• Pieb59

Varför demonstrerar vi inte mot detta?

Ja det undrar jag också. Varför är det så få som verkar bry sig om våra äldre som jobbat hela sitt liv och betalat in massor med skatt, ska få ha det så här dom sista åren i sitt liv?

"En nyhet värd större utrymme försvann i skuggan av dem som rev ner politisk reklam i en tunnelbanestation i Stockholm igår."

www.svd.se/varfor-demonstrerar-vi-inte-mot-detta

• Svar på tråden Varför demonstrerar vi inte mot detta?
  • Papito

Just det....de där högerdiktaturerna, de var uppbackade av USA, det förlovade landet.

Idag har de flesta länderna i den regionen vänsterregeringar och en ekonomi, levnadsstandard och välfärd på uppåtgående.

Ja, något enstaka land har någon variant på kommunism men övriga har helt normala vänsterregeringar med olika grader av socialdemokrati.

Så blanda inte ihop begreppen.

• themia
    Pieb59 skrev 2015-08-09 02:03:52 följande:
    OK - och jag antar att du menar ALL samhällskunskap? Även alla folkmord som kommunisterna står fö?

Eller tänkte du på nåt annat?
    Givetvis menar jag all samhällskunskap, vilket bl.a. innefattar förståelsen av skillnaden mellan demokratiska system och kommunistiska.
    Om du inte ens kan se den skillnaden, då har du lång väg kvar till kunskap.
  • semla

Kort och gott för att det rör sig om svenskar i Sverige som bli berövade välfärd, sånt snackar vi inte om.

Håll käft och betala för massinvandring och tiggeri vansinne.

• familjenstyg
    themia skrev 2015-08-08 11:31:00 följande:
    familjenstyg skrev 2015-08-08 01:37:37 följande:
    Nu stod det vänstern inte demokrater. Det finns gott om personer till vänster som inte har något intresse av demokrati.
    Vänstern har det senaste århundradet skapat den största frihet och det största välståndet någonsin i mänsklighetens historia.system.
    Demokratin må vara en grekisk uppfinning, men den är vänsterns barn. Att även högern med tiden inkorporerat den, är beviset på dess överlägsenhet som politiskt
    Oavsett vad man anser om kapitalismen och oavsett dess baksidor så är det kapitalismen, inte vänstern, som skapat välståndet.

Sedan gör du ett försöka att försöka framställa vänstern som mer demokratiskt vilket inte bara är fel utan dessutom ohederligt. Det finns för det första inga distinkta gränser mellan höger och vänster utan det är ett flytande begrepp. För det andra finns det gott om odemokratiska krafter som anser sig vara vänster medan det finns ännu fler som ofta stoppas in på högerskalan som är för demokrati.
  • themia
    semla skrev 2015-08-09 09:27:26 följande:

Kort och gott för att det rör sig om svenskar i Sverige som bli berövade välfärd, sånt snackar vi inte om.

Håll käft och betala för massinvandring och tiggeri vansinne.

Nej du behöver inte snacka om det om du inte vill.

Men annars går det bra att tala om saken på en saklig nivå, det gör inte ont.
  • themia
    familjenstyg skrev 2015-08-09 14:01:12 följande:
    Oavsett vad man anser om kapitalismen och oavsett dess baksidor så är det kapitalismen, inte vänstern, som skapat välståndet.

Sedan gör du ett försöka att försöka framställa vänstern som mer demokratiskt vilket inte bara är fel utan dessutom ohederligt. Det finns för det första inga distinkta gränser mellan höger och vänster utan det är ett flytande begrepp. För det andra finns det gott om odemokratiska krafter som anser sig vara vänster medan det finns ännu fler som ofta stoppas in på högerskalan som är för demokrati.
    Kan man kommentera, så tala om något annat - gammalt knep i debatter.

Jag har inte nämnt kapitalismen, jag enbart skrivit om höger och vänster. Kapitalismen är varken eller, den kan skapa välstånd lika väl som elände.

Men höger har alltid motsatt sig utveckling i demokratisk riktning, att de inte lyckats förhindra demokratin är tack vare att de hela iden varit i minoritet, sedan vi fick allmän rösträtt.
    Läs historia.
  • Virriga Vera
    Pieb59 skrev 2015-08-07 14:21:44 följande:

Ja det undrar jag också. Varför är det så få som verkar bry sig om våra äldre som jobbat hela sitt liv och betalat in massor med skatt, ska få ha det så här dom sista åren i sitt liv?

"En nyhet värd större utrymme försvann i skuggan av dem som rev ner politisk reklam i en tunnelbanestation i Stockholm igår."

www.svd.se/varfor-demonstrerar-vi-inte-mot-detta

Vad hindrar dig att demonstrera mot det?
  • Tonårsmamman1
    Pieb59 skrev 2015-08-09 02:14:30 följande:
    Eh,, läste du artikeln eller? Är det så här du vill att dina föräldrar/far-morföräldrar ska sluta sina dagar?

Men det är klart - om du tycker det är ok att "dom lever längre pga medicinering" så fine Själv tycker jag att dom är värda mer än så. Dom flesta av dom äldre har jobbat sen mycket unga år. Men visst - vi tycker ju olika om saker o ting och speciellt om människor. "vi är lika inför lagen" Tillåt mig att skratta...Eller gråta.

JA jag tycker att det vore på sin plats att protestera/demonstrera mot hur våra äldre behandlas! Men du tycker inte det uppenbarligen. Och då undrar jag varför?
    Men då kan ju du och de som tycker som du fixa en demonstration för de äldre.

• familjenstyg
    themia skrev 2015-08-09 19:44:59 följande:
    Kan man kommentera, så tala om något annat - gammalt knep i debatter.

Jag har inte nämnt kapitalismen, jag enbart skrivit om höger och vänster. Kapitalismen är varken eller, den kan skapa välstånd lika väl som elände.

Men höger har alltid motsatt sig utveckling i demokratisk riktning, att de inte lyckats förhindra demokratin är tack vare att de hela iden varit i minoritet, sedan vi fick allmän rösträtt.
    Läs historia.
    Är det så du brukar debattera?

Jag korrigerade bara ditt felaktiga påstående om att vänstern ligger bakom dagens välstånd.

Vilket jag, till skillnad från en del andra, har gjort.

• Litet My
    Tintinikongo skrev 2015-08-08 21:08:12 följande:
    Våra äldre har mat och rum och lever allt längre pga medicinering.

Är det det du vill att vi ska demonstrera mot?!
    Instämmer, i vår kommun har de gamla det väldigt bra. Många får det att låta som att enskilda skitboenden/kommuner representerar all äldrevård i Sverige.
Svar på tråden Varför demonstrerar vi inte mot detta?