• Anonym (Hopplös)

Drogberoende pojkvän och är gravid

Hej,

Jag och min sambo väntar vårt första barn ihop (v. 10 nu).

Han är beroende av weed och försöker nu för tredje gången sluta pga bebisen.

Han har försökt två gånger tidigare utan att lyckats. Så nu denna gången hoppas jag verkligen att han klarar av det. Inte nog med att det är jobbigt för honom (det är en jäkla process när han hållt på med det till och från i ca 10år) så att sluta över dagen går ju inte. Det är även jäkligt jobbigt för mig. Det har gått ca 1,5 vecka sedan att "sluta" röka men har redan fallit tillbaka och rökt några gånger för att han inte kan sova annars.

Alltid när han håller på att sluta röka blir han på sånt jäkla dåligt humör. Han pratar knappt med mig och när han väl säger något så klagar han bara precis på allt, säger att han inte älskar mig osv.

Detta är skitjobbigt nu när jag är gravid. Mina hormoner gör väl att jag går allt ifrån att vara känslokall och skita i allt till att gråta sönder.

Idag så säger han att han inte längre vill ha barnet och vill att jag ska göra abort (kommer jag aldrig att göra). Vi har dessutom PRECIS köpt en gemensam lägenhet också men han verkar va på sådan pissigt humör och skriver saker som "ta bort ungen", "räkna med att leva ensam". Tycker det är sådant löjligt beteende när man är 25 år.

Är det någon annan här inne som också levt med någon som är drogberoende? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid
  • Anonym (mor)
    Digestive skrev 2015-08-14 16:50:22 följande:
    Vederbörande använder cannabis för att dämpa oro, stress och sömnproblem - med så grava symptom att chefen på arbetet ska ha skickat iväg honom till psykolog, på grund av mental kollaps. Och självmedicinerar då med cannabis för att vården inte har lyckats hjälpa.

Man kommer inte med goda råd när man inte ens bemödar sig att läsa vad trådstartaren skriver, utan med en burk onödig ångest i ett hyfsat känsligt ämne.
    "Vården inte lyckats hjälpa"! Okej. Man ska inte tro att det är enkelt att hjälpa folk med psykiska problem. Psykiska åkommor kan vara medfödda eller förvärvade genom droger eller bero på en dålig uppväxtmiljö. Det finns inga trollspön inom "psykiatrin" och för det mesta så är det enda man kan erbjuda mediciner och ännu mer mediciner, och då oftast SSR och ev milda sömngivande preparat. I TS pojkväns fall så medicinerar han redan på egen hand så för psykiatrin att kunna erbjuda ngt som bräcker knark är inte det lättaste särskilt som man är väldigt restriktiva med att skriva ut narkotikaklassade läkemedel....
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2015-08-14 17:40:49 följande:
    "Vården inte lyckats hjälpa"! Okej. Man ska inte tro att det är enkelt att hjälpa folk med psykiska problem. Psykiska åkommor kan vara medfödda eller förvärvade genom droger eller bero på en dålig uppväxtmiljö. Det finns inga trollspön inom "psykiatrin" och för det mesta så är det enda man kan erbjuda mediciner och ännu mer mediciner, och då oftast SSR och ev milda sömngivande preparat. I TS pojkväns fall så medicinerar han redan på egen hand så för psykiatrin att kunna erbjuda ngt som bräcker knark är inte det lättaste särskilt som man är väldigt restriktiva med att skriva ut narkotikaklassade läkemedel....
    *SSRI
  • klyban
    Anonym (----) skrev 2015-08-14 14:49:17 följande:
    B
    Med AA el motsvarande menade jag Anonyma Narkomaner, för den som inte fattade det. O med ditt resonemang skulle det inte finnas nån hjälp att få, o med förevändningar att låta bli de möjligheter som ändå finns. Sorry men jag köper inte det. Lycka till

Att dra det till svart och vitt hjälper dig inte det minsta.
    Du sa att han skulle berätta det i sjukvården, och sen pratar du om AA.
    Dessa är mig veterligen inte sammankopplade, även om sjukvården säkert refererar en till sådana föreningar.
    Givetvis finns det hjälp att få, men den som använder droger, ser man som andra klassens människor.
    Och personal som säger på facebook, i hur mycket de hatar knarkare.
    Hur inbillar du dig man ska få hjälp på ett sådant ställe?

Sen är mitt resonemang, att man måste lösa det psykiska först.
    Och sen tar man beroendet i bara farten.
    Du kanske inbillar dig att jag säger han ska köra på som vanligt, eller?

• Anonym (flibbe)
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 17:17:04 följande:
    Kul att man äntligen får lite vettiga svar från några som verkar ha erfarenhet. Ärligt talat om cannabis inte hade varit olagligt hade han fått hålla på med det då han mår så mycket bättre av dig. Men jag känner att jag inte vill riskera att någon anmäler till soc och man blir av med barnet.

Mitt upp i allt hörde han av sig och sa att en nära släkting hade dött. Jag tror allt är för mycket på en gång för honom nu. Han behöver nog vara lite själv och fundera ut.
    Så du tror att en legalisering av cannabis gör den ofarlig.

Sprit är lagligt och det finns de som blivit av med barn för en osund alkohol konsumtion.

I början trodde jag på dig och gav dig ett svar.

Nu börjar jag faktiskt undra över.
    Hur mår du?
    Vill du ha hjälp eller du bara vill ha bråk?
    Är din agenda någon annan?
    Har du någon funktionsnedsättning som gör att du inte tänker riktigt skarpt?

Du får ursäkta, men du kanske ska koppla in den där växellådan till motorn och lägga i en växel.

Vi sitter här och hör om ditt gnäll egentligen och allt handlar om en drog som är olaglig. Men om den vore lagligt så hade du det låtit bero..

Lovar dig att lägger du inte i en växel i lådan och får kuggen att snurra runt på allvar, så kommer ditt liv att kantas av en massa trassligheter. För det handlar om hur du tänker.

Men fine vill du tillbringa ditt liv i misär och skit, sluta som en bitter kärring och trubbel barn. Med morotsfärgat kort hår och cigg i flabben. Så är det ditt val.. Med veckans höjdpunkt att tömma en baginbox vinare.. 
  • klyban
    Eleonor01 skrev 2015-08-14 14:55:19 följande:
    Att barnet får växa upp utan en pappa som är missbrukare mår det mycket bättre av. Tro mig!!

Han är ju inte ens en missbrukare.
    En missbrukare skapar dock en hel del problem många gånger.

• klyban
    Anonym (mor) skrev 2015-08-14 16:13:11 följande:
    Spontant......jag skulle aldrig skaffa barn med en person som har missbruk i generna. Jag skulle göra abort, separera och börja ett nytt liv. Man lever en gång och livet är inte så långt som man tror när man är ung. Varje val man gör är viktigt och ett av de VIKTIGASTE är vem man skaffar barn med. Barnen har man hela livet från det de föds och de kan bli en källa till en enorm glädje och kärlek om man ser till att "bädda" vettigt.

Han ingen missbrukare, utan han är beroende.
    Sen kanske genetik spelar en roll, men då att barnet kanske ärver pappans psykiska problem.
    Betyder detta nu att alla som har psykiska problem, ska nekas rätten till bilda familj?

• klyban
    Anonym (mor) skrev 2015-08-14 17:40:49 följande:

I det här fallet med TS kille, så har RS redan bekräftat att de psykiska problemen förekom drogdebuten.
    Sen handlar det inte om några trollspön från psykiatrin, utan handlar om att man måste få adekvat hjälp.
    Så man mår okey, mår man inte okey psykiskt, så brukar många av dessa självmedicinera, där alkohol är vanligast.
    Och vara restriktiv med det enda som kanske hjälper, är för en del en dödsdom som då väljer absolutism.
    Av enkla anledningen att en dag blir det för mycket att leva med.
    Men man har detta i Sverige, en död absolutist höjer man till skyarna, men en knarkare pissar och sparkar man på.

• klyban
    Anonym (flibbe) skrev 2015-08-14 17:46:16 följande:

Sprit är lagligt och det finns de som blivit av med barn för en osund alkohol konsumtion.

I början trodde jag på dig och gav dig ett svar.

Nu börjar jag faktiskt undra över.
    Hur mår du?
    Vill du ha hjälp eller du bara vill ha bråk?
    Är din agenda någon annan?
    Har du någon funktionsnedsättning som gör att du inte tänker riktigt skarpt?

Du får ursäkta, men du kanske ska koppla in den där växellådan till motorn och lägga i en växel.

Vi sitter här och hör om ditt gnäll egentligen och allt handlar om en drog som är olaglig. Men om den vore lagligt så hade du det låtit bero..

Lovar dig att lägger du inte i en växel i lådan och får kuggen att snurra runt på allvar, så kommer ditt liv att kantas av en massa trassligheter. För det handlar om hur du tänker.

Men fine vill du tillbringa ditt liv i misär och skit, sluta som en bitter kärring och trubbel barn. Med morotsfärgat kort hår och cigg i flabben. Så är det ditt val.. Med veckans höjdpunkt att tömma en baginbox vinare.. 

En legalisering skulle göra cannabis mindre farligt, men prata i svart och vitt termer funkar inte.
    Cannabis är varken farligt eller ofarligt, sug på den en stund.

Du frågar om TS vill ha bråk, det verkar betyda att bråk är när man inte håller med om vad vissa användare säger.
    Sen det du säger om att om den hade varit lagligt, så hade hon låtit det vara.
    Load of BS, har du en aning om hur många trådar där man klagar på alkohol här?

• Anonym (flibbe)
    klyban skrev 2015-08-14 17:57:25 följande:

En legalisering skulle göra cannabis mindre farligt, men prata i svart och vitt termer funkar inte.
    Cannabis är varken farligt eller ofarligt, sug på den en stund.

Du frågar om TS vill ha bråk, det verkar betyda att bråk är när man inte håller med om vad vissa användare säger.
    Sen det du säger om att om den hade varit lagligt, så hade hon låtit det vara.
    Load of BS, har du en aning om hur många trådar där man klagar på alkohol här?

Drogen blir inte ofarligare. Det är samma drog..

Kan lova dig att vodkan är samma vodka i ett land där sprit är förbjudet.

Så fall är det hanteringen runt den som är farlig eller ofarlig. Med tanke på vilken lag som gäller.

Cannabis är precis lika farlig som alltid, därför den är förbjuden. Att man skulle legalisera den handlar om att man kapitulerar helt från denna drog. Av resurs och ekonomiska skäl. Inte fanken för att cannabis har blivit något ofarligt och bara så där helt plötsligt.

Sen brukar iofs brukarna ha jävligt goda argument och hänvisa till en massa icke officiella sidor. Som vilken jäkla knarklangare som helst kan sätta upp och påvisa ofarligheten.

Du kan röka på hur mycket du vill. Det är bara symtomen du kanske kommer åt. Orsaken till symtomen är alltid kvar.

Skit samma för den är olaglig i detta landet. Precis som olagliga pistoler. De är inte farliga så länge ingen skjuter med den. Så i princip skulle alla kunna gå runt med en skarpladdad pistol. Bara de inte skjuter med den. Men så funkar det inte.

Inom de närmsta 10 till 20 åren kommer vi varken att få se lagliga pistoler eller laglig cannabis i detta landet. Det är jag glad förFlört
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (flibbe) skrev 2015-08-14 17:46:16 följande:

Jag skrev inte att drogen borde göras laglig! Däremot kan man ju jämföra cannabis med alkohol där jag faktiskt tror alkohol är mycket värre. Sedan legaliseras cannabis allt mer för att det även har positiva sidor. Men skitsam, det jag menade när jag skrev är att jag inte tycker det är en sådan farlig drog i sig varken för sin egen skull eller andras och då hänvisar jag till min pojkvän. De "enda" negativa effekterna han får är att han glömmer av vart han lagt vissa saker. Det finns ju liksom mediciner idag som har värre biverkningar än så.
Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid