• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • pomperiposa
    Smilla80 skrev 2016-02-19 09:53:16 följande:

Någon mer än jag som fortfarande jobbar heltid? När tänker ni sluta jobba i så fall?

Har gått 36 hela veckor på söndag, och börjar också känna av sammandragningar när jag rör på mig. Har precis som flera av er ont i ljumskar/höfter/ben, ffa på ena sidan. Så man gör inte så många knop just nu utan haltar mig fram. ;) Känns inte bra att inte ha tid att röra på sig och få dagsljus och friskt syre att ladda upp sig med inför förlossningen, så måste nog tänka på att sluta jobba snart och inte vara hemifrån typ 12 timmar om dagen... :/ Fixar nog att promenera i lugn takt iaf.

Har också börjar fundera mer på förlossningen. Skrev förlossningsbrev m bm i veckan och börjar inse att jag verkligen måste börja packa BB-väskan nu!! Resonerar som du Elenic gällande smärtlindring, du satte ord på hur jag tänker. :) Har haft lite lustgas i utdrivningsskedet de andra gångerna, har varit uppe och gått med gåbord genom värkarbetet så har inte kunnat ta nån lustgas då. Kan inte med att vara still!! Testade akupunktur min första fl men det tyckte jag inte gav något. Värme och massage av mannen är skönt däremot. Hoppas på att kunna klara mig på det igen.

Hej, jag jobbar heltid, men är inte fullfärdig medlem i gruppen längre, var från början beräknad till 30/3 och gick med i gruppen men sen ändrad till 4/4, så är bara i vecka 34. Hoppas på att jobba nästan ända fram ansökt om fp från 28/3. Min mellersta kom 10 dar innan bf, så lite hoppas jag på det.
  • Carabellis kusp
    pomperiposa skrev 2016-02-19 17:00:03 följande:

Hej, jag jobbar heltid, men är inte fullfärdig medlem i gruppen längre, var från början beräknad till 30/3 och gick med i gruppen men sen ändrad till 4/4, så är bara i vecka 34. Hoppas på att jobba nästan ända fram ansökt om fp från 28/3. Min mellersta kom 10 dar innan bf, så lite hoppas jag på det.

Känns som att det blir en marsbebis för dig om mellersta kom 10 dagar innan BF. Fast man vet aldrig: en kompis fick första på BF och andra BF+14... Men det är nog ovanligt!

Hur mår du i graviditeten?
  • Reflexen

Jag jobbar också heltid fortfarande o går in i vecka 36 imorgon. Ska jobba en vecka till, sen tar jag semester. Det behövs, jag börjar bli sliten nu

Har inte ansökt om gravpenning, osäkert om det skulle gå igenom. Tar därför ut semester som jag hade sparad.

• Reflexen

Ang smärtlindring: jag fick nån slags ryggbedövning vid snittet sist. Är det nån som vet vad man får vid snitt och om det är nån skillnad på den och de ryggbedövningarna som man kan få vid vaginal fl?

Jag blev ju helt bedövad från brösten och nedåt, hade inte kunnat stå, gå eller krysta! Tog några timmar innan den försvann och jag kunde röra benen igen.

• CatEyes
    Reflexen skrev 2016-02-19 18:50:34 följande:

Ang smärtlindring: jag fick nån slags ryggbedövning vid snittet sist. Är det nån som vet vad man får vid snitt och om det är nån skillnad på den och de ryggbedövningarna som man kan få vid vaginal fl?

Jag blev ju helt bedövad från brösten och nedåt, hade inte kunnat stå, gå eller krysta! Tog några timmar innan den försvann och jag kunde röra benen igen.

Man brukar få Epidural vid vaginal förlossning och spinalbedövning vid snitt. Jag kan ha fel, men har för mig att det är så, annars får någon rätta mig :)

Jag fick spinalbedövning när jag fick sys på OP efter vaginalförlossning och då var jag bedövad från brösten och neråt.
  • CatEyes

Glömde skriva att med epiduralbedövning så kan man fortfarande stå upp och gå. Den lindrar bara värkarna.

• Madski
    Reflexen skrev 2016-02-19 18:45:58 följande:

Jag jobbar också heltid fortfarande o går in i vecka 36 imorgon. Ska jobba en vecka till, sen tar jag semester. Det behövs, jag börjar bli sliten nu

Har inte ansökt om gravpenning, osäkert om det skulle gå igenom. Tar därför ut semester som jag hade sparad.

Kör också heltid fortfarande, gick in i vecka 36 idag och jobbar två veckor till., gör precis som dig och tar semester sen.. Har varit hemma sen i onsdags pga halsont och förkylning och inser nu att det börjar bli läge att gå hem från jobbet.. Min vikarie börjar på torsdag så då går vi omlott i lite mer än en vecka, hoppas att jag kan ta det lite lugnt då, komma lite senare och gå lite tidigare.. Har en del komp kvar att plocka ut :)
  • Reflexen
    CatEyes skrev 2016-02-19 19:10:09 följande:

Man brukar få Epidural vid vaginal förlossning och spinalbedövning vid snitt. Jag kan ha fel, men har för mig att det är så, annars får någon rätta mig :)

Jag fick spinalbedövning när jag fick sys på OP efter vaginalförlossning och då var jag bedövad från brösten och neråt.

Det låter bekant tack för infon!
  • LisaKMB
    Smilla80 skrev 2016-02-19 09:56:27 följande:

Visst är det nån mer av er som liksom jag inte vet könet på bebisen? :)

Jag vet inte heller men tror att det blir ytterligare en tjej. Vad tror du själv?
  • LisaKMB
    Reflexen skrev 2016-02-18 23:19:41 följande:

Funderar också mycket på förlossningen. Är rädd att jag inte ska hantera smärtan så bra. Värkarna började typ ett dygn innan dottern föddes med snitt, så har ju liksom inte gått igenom hela förloppet. Blev snitt pga att hon låg i säte, så fick värkhämmande sista fyra timmarna. Minns att jag tyckte det var ganska vidrigt med värkarna o då avbröts ju jag ändå tidigt i arbetet!

Hoppas kunna röra mig mycket, tänka positivt och följa med i kroppens arbete så att jag inte blir skräckslagen och motverkar hela alltet. Har läst Susanna Helis "föda utan rädsla", o ska försöka ha hennes tips i minnet. Har dock lite svårt för såna "säg neeer, uuut, med djup röst och låt rumpan sjunka mot golvet"-tips, det känns så knasigt här och nu. Hoppas det känns lättare och mer naturligt sen!

Har ingen aning om vad för smärtlindring jag skulle vilja ha. Har inte läst på så att jag ens har koll på vad som finns.

Jag tänker också massor på förlossningen. Upplevde min förra som väldigt jobbig och jag var traumatiserad efteråt. Har därför gått i så kallade Aurora-samtal inför denna gång vilket hjälpt lite. Har även läst Susanna Helis bok efter tips från olika håll. Jag känner precis som du att vissa delar är svåra att ta till sig men jag tänker att man får anpassa det och göra sin grej av det, exempelvis positivt tänkande istället för att säga ja högt. Andningen och avslappningen ska jag verkligen också försöka använda mig av.

Vad gäller smärtlindring så kommer jag väldigt gärna vilja ha EDA även denna gång för då upplevde jag värkarna som hanterbara. Men jag tror att det kan vara bra att vara öppen för olika scenarion och det är inte nödvändigt att bestämma innan.

För min del känns det som förlossningen kan starta närsom dessutom, är i vecka 37+5 idag och dottern föddes i vecka 38+5. Vilken vecka är du i?
Svar på tråden Marsbebis 2016