• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Anonym (Maria)
    Petteri J skrev 2015-08-01 15:12:24 följande:

Det är självklart helt fel. Om du skaffar barn och inte kan sluta helt med alkohol bör du snarast söka vård. Det är HELT OACCEPTABELT att dricka alkohol om man är förälder till barn under 18år.

www.svenskaresebloggen.wordpress.com

HAHAHA!

Vad har du för syn på och erfarenheter av alkohol med den inställningen?!?!

Stackars dig!

(smuttar fortfarande på samma vinglas)
  • fluu

Generellt tycker jag inte att det är något fel på att dricka med barn närvarande så länge man inte blir påverkad. Men nu verkar ju din son inte må bra av detta och du måste lyssna på honom. Vill din särbo så förbannat gärna dricka så får han väl göra det hemma hos sig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Themis

Om barn mår dåligt ska man ta dem på allvar tycker jag, och då har det ju bevisligen hänt något också.

Alla vuxna i min omgivning som vill dricka (finns rätt många som inte vill av olika anledningar) klarar dock 1-2 glas vin till en större middag utan att hänga i takkronan och spy på katten, och det är inga av våra barn som verkar bekymra sig om det.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Misskittycat
    Ego Lovers skrev 2015-08-01 10:44:16 följande:
    Jag är uppvuxen i en släkt där INGEN dricker alkohol. Inte har jag ett osunt förhållande till alkohol pga det. Däremot min man där det druckits för öppen ridå. Hans bror är ännu värre. Visst att det blev några tonårsfyllor och hångel på det hehehehe....
    Däremot är min dotter på 20år lika sträng som jag är med alkohol och hon har haft en pappa som kunnat ta tre öl och en whiskey på helgen utan att bli full medan mamma suttit nykter. Det jag vill ha sagt är att man har ett val hur man vill leva. Att det skulle vara dina föräldrars fel att du inte kan hantera alkohol är bullshit. Då borde du egentligen inte dricka eftersom de aldrig druckit inför dig.
    Jag menade inte att jag skyller dem. Självklart är det våra egna fel att vi fick problem med alkoholen. Det jag menar är att vi inte fick se hur det borde gå till, alltså att bara dricka någon öl eller ett glas vin. Jag har pratat med mina föräldrar om just detta och de säger själva att de inte gick till på rätt sätt. De fick det att se ut som att alkohol var någonting man skulle gömma och skämmas över istället för att visa hur man sätter gränsen och känner av när det börjar gå över styr. Idag är jag total nykterist och det är delvis på grund av mina föräldrar. När jag skaffar barn tänker jag dock prata med dem om hur det går till med alkohol, något som mina föräldrar inte gjorde.
  • Natulcien
    The past is now skrev 2015-08-01 14:29:22 följande:

Jag undrar hur de bär sig åt i tex Spanien, Italien osv osv där vin är en självklarhet till mat. Barnen är ute på kvällstid/natten med sina föräldrar men inte här för då ringer folk soc! Det verkar bara vara här i lilla Sverige som folk är patetiskt rädda för alkohol och att barnen är med i sociala sammanhäng.

Ja , vi dricker vin eller öl "framför" barnen. Eller som vi gör: Till middag/tilltugg/ Filmkväll. Fulla? Nej.

Precis. Jag såg mina föräldrar dricka vin eller öl till maten ibland, eller glögg på julen. Men jag såg dem aldrig någonsin berusade.
    Och likaså dricker jag och sambon ett glas vin eller en öl till maten någon gång emellanåt, i sonens sällskap. Men berusade blir vi aldrig.

Jag tror att det där "patetiskt rädda" som du beskriver beror på att många svenskar tyvärr inte kan hantera alkoholen på det sättet. Det slutar med en fylla om de börjar dricka.
    Vi har ju en ganska tragisk alkoholhistoria i det här landet. Svenska folket höll ju på att supa ihjäl sig under 1800-talet. Många fick ju t.o.m. sin lön i brännvin. Kanske är det därför det lever kvar en väldigt konstig och skräckslagen syn på alkohol i vissas medvetande? Även om det var längesedan så ligger säkert det där arvet kvar och skaver litegrann.
  • Anonym (Maria)

Jag är vuxen idag, men ja är uppvuxen i en frikyrkofamilj där alkohol var helt FÖRBJUDET. Jag minns när jag såg min mamma full först gången. Jag minns inte hur gammal jag va, men jag måste ha varit över 18, för jag hade körkort.

Jag skulle köra mamma från en fest och hon var så berusad att hon inte fick nyckeln i låset!! Jag garvade så jag höll på att dö!!

Jag tror ine att inställningen till alkohol under uppväxten spelar så stor roll, så länge barnen inte behöver hantera fylla!!

Jag har idag kontinentala vanor trots min uppväxt och skäms inte för det. Alla blir saliga på sin fason!!

• Lavish

Jag tycker det är utmärkt att dricka framför barnen så länge man gör det ansvarsfullt och måttligt. Det är ju så man lär dem att hantera alkohol. Genom att sätta ett bra exempel, att man kan dricka lite för att det är gott och trevligt men aldrig så mycket att man tappar kontrollen, blir otrevlig och så vidare.

Tyvärr verkar ju din man åtminstone vid något tillfälle ha utgjort motsatt exempel. Det låter inte så bra att barnen uttrycker oro över att han dricker, är du säker på att han beter sig ansvarsfullt alla andra gånger än då i spanien? 

• Lavish

Jag tycker det är utmärkt att dricka framför barnen så länge man gör det ansvarsfullt och måttligt. Det är ju så man lär dem att hantera alkohol. Genom att sätta ett bra exempel, att man kan dricka lite för att det är gott och trevligt men aldrig så mycket att man tappar kontrollen, blir otrevlig och så vidare.

Tyvärr verkar ju din man åtminstone vid något tillfälle ha utgjort motsatt exempel. Det låter inte så bra att barnen uttrycker oro över att han dricker, är du säker på att han beter sig ansvarsfullt alla andra gånger än då i spanien? 

• Lemt77
    Frontline skrev 2015-08-01 14:59:58 följande:

Vad är det som är farligt med alkohol?

Att dricka ett par öl eller några glas med vin är ju inte farligt på nåt sett..

Jag tycker väl iof att det är helt ok och dricka ett glas vin eller öl till maten. Men det är skillnad om man sitter i bolibompasoffan och dricker whiskey och öl och kanske blir lite påverkad. Jag tror inte att det är så att "det är bra för barnen" att se att föräldrarna kan dricka lite.. Alltså, jag tror inte att det betyder att de får ett sundare förhållande till alkohol för det. Jag fick uppleva alldeles för mkt fylla när jag var barn och har kanske en annan inställning för det. Svårt att dricka framför barnen och har valt att bli nykterist för ett år sen utan att ha haft några som helst problem med alkohol. Ser bara ingen anledning till att dricka..
Svar på tråden Dricka framför barnen ..