förlåta oss och det är genom offret?   Jag tror att det är så.    

    Jag har under många år analyserat det Kristna budskapet och jag kan ge dig en andlig bild på hur jag tror att det fungerar.    När vi börjar tro på Jesus Kristus och ber om syndernas förlåtelse, så blir vi en del av Kristi kropp.  Eftersom Kristus är Guds son, så blir även hans kropp barn till Gud.  Eftersom Kristus är syndfri, så blir även hans kropp syndfri.  Ta tex. din hand, den är en del av dig.  Det som din hand skriver är ju även något som du skriver.  Din hand och du är ett.   På liknande sätt är det med Kyrkan.  Kyrkan här på jorden är Kristi kropp.  Genom att man har den Helige Ande i sig, så blir man ett med Kristus.


    Men varför ha synd överhuvudtaget? Varför inte bara låta människor som försöker göra så gott de kan komma till himlen? Varför måste en tro på något utan bevis för att få komma dit? Det är ju gud som har skapat synden. Tänk på alla de under världshistorien som aldrig har hört talas om den kristna guden?
    Säger lite vad jag vill.
  • Anastasia
    kivirush skrev 2015-07-08 14:37:57 följande:
    Men varför ha synd överhuvudtaget? Varför inte bara låta människor som försöker göra så gott de kan komma till himlen? Varför måste en tro på något utan bevis för att få komma dit? Det är ju gud som har skapat synden. Tänk på alla de under världshistorien som aldrig har hört talas om den kristna guden?

     
    Ja, det kanske har att göra med Guds natur?  Att han är såpass ren och helig att han inte kan komma oss nära pga. vår synd?  Först måste vi bli förlåtna våra synder för att kunna komma Gud nära?    

    När Gud från början skapade oss, så levde vi i gemenskap med Gud.  De fick en befallning och det var att inte äta av kunskapens träd på gott och ont.   De åt av den frukten ändå, och det blev uppkomsten av Syndafallet.     De valde att vända Gud ryggen.   Det var alltså inte Gud som skapade Syndafallet utan det var Adam och Eva som gjorde det.    Visst kan man ställa frågan: Varför skapade Gud detta träd?  Och jag tror personligen att det finns en logisk förklaring på den frågan.  Gud skapade människan bland annat för att vi skulle ha en relation med honom.  För att relationen ska vara levande, så måste det innebära en fri vilja.  Annars hade vi älskat Gud just därför att vi var programmerade att älska honom, och inte därför att vi faktiskt vill välja att älska honom.    Därför tror jag att Gud valde kunskapens träd på gott och ont, där människan av egen vilja kunde välja bort honom.   

  • Vinterstjärna1984
    Anastasia skrev 2015-07-08 13:53:55 följande:
    Nejdå, det är lugnt.  Du behöver inte vara orolig att du sårar mig, du är uppriktig och det tycker jag bara är bra. :)  

    Alla vi människor är syndare, Alla har vi haft dåligt samvete, för något som vi har gjort eller sagt.  Många av oss tänker: Men det är väl inte så allvarligt?  Det är inte så farligt när man jämför dessa synder med människor, för hur många av oss har egentligen inte blivit tänd på en person som är gift?  Hur många av oss har inte blivit arga på någon och i sin vrede önskat olycka över den personen?  Hur många av oss har inte ljugit för någon annan?  Jag erkänner att det har hänt mig så himla många gånger, jag är säkerligen den största syndaren av oss alla här på familjeliv. Ni kanske säger: Men det är väl inte så Allvarligt?   Det blir allvar när man jämför sina synder i ljuset av Gud som aldrig någonsin har syndat.    

    Det som är frestande är att leva ett liv med Gud i en evighet.  Dock så vet jag inte om jag är frälst, eftersom jag har syndat tusentals gånger sedan jag kom till tro.  Jag vill gärna tro och hoppas att jag blir räddad, men som sagt...jag är nderska.   Men jag tror på Jesus Kristus, Guds son!
    Har du tagit emot Jesus i ditt hjärta, och följer hans ord och vandrar med honom i ditt liv och tar hand om eran relation, så är du självklart frälst.
    Det viktiga är att ta vara på det han säger i sitt ord och leva enligt det i lydnad. Inte bära på bitterhet mot någon annan t ex.
    Du får lära dig att lita på hans nåd, då du faller, för ingen är felfri. Han säger ofta det till mig, när jag faller om och om igen: du måste lära dig lita på min nåd, jag dog inte för felfria människor och så. Det finns säkert folk som upphöjer sig själva och försöker se felfria ut, men i slutändan så finns det ingen felfri, inte ens bland oss kristna. Men Jesus älskar oss ändå och han har lovat att aldrig överge oss.
  • Anastasia
    Vinterstjärna1984 skrev 2015-07-08 15:29:27 följande:
    Har du tagit emot Jesus i ditt hjärta, och följer hans ord och vandrar med honom i ditt liv och tar hand om eran relation, så är du självklart frälst.
    Det viktiga är att ta vara på det han säger i sitt ord och leva enligt det i lydnad. Inte bära på bitterhet mot någon annan t ex.
    Du får lära dig att lita på hans nåd, då du faller, för ingen är felfri. Han säger ofta det till mig, när jag faller om och om igen: du måste lära dig lita på min nåd, jag dog inte för felfria människor och så. Det finns säkert folk som upphöjer sig själva och försöker se felfria ut, men i slutändan så finns det ingen felfri, inte ens bland oss kristna. Men Jesus älskar oss ändå och han har lovat att aldrig överge oss.
    Ibland så gör jag det och ibland inte.  Jag kan i perioder komma in i depressioner då jag inte ens orkar be till Gud.  Tyvärr faller jag lätt in i självömkan och så vidare.
    Men så blossar tron plötsligt upp och då tänker jag på Gud hela tiden.  Talar till honom osv. =)
  • cantarel33
    driver28 skrev 2015-07-04 19:04:46 följande:
    I princip all religion är urgamla verktyg för att förklara vetenskapliga fenomen innan vetenskapen kunde förklara vad det var. För verkligen länge sedan förklarades meteorologiska fenomen som åska med att asaguden Thor fot med sin vagn över himlen. Kristendomen förklarade missväxt och död med Guds vilja liksom Judendomen och Islam. Var och en på sitt sätt. Dessa religioner har sedermera blivit verktyg för att kontrollera människor genom att hålla dem i okunskap, förenkla verkligheten för att slippa förklara den och forma verkligheten för sina egna syften. I princip ingen religiös ledare lever som de lär. Se totalitära stater som Iran, Somalia och nya påfund som Boko Haram och IS. Alla bygger på absoluta totalitära tolkningar av religion, i alla dessa fall råkar det vara Islam, men för några hundra år sen var det Kristendomen och Spanska Inkvisitionen, alla med egna syften och religionen som piska/ursäkt/förevändning att göra som man vill och få andra att följa efter. All religion är alltså påhittad obegriplig skit som ingen borde ägna en enda tanke åt för att få en fredlig lugn värld.
    Numera ar det ju media som kontrollerar manniskor men mycket mer subtilt och ja dem flesta manniskor verkar ju inte ha nagat emot det for att annars skulle man ju protestera mera.
Svar på tråden Fattar nån kristendomen?