• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Jesper f

Jag tror att det är som det mesta här i livet, måtta, måtta och åter måtta, så kommer varken ni eller barnen ta nån som helst skada. Jag tror det är större skda att göra en stor affär av det hela - det lär underbygga nyfikenheten till tonårsfyllor om inte annat. Tror inte alls risken är lika stor om man har sett ett hälsosamt förhållande till alkohol hemma.

• The past is now
    Natulcien skrev 2015-08-01 17:27:43 följande:
    Precis. Jag såg mina föräldrar dricka vin eller öl till maten ibland, eller glögg på julen. Men jag såg dem aldrig någonsin berusade.
    Och likaså dricker jag och sambon ett glas vin eller en öl till maten någon gång emellanåt, i sonens sällskap. Men berusade blir vi aldrig.

Jag tror att det där "patetiskt rädda" som du beskriver beror på att många svenskar tyvärr inte kan hantera alkoholen på det sättet. Det slutar med en fylla om de börjar dricka.
    Vi har ju en ganska tragisk alkoholhistoria i det här landet. Svenska folket höll ju på att supa ihjäl sig under 1800-talet. Många fick ju t.o.m. sin lön i brännvin. Kanske är det därför det lever kvar en väldigt konstig och skräckslagen syn på alkohol i vissas medvetande? Även om det var längesedan så ligger säkert det där arvet kvar och skaver litegrann.
    Ja kanske det är så jag vet inte. Men jag är övertygad om att har man en "avslappnad" syn på det mesta så kommer allt att bli så mycket lättare.
  • Anonym (Sharon)
    gaptoothbitch skrev 2015-08-01 20:36:13 följande:

Du ger din man ett ultimatum.

Ölen eller sonen.

Särbon? Pappan? Vem menar du?
  • Ego Lovers
    fluu skrev 2015-08-01 15:21:21 följande:

Generellt tycker jag inte att det är något fel på att dricka med barn närvarande så länge man inte blir påverkad. Men nu verkar ju din son inte må bra av detta och du måste lyssna på honom. Vill din särbo så förbannat gärna dricka så får han väl göra det hemma hos sig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Man blir ju påverkad redan vid ett glas. Det betyder inte att man blir full. Folk har lite svårt att se skillnad på dessa två ting.
  • Anonym (Maria)
    Ego Lovers skrev 2015-08-01 21:51:21 följande:
    Man blir ju påverkad redan vid ett glas. Det betyder inte att man blir full. Folk har lite svårt att se skillnad på dessa två ting.
    Jag blir inte det minsta påverkad vid ett glas! Det får du nog allt belägga bättre om jag alls ska tro!
  • Ego Lovers

Man uppmärksammat ju inte barnen på vad man dricker. Se här Jalle nu ska mamma dricka alkohol så va uppmärksam. Man tar sitt glas och vill barnen smaka får man enkelt säga nej.

• gaptoothbitch
    Anonym (Sharon) skrev 2015-08-01 20:47:24 följande:
    Särbon? Pappan? Vem menar du?
    Ja, särbon. Eller har pappan också svåra problem med alkohol?
  • Ego Lovers
    Anonym (Maria) skrev 2015-08-01 21:53:47 följande:
    Jag blir inte det minsta påverkad vid ett glas! Det får du nog allt belägga bättre om jag alls ska tro!
    Jo man blir påverkad redan vid ett glas. Du vet tyvärr inte skillnaden mellan påverkad och berusad.
  • Ego Lovers
    Anonym (Maria) skrev 2015-08-01 21:53:47 följande:
    Så du påstår att ditt blod fortfarande har 0% alkohol i blodet fast du druckit ett glas. Du vet om att du kan åka fast i en nykterhetskontroll enbart av att ha druckit ett glas vin en halvtimma tidigare.
    Att vara påverkad av alkohol är inte detsamma som att vara berusad eller full.
    Så du menar att den som druckit tre starköl till maten och inte känner sig full inte är påverkad och kan ta bilen en halvtimma efter avslutad öl?
  • Anonym (Maria)
    Ego Lovers skrev 2015-08-01 22:49:21 följande:
    Så du påstår att ditt blod fortfarande har 0% alkohol i blodet fast du druckit ett glas. Du vet om att du kan åka fast i en nykterhetskontroll enbart av att ha druckit ett glas vin en halvtimma tidigare.
    Att vara påverkad av alkohol är inte detsamma som att vara berusad eller full.
    Så du menar att den som druckit tre starköl till maten och inte känner sig full inte är påverkad och kan ta bilen en halvtimma efter avslutad öl?
    Du överdriver rejält!

Jag använder inte heller orden "påverkad" och "berusad" synonymt, men det betyder inte att jag är påverkad av ett glas vin. Bil ska man inte köra om man ligger över 0,2 promille. Under den gränsen går det bra eftersom man då inte är påverkad!
  • Anonym (Sharon)
    gaptoothbitch skrev 2015-08-01 22:42:27 följande:

Ja, särbon. Eller har pappan också svåra problem med alkohol?

Det var ju pappans beteende som skrämt barnet till att börja med.

Hur tänker du med ett ultimatum om alkohol och någon annans barn? Hade du skrivit "alkoholen eller relationen" hade jag förstått, men varför ska särbon sätta styvbarnet före allt?
  • fluu
    Ego Lovers skrev 2015-08-01 21:51:21 följande:
    Påverkad så att det märks mer då, när man märkbart förändras. Jag tycker inte att det behöver gå så långt som till full för att ett barn inte ska vara i närheten.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Dricka framför barnen ..