• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Emzaan

För oss har det alltid varit naturligt att ha barnen hos oss. Men de har själva valt egen säng, sonen var runt två när han fick eget rum och ville sova själv. Dottern tycker fortfarande det är mysigt att sova med oss ibland. Men vi har en 140 säng. Så det brukar innebära att maken får sova i hennes säng. man är ju olika. Våra vänner som har tre barn mellan 0-10 har alla i sängen.

• sanna1975

Hur mycket sammandragningar har ni? Jag går in i v 35 i morgon, och nu börjar sammandragningarna komma rejält. Tidigare var det knappt några alls, och jag kände mig oförskämt rörlig. Men nu har det verkligen vänt. Ett par dagar har jag haft sd till och från hela dagarna, och samtidigt har jag även fått mer ont i fogarna och en smärta som strålar på insidan av låren. Att gå på någon promenad är bara att glömma,  jag sitter mest hemma. Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången, det är trots allt 8 år sen jag var gravid sist! :) 

• AKF

Börjat tänka rätt mkt på förlossningen nu. Jag får olika scenarion framför mig och funderar på om det kommer att vara likt den förra. Minns kroppen och hjärnan eller har man blivit ringrostig, äldre och sämre på att föda barn? Typ såna tankar... Jag är rätt trygg med det som kanske var jobbigt sist, som allt som kommer efteråt, amningsproblem etc oroar mig inte nu, för jag har gått igenom det och vet hur jag ska göra. Men själva förlossningen - jag minns inte så mycket när jag tänker efter... Det var ett snabbt förlopp, från öppen ca 3 cm till 10 på 2,5 timma. Personalen hann inte med på det snabba förloppet riktigt, jag födde många timmar tidigare än vad de 'räknat ut' så jag har bett att man har det i åtanke den här gången. Jag satt på pilatesboll första delen. Smärtlindringen blev lustgas och akupunktur. Vi hann inte med så mkt annat...

Någon mer som funderar mkt? Hur tänker ni kring smärtlindring? Vad är era erfarenheter ni som fött fler än ett barn, var det liknande förlopp de olika gångerna eller skiljde de sig åt?

• Frida Li
    sanna1975 skrev 2016-02-18 20:21:52 följande:

Hur mycket sammandragningar har ni? Jag går in i v 35 i morgon, och nu börjar sammandragningarna komma rejält. Tidigare var det knappt några alls, och jag kände mig oförskämt rörlig. Men nu har det verkligen vänt. Ett par dagar har jag haft sd till och från hela dagarna, och samtidigt har jag även fått mer ont i fogarna och en smärta som strålar på insidan av låren. Att gå på någon promenad är bara att glömma,  jag sitter mest hemma. Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången, det är trots allt 8 år sen jag var gravid sist! :) 

Jag är oxå i v 35. Med dottern hade jag jätte mycket sammandragningar tidigt men nu drog det igång för någon vecka sedan. Jag har även börjat få ont i ryggen o svanken o molande mensvärk. Så jag gör inte heller så mycket om dagarna, är mest hemma, går till affären eller hämtar dottern:)
  • Frida Li

Börjar tänka på hur det kommer bli sen när bebisen kommer... Denna gång har man ju redan ett barn att ta hand om o man kan inte bara sitta där i soffan o amma o amma o sova när bebisen sover. Är rädd för att bli trött, helt slut! Min man ska dessutom operera sin hand nästa vecka så han får man också ta hand om ett tag. Min mamma ska ta semester då bebisen ska komma, har bett om lite hjälp då. Mycket känslor o tankar o detta har ju gjort att jag fått ta upp kontakten med min psykolog igen. Ni som väntar tredje fjärde..barnet. Hur kände ni? Hur blev det? Blir man en supermom som klarar allt?:)

• AKF

Är också i v35 och har sammandragningar varje dag som i kombination med bäckenuppluckring gör rätt ont ibland. Jag hade inte samma problem när jag väntade dottern för 6 år sen. Jag försöker att gilla läget och ta det lugnt.
  • Reflexen

Har också börjat få mycket mer sammandragningar nu, är också i v35. Har haft ganska ont i ljumskarna/låren i mer än en månad, så inga promenader här, inte har riktigt ont de första 15-20 stegen, men sen kan jag ändå gå ganska bra så är inte så begränsad i vardagen. Är väldigt tacksam för att jag ändå mår så bra, även om jag gnäller över att det gör ont att gå. Får väldigt ont i ryggen av att sitta på kontoret, så är glad över att jag ansökt om semester sista tre veckorna.

• Reflexen

Funderar också mycket på förlossningen. Är rädd att jag inte ska hantera smärtan så bra. Värkarna började typ ett dygn innan dottern föddes med snitt, så har ju liksom inte gått igenom hela förloppet. Blev snitt pga att hon låg i säte, så fick värkhämmande sista fyra timmarna. Minns att jag tyckte det var ganska vidrigt med värkarna o då avbröts ju jag ändå tidigt i arbetet!

Hoppas kunna röra mig mycket, tänka positivt och följa med i kroppens arbete så att jag inte blir skräckslagen och motverkar hela alltet. Har läst Susanna Helis "föda utan rädsla", o ska försöka ha hennes tips i minnet. Har dock lite svårt för såna "säg neeer, uuut, med djup röst och låt rumpan sjunka mot golvet"-tips, det känns så knasigt här och nu. Hoppas det känns lättare och mer naturligt sen!

Har ingen aning om vad för smärtlindring jag skulle vilja ha. Har inte läst på så att jag ens har koll på vad som finns.

• Frida Li

Epidural!! Det hade jag. Blev så hög av lustgasen o bara yrade, när jag fick Eda kunde jag vara med o hade fokus!

• Elenic

Jag får också sammandragningar jättelätt, bara jag rör mig typ. Har också fått ännu ondare I fogarna, och nu också I hela svanken, bäckenet, korsryggen. Känns som molande mensvärk hela tiden typ. Så nä, inte så rörlig här heller längre tyvärr.. :(
Svar på tråden Marsbebis 2016