• Tigerlilja75

Dricka framför barnen ..

Min särbo är sådan att han dricker något varje helg. Det blir ett par öl och ett par whiskey så han blir inte full. Men jag gillar inte att han dricker alls inför barnen.

Min äldsta blir dessutom orolig och undrar hiur mycket han druckit. Sonens far gjorde en dum sak när de var utomlands att han drack så han blev lite full och sonen kände sig ensam och utsatt och funderade mycket på hur han skulle klara sig ensam om det hände pappa något. Det blev ett trauma för min son, som blir orolig så fort någon dricker . Jag kan tycka överlag att man inte dricker med barn i närheten .. Men min särbo tycker sonen ska lära sig att alkohol inte är farligt eller konstigt och vägrar ge upp sin öl fast sonen blir orolig.

Vad gör man??

• Svar på tråden Dricka framför barnen ..
  • Anonym (Xx)
    Gathenhielm skrev 2015-07-31 12:16:34 följande:

... Så är det ju.

Ja, så länge hon är barn.. Men säkert sätter det redan nu en bas för nyfikenheten för det som "bara dem vuxna får dricka"..
  • Gathenhielm
    Anonym (Xx) skrev 2015-07-31 12:26:07 följande:
    Ja, så länge hon är barn.. Men säkert sätter det redan nu en bas för nyfikenheten för det som "bara dem vuxna får dricka"..
    Och vilket barn har inte den nyfikenheten?
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Xx)

Det är ju jävligt dumt menar jag att lyfta upp alkoholen som något speciellt vid speciella tillfällen, lika dumt som det egentligen är att få alkoholen att framstå som en del av vardagen.. Så kontentan är i mitt fall, barnvakt=fest.. Fresh och kry tills man ska hämta hem sin skatt.

• Zadre
    Natulcien skrev 2015-07-31 12:01:23 följande:
    Tyvärr inte. Ditt argument är fortfarande helt ologiskt.
    Inte särskilt med tanke på att båda problemen kan lösas på samma sätt med ambulans, taxi, eller granne.
  • Anonym (Xx)
    Gathenhielm skrev 2015-07-31 12:28:24 följande:

Och vilket barn har inte den nyfikenheten?

Inte alla tro mig, beror helt på hur föräldrar hanterar sin sprit runt sina barn.
  • Gathenhielm
    Anonym (Xx) skrev 2015-07-31 12:29:06 följande:

Det är ju jävligt dumt menar jag att lyfta upp alkoholen som något speciellt vid speciella tillfällen, lika dumt som det egentligen är att få alkoholen att framstå som en del av vardagen.. Så kontentan är i mitt fall, barnvakt=fest.. Fresh och kry tills man ska hämta hem sin skatt.

Så du tror på allvar att barn som växer upp i (påstådd) absolutism får bättre alkoholvanor när de växer upp?
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Xx)
    Gathenhielm skrev 2015-07-31 12:35:59 följande:

Så du tror på allvar att barn som växer upp i (påstådd) absolutism får bättre alkoholvanor när de växer upp?

Nej, det i min erfarenhet brukar vara tvärtom. Men det finns aldrig någon säkerhet för framtida bruk, alkoholism kan tex ligga latent i flera år innan det triggas igång.
  • Anonym (hkkh)

Tänkte bara tillägga att oavsett övrigt så är det nog viktigt att inte diskutera detta med din särbo så att sonen hör. Att höra dig propagera för att din särbo inte ska dricka (i den hanterbara mängd det sker i) kan cementera din sons uppfattning att det är något att vara reellt rädd och orolig för.

• Ego Lovers

Du måste hjälpa din son att se skillnad från hans pappa och din särbo. Pappa dricker sig full. Den situationen får du ta via familjerätten eller ta sonen till en kurator. Men du som förälder får berätta för din son att vissa människor klarar av att dricka alkohol utan att beter sig dumt. Man ska ALDRIG ALDRIG säga att man inte blir full/berusad för det blir man redan vis liten konsumtion men man kan bete sig olika pga hur mycket man tål.
    Barn känner även av förändringen i personens sätt redan vid första glaset. Det är viktigt att veta om det men det är inget farligt egentligen om personen kan hantera alkohol.

Men som sagt, problemet är ju inte din särbo utan barnets pappa som druckit sig full och utsatt din son för att känna sig ensam.

• Ego Lovers
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 11:29:59 följande:
    Stressande att ha ett konsekvent-tänk och en god framförhållning menar du? smile2.gif

Precis ambulans som tar en timme att komma eller taxi som inte finns. Alla bor inte i städer. Det är däremot stressade att göra, kanske tom så att man måste bedöva sig lite. smile2.gif

Nej nu har jag inte tid med er mer, måste fixa bilen så man kommer någonstans. smile5.gif
    Sjuklresa finns
Svar på tråden Dricka framför barnen ..