• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • becka1989
    Malla1 skrev 2016-05-12 20:35:56 följande:

Jobbigt att du behöver bära på honom så mycket, jag vet jag har det oxå så, dock så vägrar min ligga ner alls inte ens i vagnen på dagtid, så jag bär på henne antingen i armarna eller i bärselen från morgon till kväll, och jag som är själv hela dagarna med dom stora barnen måste göra alla måsten, tvätta städa laga mat osv, så jag gör det med henne helt enkelt, som att hänga tvätt kan ta timmar för mig för jag hinner hänga några plagg, sen måste jag vagga lilltjejen sen hinner jag hänga några fler plagg, då måste jag kolla 1 åringen som är sjövild och bara hittar på massa bus. Hade önskat att hon kunde sova själv åtminstone 1 timme per dag men icke, och hon sover bara små korta stunder nu, annars är hon vaken mest hela tiden. Hon blir 4 veckor imorgon.

Oj vad jobbigt det låter, våran kille sover mest, äter var tredje timme och sen är han vaken 1-1,5timme sover sen till nästa mål men vissa dagar har han varit lite jobbig då han inte vill ligga ner själv utan ska ligga på oss och sova men det har bara varit så 3-4gånger som tur är annars är han väldigt snäll.

Får se hur det blir nästa vecka när man blir ensam på dagarna
  • Romashka
    Milleman skrev 2016-05-12 20:10:50 följande:

Tänk på att det varit väldigt varmt senaste dagarna. Vår tjej har ätit oftare och mer än vanligt. Värmen tar hårt på dem.
    Tuva hatar att ligga på rygg. Hon vill ligga på sidan i både babynest och vagn. På rygg skriker hon.
    Jag pumpar ut och ger på flaska (ville inte amma) och kompletterar med ersättning. Så vi kan hjälpas åt. Men min man har ändå fått ta mer med storebrorsan, framförallt de första tre veckorna när han var ledig från jobb.

8 dagar gammal är ju inte mycket, det tar tid märkte vi att komma in i allt med två barn osv. Tuva blir en månad imorgon och vi börjar landa men senast idag bröt jag ihop av stress. Och nu sitter jag här med en bebis som gråtit från och till i 2,5 timme. Vet inte hur jag ska rodda kvällen om hon fortsätter. Min man jobbar hela natten.

Tack för ditt svar. Nej, det är verkligen inte lätt med två barn. Vår äldsta är 4 år och 3 mån och förstår rätt mycket redan men han behöver ju också tid och uppmärksamhet osv. Så min man tar mest hand om honom och jag är med den lille.

Nu har BVC varit hemma hos oss och vägt och det visade dig att lillkillen har gått upp med 115 gr på en vecka, vilket är helt ok. Så barnmorskan tyckte att jag kunde fortsätta med helamning och inte vara orolig över viktökningen. Det var skönt att höra för jag vill verkligen amma.

Tycker också att det funkar lite bättre nu kvällstid. Kan lägga den lille i babysitter (åtminstone korta stunder, 5-10 min) och hinna göra ngt snabbt under tiden. Idag sov han också rätt lång stund på dagen (mellan ca 11.30-15.30) så då hann man få undan en hel del grejer.
  • Romashka
    Malla1 skrev 2016-05-12 20:35:56 följande:
    Jobbigt att du behöver bära på honom så mycket, jag vet jag har det oxå så, dock så vägrar min ligga ner alls inte ens i vagnen på dagtid, så jag bär på henne antingen i armarna eller i bärselen från morgon till kväll, och jag som är själv hela dagarna med dom stora barnen måste göra alla måsten, tvätta städa laga mat osv, så jag gör det med henne helt enkelt, som att hänga tvätt kan ta timmar för mig för jag hinner hänga några plagg, sen måste jag vagga lilltjejen sen hinner jag hänga några fler plagg, då måste jag kolla 1 åringen som är sjövild och bara hittar på massa bus. Hade önskat att hon kunde sova själv åtminstone 1 timme per dag men icke, och hon sover bara små korta stunder nu, annars är hon vaken mest hela tiden. Hon blir 4 veckor imorgon.
    Förstår precis hur du menar. Hoppas det lättar snart för er del. Kanske blir bättre lite efter att de fyllt en månad?
  • Malla1
    Romashka skrev 2016-05-14 17:11:14 följande:

Förstår precis hur du menar. Hoppas det lättar snart för er del. Kanske blir bättre lite efter att de fyllt en månad?

Jag hoppas på det iaf! Idag låg hon i vagnen när vi skulle iväg på kalas, en promenad på ca 5-10 minuter. Var så skönt att slippa ha henne i selen, speciellt då det varit väldigt kallt blåsigt och regnigt idag. hoppas att det kan bli fler såna turer och kanske att dom blir lite längre med tiden!
  • Nonym

Herregud vad jag känner mig bortskämd (skäms faktiskt) när jag läser mångas inlägg..

Vår lilla tös verkar alldeles för snäll

• Flerattälska
    Nonym skrev 2016-05-14 21:29:48 följande:

Herregud vad jag känner mig bortskämd (skäms faktiskt) när jag läser mångas inlägg..

Inte då! Njut och var glad!

Vår första son var så otroligt snäll och alla sa hela tiden " vänta bara"!

Istället gör att njuta av lugnet så gick vi vid varje magknip/orolig kväll då lillen pep tänkte vi "jaha nu vänder det" Men icke! Han fortsatte att vara så lättsam och snäll.

Vi har nu en son till som är en månad lika snäll som storebror. Istället för att vänta på att de kanske vänder så njuter vi och är ödmjuka över livet med våra snälla pojkar.
  • Malla1
    Nonym skrev 2016-05-14 21:29:48 följande:

Min 1åring var extremt snäll, fram tills hon blev runt året, nu är hon sjövild och mer högt än lågt ;) så passa på å njut :)
  • Emmmmm

Vår kille är nu 5 veckor gammal. Sover hela nätterna och vi bäcker för mat en gång per natt. Är totalt ointresserad av att amma men det känns som att det får vara så då, jag ska ändå börja jobba när han är 6 månader så ersättning får duga. Han är nöjd hela dagarna vilket är skönt eftersom hans äldre syster trotsar, bråkar och gapar en del just nu

• EmmaRobin
    Romashka skrev 2016-05-09 20:37:29 följande:

Vår pojke vägde 4110 gr och var 52 cm lång. Er då? )

Han vägde 4196g och var 53cm Men han åt knappt något de första dagarna så han gick ner alldeles för mycket i vikt, 12%, men nu är han förbi födelsevikten
  • Två prinsar

Hej alla hur går det för er och era små bebisar:))
    Här går allt bara bra! Vår lilla kille blir 5 veckor imorgon.
    Måste bara höra lite med er andra hur era bebisar sover på nätterna...
    Vi lägger Noah ca 20.30 och han vaknar ca 06.00...jag är inne och kollar till honom på nätterna när jag ändå är uppe för att fixa välling till vår 1 åring. Jag känner inte att jag vill väcka honom mitt i natten när han sover såå gott...
    Han är en stor kille och inte underviktig eller något.
    Äter mycket under dagarna och speciellt på kvällen innan han går och lägger sig. Han både ammar och får ersättning.
    Sover era oxå så länge på natten eller hur ser det ut för er??

Svar på tråden BF april 2016