• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Maddi

En öl kan man dricka och det är normalt att dricka de till maten eller bara ändå ibland. Men det är inte ok för min del om de blir mer då barn och alkohol inte hör ihop.

Däremot så måste du ju prata med barnet att man inte blir full på en öl. Samtidigt som du måste prata med särbon att det inte är ok att dricka mycket inför barn.

• brallison

Tycker inte att man ska gömma sig för att dricka alkohol - man kan ge fel signal till barnen att det gör man i hemlighet (och då ska barn göra det i hemlighet också när de väl börjar och det kan inte leda till nåt bra). Vi dricker vin (typ nån gång i månaden och inte mera än ett glas) framför vår dotter och hon skålar med oss med sitt vattenglas och ingen har nåt problem med det. Det är inte drickande i sig som gör barn oroliga utan konsekvenserna och kanske du kan försöka förklara för din son att om han vill så kan han hålla koll på hur mycket din särbo dricker, så att han (särbo) inte behöver oroa sig för det heller?

• MsFry

Din särbo har en normal alkoholkonsumtion. För din sons skull bör du hjälpa honom att hantera att vuxna människor ibland dricker alkohol men att det inte är något farligt så länge de inte blir berusade. Du kommer liksom inte att kunna skydda honom från det i all evighet så det är bättre att han lär sig att hantera det på ett tryggt sätt.

• Anonym (men nej)
    MsFry skrev 2015-07-31 09:03:08 följande:

Din särbo har en normal alkoholkonsumtion. För din sons skull bör du hjälpa honom att hantera att vuxna människor ibland dricker alkohol men att det inte är något farligt så länge de inte blir berusade. Du kommer liksom inte att kunna skydda honom från det i all evighet så det är bättre att han lär sig att hantera det på ett tryggt sätt.

Är det normalt att dricka något varje helg? När ett barn dessutom mår dåligt över det? Nä hu vad folk har konstig syn på alkohol idag alltså.
  • Djävulens Högra Hand
    Anonym (men nej) skrev 2015-07-31 09:29:12 följande:

Är det normalt att dricka något varje helg? När ett barn dessutom mår dåligt över det? Nä hu vad folk har konstig syn på alkohol idag alltså.

Bra skrivet, en klarsynt och fan härlig kommentar!

Många ser alltid tillfälle i att sticka näsan i flaskan eller burken, är fullt medveten att många inte delar min syn på alkohol och barn, men jag jävlar då dricker inte en kring barn oavsett om det mina eller någon annans. Hur svårt är det att låta bli, nej full eller inte så har man druckit så kan man tex inte bara kasta sig in i bilen och köra till akuten om någon gör illa sig eller blir sjuk etc etc.

Sen kan jag inte riktigt heller begripa varför man ska introducera barn till en drog som alkohol är oavsett mängd, ett glas är fortfarande en drog...

Men som sagt jag är nog rätt ensam att vara så här hård kring just droger och barn, men man gör vad samvetet och förståndet säger sig.
  • MsFry
    Anonym (men nej) skrev 2015-07-31 09:29:12 följande:

Ett par öl och två whisky är helt normalt ja.

Ja du verkar ha rätt konstig syn på alkohol, det har du rätt i.
  • MsFry
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 09:57:46 följande:

Bra skrivet, en klarsynt och fan härlig kommentar!

Många ser alltid tillfälle i att sticka näsan i flaskan eller burken, är fullt medveten att många inte delar min syn på alkohol och barn, men jag jävlar då dricker inte en kring barn oavsett om det mina eller någon annans. Hur svårt är det att låta bli, nej full eller inte så har man druckit så kan man tex inte bara kasta sig in i bilen och köra till akuten om någon gör illa sig eller blir sjuk etc etc.

Sen kan jag inte riktigt heller begripa varför man ska introducera barn till en drog som alkohol är oavsett mängd, ett glas är fortfarande en drog...

Men som sagt jag är nog rätt ensam att vara så här hård kring just droger och barn, men man gör vad samvetet och förståndet säger sig.

Enligt det resonemanget så bör alltså föräldrar utan körkort och bil aldrig vara ensamma med sina barn?
  • Djävulens Högra Hand
    MsFry skrev 2015-07-31 10:20:07 följande:

Enligt det resonemanget så bör alltså föräldrar utan körkort och bil aldrig vara ensamma med sina barn?

Nej borde man egentligen det om du går ner i frågan djupare än att försöka bygga en höna av en fjäder? Klart man inte borde, men alla har tyvärr inte den möjligheten eller vill ha, så då anpassar dom sig säkert och har en plan hur man löser det då.

Men som alkohol är inte något som har med livssituationen att göra som att vara körkortslös eller billös är, där har man inget val för att det rådande begränsar dig tills den dagen man har det ovan nämnda, att avstå alkohol är ett val, rätt lätt val i min värld.

Det finns mycket borde här i livet och många borde tänka innan än efter!
  • Natulcien

Generellt så tycker jag inte att det är några konstigheter att dricka ett glas vin eller en öl i sitt barns sällskap så länge man stoppar vid en måttlig mängd och inte blir berusad. Vi tar gärna ett glas vin till maten ibland på helgen. Inga konstigheter. Jag tror på att låta barnen se en sund hantering av alkohol. Så i det fallet så tycker jag att din särbo resonerar rätt.

Men om det nu är så illa att din son är traumatiserad så blir ju läget ett annat. Och då är det ju detta du får koncentrera dig på och hjälpa honom att bearbeta. Under en period kanske din särbo kan låta ölen och whiskeyn vara? Att inte klara en helg utan alkohol är ju inte sunt.

• Natulcien
    MsFry skrev 2015-07-31 10:20:07 följande:
    Ja, det där argumentet dyker alltid upp när man diskuterar barn och alkohol. Och jag tycker att det är ett superkonstigt argument. För, som du skriver, så diskvalificerar det ju alla föräldrar som saknar körkort eller bil. Och dessutom så kan ju då aldrig ena föräldern ta bilen och åka iväg på ett ärende och den andra vara kvar hemma med barnen, för då kan man ju heller inte ta bilen..?

Eller är det så att de som levererar det där argumentet lever i en norrländsk skog med 30 mil till närmaste bebyggelse? Först då får argumentet relevans.
Svar på tråden Dricka framför barnen ..