• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Sharon) skrev 2015-08-01 03:07:39 följande:

Vi skålar nu och då, även i vatten, för att vi och barnet tycker det är kul, inte för att alkohol är speciellt.

Så ska det va! ?iveli!
  • Ego Lovers
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-08-01 00:07:48 följande:
    Vem och vad pratar du om?

Haha vilda bestar bor i skogen, fullmåne är det med! smile2.gif Grrrrrr. smile2.gif
    Du skriver ju själv att de utgår sju mil från dig.
  • Ego Lovers
    Misskittycat skrev 2015-08-01 08:41:42 följande:

Nu vet jag inte om någon sagt det men man ska inte gömma det heller. Nu är min familj kanske ett udda fall, jag är inte säker. Mina föräldrar drack ALDRIG framför mig och min bror för än vi blivit 18 båda två (nu räknas inte lättöl). Jag och min bror började utveckla problem med alkoholen båda två i tonåren för vi visste inte hur det skulle se ut när det var hälsosamt. Jag tycker man ska visa att lite alkohol är okej men man ska aldrig bli påverkad så att det syns utåt.

Jag är uppvuxen i en släkt där INGEN dricker alkohol. Inte har jag ett osunt förhållande till alkohol pga det. Däremot min man där det druckits för öppen ridå. Hans bror är ännu värre. Visst att det blev några tonårsfyllor och hångel på det hehehehe....
    Däremot är min dotter på 20år lika sträng som jag är med alkohol och hon har haft en pappa som kunnat ta tre öl och en whiskey på helgen utan att bli full medan mamma suttit nykter. Det jag vill ha sagt är att man har ett val hur man vill leva. Att det skulle vara dina föräldrars fel att du inte kan hantera alkohol är bullshit. Då borde du egentligen inte dricka eftersom de aldrig druckit inför dig.
  • Lemt77

Om man måste dricka så kan man göra det när barnen sover. Det är jobbigt för barnen att se när man förändras och det gör man bara efter lite. Barn blir otrygga av det.

Varför ska man visa barnen att det inte är farligt med att dricka lite alkohol?? Varför ska de lära sig det??

• Anonym (Maria)

Jag tycker att det är lite patetiskt med nolltolerans för alkohol där det finns barn. Själv sitter jag just i detta nu och smuttar på ett vinglas eftersom det är första dagen på semestern och jag tyckte att jag kunde unna mig det. Big deal!?

Självklart går barn och fylla inte ihop, men det är en helt annan sak!

• The past is now

Jag undrar hur de bär sig åt i tex Spanien, Italien osv osv där vin är en självklarhet till mat. Barnen är ute på kvällstid/natten med sina föräldrar men inte här för då ringer folk soc! Det verkar bara vara här i lilla Sverige som folk är patetiskt rädda för alkohol och att barnen är med i sociala sammanhäng.

Ja , vi dricker vin eller öl "framför" barnen. Eller som vi gör: Till middag/tilltugg/ Filmkväll. Fulla? Nej.

• sextiotalist
    The past is now skrev 2015-08-01 14:29:22 följande:

Jag undrar hur de bär sig åt i tex Spanien, Italien osv osv där vin är en självklarhet till mat. Barnen är ute på kvällstid/natten med sina föräldrar men inte här för då ringer folk soc! Det verkar bara vara här i lilla Sverige som folk är patetiskt rädda för alkohol och att barnen är med i sociala sammanhäng.

Ja , vi dricker vin eller öl "framför" barnen. Eller som vi gör: Till middag/tilltugg/ Filmkväll. Fulla? Nej.

Undrar detsamma. Känner igen bilden. Så är det även hemma hos oss också.
  • The past is now
    sextiotalist skrev 2015-08-01 14:32:40 följande:
    Undrar detsamma. Känner igen bilden. Så är det även hemma hos oss också.
    Jag och min bror var alltid med på olika äventyr med våra föräldrar. Vi sov i soffor, på golvet med en filt, i blåbärssnår, lägereld, bröllop, fester..ja nämn något vi inte varit med på och om. För oss är alkoholen något socialt och trevligt.

Tonårsfyllor har nog de flesta varit med om och något som är fullkomligt jävla normalt. Sverige har blivit ett sånt skitnödigt land med massa fjollor som curlar sina ungar, som kommer att bli fullblodsidioter.

*pust*
  • Frontline
    Lemt77 skrev 2015-08-01 11:38:38 följande:
    Om man måste dricka så kan man göra det när barnen sover. Det är jobbigt för barnen att se när man förändras och det gör man bara efter lite. Barn blir otrygga av det.
    Varför ska man visa barnen att det inte är farligt med att dricka lite alkohol?? Varför ska de lära sig det??
    Vad är det som är farligt med alkohol?
    Att dricka ett par öl eller några glas med vin är ju inte farligt på nåt sett..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • molly50

Vi kan dricka lite öl eller vin på helgerna framför barnen. Och de har inte lidit av det.
    Jag tycker det är en viss skillnad på att dricka för att det är gott och att dricka och bli full.
    Det sistnämnda skulle vi aldrig göra framför barnen.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Dricka framför barnen ..