Reflexen skrev 2016-02-18 23:19:41 följande:
Funderar också mycket på förlossningen. Är rädd att jag inte ska hantera smärtan så bra. Värkarna började typ ett dygn innan dottern föddes med snitt, så har ju liksom inte gått igenom hela förloppet. Blev snitt pga att hon låg i säte, så fick värkhämmande sista fyra timmarna. Minns att jag tyckte det var ganska vidrigt med värkarna o då avbröts ju jag ändå tidigt i arbetet!
Hoppas kunna röra mig mycket, tänka positivt och följa med i kroppens arbete så att jag inte blir skräckslagen och motverkar hela alltet. Har läst Susanna Helis "föda utan rädsla", o ska försöka ha hennes tips i minnet. Har dock lite svårt för såna "säg neeer, uuut, med djup röst och låt rumpan sjunka mot golvet"-tips, det känns så knasigt här och nu. Hoppas det känns lättare och mer naturligt sen!
Har ingen aning om vad för smärtlindring jag skulle vilja ha. Har inte läst på så att jag ens har koll på vad som finns.
Jag tänker också massor på förlossningen. Upplevde min förra som väldigt jobbig och jag var traumatiserad efteråt. Har därför gått i så kallade Aurora-samtal inför denna gång vilket hjälpt lite. Har även läst Susanna Helis bok efter tips från olika håll. Jag känner precis som du att vissa delar är svåra att ta till sig men jag tänker att man får anpassa det och göra sin grej av det, exempelvis positivt tänkande istället för att säga ja högt. Andningen och avslappningen ska jag verkligen också försöka använda mig av.
Vad gäller smärtlindring så kommer jag väldigt gärna vilja ha EDA även denna gång för då upplevde jag värkarna som hanterbara. Men jag tror att det kan vara bra att vara öppen för olika scenarion och det är inte nödvändigt att bestämma innan.
För min del känns det som förlossningen kan starta närsom dessutom, är i vecka 37+5 idag och dottern föddes i vecka 38+5. Vilken vecka är du i?