Carabellis kusp skrev 2016-02-18 11:32:37 följande:
Har du nåt bra tips på hur man ska göra med sin 3-åring som också helst vill sova i sängen?
Det beror väl lite på vad föräldrarna vill tänker jag... Jag har ju försökt att hantera delar av mitt föräldraskap enligt "Vad är naturligt för mitt barn" (finns bl.a. en bok av Tomas Ljungberg med samma titel) för att förstå vad som egentligen är ett problem eller konstigt beteende och vad som bara är naturligt och där jag kanske har en konstig uppfattning om vad som är normalt.
(Till exempel, innan jag fick barn tyckte jag att det ju är normalt beteende för barn att ha napp och att man inte skulle låta bebisen ha "mamman som napp" och få amma för minsta lilla. Men när man tänker efter är ju det naturliga att barnet tar ut hela sugbehovet vid bröstet och det onaturliga är att stoppa en plastbit i munnen på bebisen istället.) Och utifrån det tänket har vi insett att det är normalt för barnen att inte vilja sova ensamma, och inget konstigt - och då har det inte känts så svårt att låta dem göra det när de har behövt. Eftersom det varit ok för oss.
Vår dotter valde självmant att börja sova i egen säng i eget rum när hon var runt 3, delvis pga. att lillebror kom tror jag. Sen har hon haft perioder där hon behövt sova hos oss pga. mörkrädsla, svårt att komma till ro, på resor etc. Och då har hon fått det. Men hon har sedan några år tillbaka alltid föredragit att sova i sin säng och aldrig nattvandrat.
Sonen däremot har inte alls varit sugen på att sova i egen säng. Han sover gärna tillsammans med sin storasyster, i dubbelsäng eller våningssäng, men inte själv. Nu när bebis kommer har vi därför sett till att vi har en stor säng i vårt sovrum (2x120) men också en stor säng i det som så småningom blir bebisens rum (140). På så sätt kan en förälder sova med bebis och en med sonen, tills dess att han vill sova själv. Alternativt kan storbarnen sova i 140-sängen och föräldrar plus bebis i jättestora sängen.
Sen är det ju så att om man VILL att barnen ska sova i eget rum, då kan man ju få dem att göra det. För barn samarbetar ju gärna med sina föräldrar och vill vara dem till lags. Då skulle jag börja med att sova med sonen i hans rum så att han vänjer sig vid att sova där. Sen bara ligga hos honom tills han somnar. Sen sitta på en stol bredvid sängen tills han somnar, Sen sitta på en stol vid dörren tills han somnar. Sen sitta på en stol precis utanför hans rum. osv. Varje steg i typ 5-7 dagar. Så skulle jag göra det iaf. Fast först testa med att bara säga "Jag vill verkligen att du försöker sova i ditt rum nu när du blivit så stor" och vem vet, det kanske räcker med bara det. :)