• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • mammave
    NellieMeja skrev 2016-02-13 18:57:21 följande:

Bebis mådde fint. Å när vi åkte till sjukhuset så kände jag den 2 gånger men så den skrämdes. Så nu andas vi ut här hemma

Skönt! Bättre att åka in en gång för mkt
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-02-14 19:38:36 följande:
    Jag tar med mitt babynest. Det var jobbigt att rulla kuddar sist. Sen har jag köpt tofflor som kan kastas efteråt för att inte dra hem sjukhusbakterier. Har även med systemkamera eftersom vi bara tog iphonebilder med stora dottern. Min fina vetekudde ska också med. Funderar även på Naproxen eftersom jag fick tjata om det senast...
    Varför just Naproxen? E det smärtstillande?
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-14 22:47:55 följande:

Varför just Naproxen? E det smärtstillande?

Ja, det är tillägg till paracetamol och sist när jag var på bb så sa barnmorskan snipigt att det brukade vara de som snittats som fick både paracetamol och Naproxen. Jag hade dock rätt ont eftersom jag blivit klippt och därmed sydd i ett stort område. Jag hade just läst kirurgikursen under utbildningen och lärt mig att ett bra vetenskapligt underlag säger att postoperativ smärta som lindras farmakologiskt går över fortare och risken för kronisk smärta minskar; alltså ville jag slippa ha riktigt ont. Blev också helt återställd!

Kan tilläggas att Naproxen tillhör NSAID som Ipren, så det var inte knark jag bad om
  • Madski

Kommer precis från bm och allt var bara bra med både mig och lillebror.. Känner mig dock lite nedslagen.. Vi har sen innan valt att föda på södra BB, men nu verkar det som att södra bb lägga ner vid månadsskiftet och sös förlossning renoveras en del., Gaaah! Så nu har vi valt Danderyd ist.. Var väldigt nöjda med Danderyd sist, men ville gärna ha södra BB pga att jag hört mycket bra om dom och för att logistiken blir lite enklare så iom att vi bor på södra sidan av stan.. Men, men nu är det Danderyd som gäller så jag ska ställa mig in på det.. Någon mer som tänkt föda på södra BB? Har ni hört något?

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 01:15:07 följande:
    Ja, det är tillägg till paracetamol och sist när jag var på bb så sa barnmorskan snipigt att det brukade vara de som snittats som fick både paracetamol och Naproxen. Jag hade dock rätt ont eftersom jag blivit klippt och därmed sydd i ett stort område. Jag hade just läst kirurgikursen under utbildningen och lärt mig att ett bra vetenskapligt underlag säger att postoperativ smärta som lindras farmakologiskt går över fortare och risken för kronisk smärta minskar; alltså ville jag slippa ha riktigt ont. Blev också helt återställd!

Kan tilläggas att Naproxen tillhör NSAID som Ipren, så det var inte knark jag bad om
    Ja vad är det man får för smärtstillande efteråt? Kommer ihåg att de gav mig lite piller lite då o då o en natt hade jag så ont i magen att jag inte kunde sova på hela natten. Bad om att få något men de fnyste bara att jag hade fått o det var inte dags att "fylla på". Jag lider av migrän ibland o brukar ta blandningen voltaren o panodil. Men voltaren får jag inte ta nu men får ta diklofenak istället. Man kanske skulle ha med sig en sån dos istället? Eller man ska låta personalen fixa de
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-15 10:36:59 följande:

Ja vad är det man får för smärtstillande efteråt? Kommer ihåg att de gav mig lite piller lite då o då o en natt hade jag så ont i magen att jag inte kunde sova på hela natten. Bad om att få något men de fnyste bara att jag hade fått o det var inte dags att "fylla på". Jag lider av migrän ibland o brukar ta blandningen voltaren o panodil. Men voltaren får jag inte ta nu men får ta diklofenak istället. Man kanske skulle ha med sig en sån dos istället? Eller man ska låta personalen fixa de

Att de inte ger dig när du ber om det utan att förklara varför, det är mycket nonchalant! Om du inte tar några andra läkemedel och är fullt frisk, så är en bra cocktail 500 mg Naproxen 2 gånger per dygn + 2x500 mg 4 Alvedon gånger per dygn. Det är maxdos av båda och helt normalt att ta de första dygnen. Tricket är att ta kontinuerligt så att man har en tillräckligt hög nivå i blodet för att få smärtlindrande effekt som inte avtar. Emellertid får man inte kombinera Naproxen med voltaren eller diklofenak för de tillhör båda NSAID gruppen.
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 12:28:35 följande:
    Att de inte ger dig när du ber om det utan att förklara varför, det är mycket nonchalant! Om du inte tar några andra läkemedel och är fullt frisk, så är en bra cocktail 500 mg Naproxen 2 gånger per dygn + 2x500 mg 4 Alvedon gånger per dygn. Det är maxdos av båda och helt normalt att ta de första dygnen. Tricket är att ta kontinuerligt så att man har en tillräckligt hög nivå i blodet för att få smärtlindrande effekt som inte avtar. Emellertid får man inte kombinera Naproxen med voltaren eller diklofenak för de tillhör båda NSAID gruppen.
    Ja...jag trivdes inte så bra där på BB o vi var där i fyra dagar innan vi fick klartecken att åka hem. Sista dagen bara grät jag. Dom fick en liten prick sen, min mamma jobbar på neonatal o var lyckligtvis på ett möte om just vård på BB och talade om ett o annat som hänt oss. I vår stad är det tänk att BB ska sköta barn födda i v 36 istället för att de ska vara på neo, men de skötte inte det alls bra. Det ska bli skönt denna gång att man har lite mer kött på benen.
  • lollip0p
    Frida Li skrev 2016-02-15 10:36:59 följande:
    Märkligt, Diklofenak och Voltaren är ju exakt samma sak?
  • Carabellis kusp
    lollip0p skrev 2016-02-15 13:55:28 följande:

Jag reagerade också på det. Vad har de sagt om det FridaLi?
  • Frida Li
    lollip0p skrev 2016-02-15 13:55:28 följande:
    Haha ingen aning, men diklofenak var ok när jag gick över de kritiska veckorna. En barnmorska på förlossningen på sjukhuset som godkände det en gång när jag ringde min mamma på jobbet o bad om Råd. Någon skillnad är det kanske ändå?
Svar på tråden Marsbebis 2016