• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 09:57:46 följande:
     nej full eller inte så har man druckit så kan man tex inte bara kasta sig in i bilen och köra till akuten om någon gör illa sig eller blir sjuk etc etc.
    Enligt detta resonemang: Hur ska familjer med bara en bil göra om den ena föräldern behöver åka bort en sväng med bilen då? Ska den hemmavarande föräldern hyra en bil under den tiden då?
  • Frontline
    Natulcien skrev 2015-07-31 10:50:40 följande:
    Enligt detta resonemang: Hur ska familjer med bara en bil göra om den ena föräldern behöver åka bort en sväng med bilen då? Ska den hemmavarande föräldern hyra en bil under den tiden då?
    Ja eller hur ska vi göra där bara jag har körkort medans frugan inte har det?
    Jag gillar att ta mig en öl då och då men skulle med andra ord aldrig kunna göra det ifall barnen skulle skada sig när vi sitter i soffan och ser på tv och äter och dricker lite gott...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Djävulens Högra Hand
    Natulcien skrev 2015-07-31 10:50:40 följande:

Läs mitt inlägg några gånger till så kanske det klarnar. En ledtråd "plan".
  • Anonym (ph)

Man kan inte sitta och oroa sig för att någon skall skada sig hela tiden, snacka om stressande. Händer något så händer något och det finns taxi och ambulans.

• Djävulens Högra Hand
    Anonym (ph) skrev 2015-07-31 11:15:26 följande:

Man kan inte sitta och oroa sig för att någon skall skada sig hela tiden, snacka om stressande. Händer något så händer något och det finns taxi och ambulans.

Stressande att ha ett konsekvent-tänk och en god framförhållning menar du?

Precis ambulans som tar en timme att komma eller taxi som inte finns. Alla bor inte i städer. Det är däremot stressade att göra, kanske tom så att man måste bedöva sig lite.

Nej nu har jag inte tid med er mer, måste fixa bilen så man kommer någonstans.
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 11:04:51 följande:
    Läs mitt inlägg några gånger till så kanske det klarnar. En ledtråd "plan".
    Tyvärr inte. Ditt argument är fortfarande helt ologiskt.
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 11:29:59 följande:
    Stressande att ha ett konsekvent-tänk och en god framförhållning menar du?

Precis ambulans som tar en timme att komma eller taxi som inte finns. Alla bor inte i städer. Det är däremot stressade att göra, kanske tom så att man måste bedöva sig lite.

Nej nu har jag inte tid med er mer, måste fixa bilen så man kommer någonstans.
    Ok. Det förklarar din ståndpunkt en aning. Har man 10 mil till bebyggelse så förstår jag också att man vill vara redo att kunna köra bil i ur och skur. Men alla bor ju inte så, förstås...
  • Gathenhielm

Inget fel alls i att dricka tillsammans med avkomman. Bättre att reda ut sonens oro; det är inte alkoholen i sig som är felet i den här situationen.

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Xx)
    brallison skrev 2015-07-31 08:42:15 följande:

Tycker inte att man ska gömma sig för att dricka alkohol - man kan ge fel signal till barnen att det gör man i hemlighet (och då ska barn göra det i hemlighet också när de väl börjar och det kan inte leda till nåt bra). Vi dricker vin (typ nån gång i månaden och inte mera än ett glas) framför vår dotter och hon skålar med oss med sitt vattenglas och ingen har nåt problem med det. Det är inte drickande i sig som gör barn oroliga utan konsekvenserna och kanske du kan försöka förklara för din son att om han vill så kan han hålla koll på hur mycket din särbo dricker, så att han (särbo) inte behöver oroa sig för det heller?

Här får ni ju framför er dotter alkohol framstå som något Speciellt, som man till och med ska skåla för.. Men hon är ju bara barn så i hennes glas får det bara finnas vatten/saft/mjölk eller vad som.
  • Gathenhielm
    Anonym (Xx) skrev 2015-07-31 12:14:34 följande:
    Här får ni ju framför er dotter alkohol framstå som något Speciellt, som man till och med ska skåla för.. Men hon är ju bara barn så i hennes glas får det bara finnas vatten/saft/mjölk eller vad som.
    ... Så är det ju.
    Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Dricka framför barnen ..